פרשת וישב

הרב ראובן אלבז: במה כוחו של חג החנוכה גדול מזה של שבת קודש?

במצוות נר חנוכה יש חביבות מיוחדת וכוח סגולי להרים את האדם ממקומות נמוכים ביותר. וצריך האדם להאמין באמונה שלמה, שיש בכוחו להתרומם למדרגות גבוהות מאוד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חז"ל (בראשית רבה ב', ד') דורשים על הפסוק: "וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם" (בראשית א', ב'): "וחושך - זה גלות יון, שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזירותיהן, שהיתה אומרת להם: כתבו על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל".

מדוע דווקא על קרן השור?

כי בעת שאדם חורש בשדה, הוא רואה מולו כל הזמן את קרן השור ואת הכתובת שעליה, ונזכר שאין לו, חלילה, חלק באלוקי ישראל.

כמו כן, בעבר היו מכינים לפעוטות בקבוק מקרן שור, שבראשה היו נוקבים חור קטן, דרכו מצץ התינוק את החלב. על קרן זו, גזרו היוונים שיכתבו "אין לנו חלק באלוקי ישראל". מטרתם היתה, שכבר מינקות יראה הילד כי אין לו חלילה חלק באלוקי ישראל. בדרך הזו החשיכו היוונים את ישראל.

מזאת פחד יעקב אבינו - מהיוונים הרשעים, שיבואו אל ישראל בדרך של אהבה ואחווה, במטרה לאבד את כל הרוחניות שבהם.

לפיכך הודיע הקב"ה ליעקב כי ניצוץ אחד של אש היוצא מיוסף, שורף את כל בית עשו ומכלה את כל התרבויות הזרות. יום יבוא וכולם יבינו כי אחיזתו ועמידתו של היהודי היא אך ורק בתורה הקדושה, בשמירת השבת, בהנחת התפילין ובקיום המצוות. ניצוץ אחד של אש התורה הקדושה ילך ויבעיר את הכל ויתקיים מאמר הכתוב: "וְהָיָה בֵית יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ וְדָלְקוּ בָהֶם וַאֲכָלוּם וְלֹא יִהְיֶה שָׂרִיד לְבֵית עֵשָׂו".

זהו הניצוץ שנותר מבית חשמונאי. "וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים נַעֲשֶׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים" - נשאר כד שמן אחד קטן שממנו נעשה נס גדול, וזאת בזכות קבוצת יהודים שלא הרכינו את ראשם בפני האימפריה היוונית ותרבותה הזרה, אלא עמדו איתן כנגדם.

 

נֵר חנוכה מאיר את נשמות ישראל

מצוות נר חנוכה התייחדה מכל מצוות התורה, ומשום כך אומרת הגמרא (שבת כא ע"ב): "פתילות ושמנים שאמרו חכמים אין מדליקין בהן בשבת, מדליקין בהן בחנוכה בין בחול בין בשבת".

הפשט הפשוט הוא, שפתילות ושמנים שאינם טובים להדלקה בשבת מפני שאינם דולקים יפה והאדם עלול להטותם בשבת, ניתן להדליק בהם נרות חנוכה אשר "אין לנו רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד".

אך מונח בדברים פירוש עמוק יותר, שהפתילות והשמנים הם כנגד נשמות עם ישראל, כמאמר הכתוב: "נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם" (משלי כ', כ"ז). והרמז בדבר הוא שנשמות עם ישראל שהשבת לא הדליקה אותם, כלומר שהם ראו פעם את השבת אך היא לא הציתה והבעירה בהם את ההתלהבות לבורא העולם, אזי נר חנוכה הוא שיבעיר בהם את הרצון להתדבק בקב"ה.

לכן אנו רואים שאפילו בני אדם הרחוקים מתורה ומצוות מדליקים נר חנוכה. ורבים חזרו בתשובה וקיבלו עליהם עול מלכות שמים לאחר שנרות החנוכה האירו את נשמותיהם.

 

כוח נר חנוכה לרומם את האדם

האדמו"ר מביאלא זצ"ל הקשה, איזה כוח יש בחנוכה יותר משבת? הרי שבת היא מדאורייתא וחנוכה הוא רק מדרבנן, ואם כן מדוע חנוכה יכול לתקן ולקרב אשר נשמות עם ישראל לבורא העולם, יותר משבת וימים טובים?

כדי ליישב את הקושיא יש להקדים דברי הרמב"ם בהלכות מגילה וחנוכה (פ"ד הי"ב-יג) שכתב: "מצוות נר חנוכה מצווה חביבה היא עד מאוד, וצריך אדם להיזהר בה כדי להודיע הנס ולהוסיף בשבח הקל והודיה לו על הנסים שעשה לנו. אפילו אין לו מה יאכל אלא מן הצדקה, שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן ונרות ומדליק. הרי שאין לו אלא פרוטה אחת ולפניו קידוש היום והדלקת נר חנוכה, מקדים לקנות שמן להדליק נר חנוכה על היין לקידוש היום, הואיל ושניהם מדברי סופרים, מוטב להקדים נר חנוכה שיש בו זיכרון הנס".

וכן נפסק בשולחן ערוך (אורח חיים סימן תרעא ס"א): "צריך ליזהר מאוד בהדלקת נרות חנוכה, ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן להדליק".

וכבר דנו האחרונים אם החיוב למכור כסותו הוא רק עבור נר אחד בכל לילה או אפילו עבור ההידור של "מוסיף והולך". ויש שהסיקו שמדברי הרמב"ם משמע שמוטל על העני למכור את כסותו אפילו כדי לצאת ידי ההידור של "מוסיף והולך".

והנה בנוסף למצוות נר חנוכה מצינו רק עוד מצווה אחת בלבד שהעני נצטווה למכור את כסותו עבורה, והיא מצוות ארבע כוסות של ליל הסדר, אשר גם בה יש עניין של זכירת הנס ו"פרסומי ניסא" של "וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים. וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם" (שמות ו', ו'-ז'). ומצוות ארבע כוסות היא המקור לדברי הרמב"ם שפסק שיש לעני למכור את כסותו עבור מצוות נר חנוכה, שגם היא נועדה ל"פרסומי ניסא".

נמצאנו למדים כי במצוות נר חנוכה יש חביבות מיוחדת וכוח סגולי להרים את האדם ממקומות נמוכים ביותר. וצריך האדם להאמין באמונה שלמה, שיש בכוחו להתרומם למדרגות גבוהות מאוד, עד שיהיה בבחינת "אֲנִי אָמַרְתִּי אֱלֹהִים אַתֶּם וּבְנֵי עֶלְיוֹן כֻּלְּכֶם" (תהלים פ"ב, ו'). ולא זו בלבד, אלא שמצוות נר חנוכה היא כנגד כל הגלויות.

וזה מה שאנו צריכים גם בימים הללו, להתרומם ולזכור את הניסים שבעזרתם הצליח קומץ אנשים צדיקים להביס את האימפריה היונית ולסלק אותה מעל ארצנו הקדושה, להחזיר את עטרת תפארת ישראל, לבנות בחזרה את בית המקדש ולהאיר מחדש את אור המנורה.

ואף בימינו אנו, עבודת כל אחד היא להרבות אורה בישראל. הדליקו, האירו! כל אחד ידליק לא רק את החנוכייה שלו, אלא את כל נרות עם ישראל ויקרב אותן לאבינו שבשמים!

תגיות:פרשת וישב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה