בריאות ותזונה

תלמיד הרמח"ל חושף בכתביו את הסוד לבריאות הגוף

מהי הסיבה השורשית למחלות? מהי הדרך הנכונה בה רופא צריך לנהוג כדי להביא לרפואתו של המטופל? ומהו ההסבר האמיתי שמסתתר מאחורי אפקט פלצבו? התשובות נחשפות בכתביו של המקובל רבי משה דוד וואלי זצ"ל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבי משה דוד וואלי זצ"ל היה מקובל, פרשן מקרא ורופא, וכן היה לאחד מתלמדיו של הרמח"ל, ואף מוכר כחברו. כתביו לוקטו ונערכו ל"ספר הליקוטים". הנה 5 ציטוטים מתוך כתביו בעניין מחלות הגוף והדרך לריפויין:

1. מה באמת גורם למחלה? המקובל מגלה שבריאות גוף האדם אינה תלויה בתפריט התזונה, אלא דווקא במצבו הנפשי של האדם. הוא מסביר כי הכול תלוי ברוחו של האדם - אם הוא נמצא בשמחה, אז "אורות הלב" יתפשטו לאברי הגוף בריבוי, וזה יביא עליהם בריאות וחוזק. לעומת זאת, אדם שנמצא בצער, גופו לא יקבל את אותן "אורות" ואז הוא יגיע לידי חולי.

"בעניין מה שנאמר "שמועה רעה תדשן עצם", וכן להיפך "שמועה רעה תיבש גרם", נראה שהיה ראוי לומר: "אכילה טובה או אכילה רעה", כי ממנה האדם שמן או רזה. אלא ודאי האמת הוא שאין בריאותו של האדם ומשמן בשרו תלויים באכילתו ובשתייתו, שהרי מי שרוחו נכאה ונפשו עגומה, אפילו יאכל כל המעדנים והמשמנים שבעולם, לא ירוויח כלום, ויהיה תמיד דל וכחוש. והטעם הוא לפי שהכול תלוי ברוח העומד בלב, שאם יקבל את אורותיו ברווח ובריבוי, אז יבריא הגוף וישמח ויחזק ואפילו מרגע לרגע, כמו שהוא בעניין השמועה הטובה, לפי שהכול תלוי בהתפשטות האורות בלב, וממנו לאברי הגוף בלי מונע ובלי סותם. ואם הרוח נכאה ועגומה לא תקבל את האורות כי אם בצמצום ובדוחק ובצר, אז הגוף יחלה".

2. מהם הדברים המזיקים לבריאות? רבי משה דוד וואלי מסביר כי מה שמונע את אותם "אורות" מן הלב, שחיות הגוף תלויה בהם, הם אותם רגשות ותחושות רעות של דאגה, עצבות, חרדות ופחדים, והנה לשונו: "ולפי זה תבין עניין מה שאמר החכם 'מכל משמר נצור לבך כי ממנו תוצאות חיים', שהרי העיקר הוא שהלב צריך לאכול הרבה מן האורות השייכים לו כפי מדרגתו, בלי שום דבר רע המונעם ומעכבם, כמו השמועה הרעה, הדאגה, והעצב והחרדה והפחד, שכל אלו הם דברים המסלקים או מעכבים את האורות מן הלב, והגוף נעשה דל וכחוש, לפי שכל חיותו וקיומו מן הלב, ולא לפי ריבוי המאכל, כי טוב לאכול מעט בלב שמח מלאכול הרבה בלב עצב".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. מה רופא חכם צריך לעשות? רבי וואלי מסביר כי רובם של החולאים מקורם ברוחו של האדם, ולכן הדבר הראשון שרופא חכם צריך לעשות הוא לבדוק אם יש דאגות בלבו של האדם, משום שאם הנפש תתרפא, אז גם חולי הגוף יוסר בקלות. נקודה חשובה נוספת אותה הוא מציין היא כי הרופא צריך לשמור על ארשת פנים נעימה וחיוביות מול החולה.

"בעניין החולאים הבאים אל בני אדם, דע כי רובם מחולי הרוח, כי הוא העיקר, והגוף הוא טפל. וכל הרופא החכם בבואו אצל החולה, יחקור על הדאגות: אם הדאגה על דבר המותר, יתירנה, ואם היא על דבר האסור, יסיחנה מדעתו של החולה בדברים טובים וניחומים. ועיקר הכל לא יקביל פני החולה כי אם בסבר פנים יפות. ויעשה עיקר רפואתו אל הרוח, כי בנקל יעביר רעה מן הבשר שהוא טפל".

עוד הוא כותב כי הנפש היא זו המרפאת את הגוף, ולכן רופא חכם שיתמקד ברפואת הנפש יזכה לראות רפואות הדומות לניסים של ממש, והנה לשונו: "כלל העולה – מה שאמרנו למעלה ש'חיי בשרים – לב מרפא', והרופא החכם והחסיד טוב אשר יאחוז בזה, כי הוא העיקר ורפואת הגוף טפלה לו. ואם יתנהג בזה כראוי מובטח לו שיעלו בידו מעשים של רפואות כל כך טובים ויפים ומתוקנים, עד שיהיו דומים לנסים ונפלאות".

צפו כאן בשיעורו המרתק של הרב שניר גואטה בנושא עבודת השם בשמחה:

 
4. שבע שאלות שרופא צריך לשאול. הוא כותב כי ישנן שבע שאלות שרופא צריך לשאול את המטופל, ועל השאלה האחרונה, הנוגעת לדאגות שאוחזות אותו, הוא כותב כי זו בלבד בכוחה לרפאות מחלות קשות, והנה לשונו: "הרופא כשבא אצל החולה ישאל ז' חקירות: "א' – מה יש לו, ב' – ועל מה יש לו, ג' – הזמן שיש לו (את החולי), ד' – אם עושה צרכיו כראוי, ה' – מה מאכלו, ו' – מה מלאכתו, ז' – ומה דאגתו. ואחרון אחרון חביב, כי על ידי זה בלבד יש לרפאות חולאים קשים ורעים".

5. ההסבר שעומד מאחורי אפקט פלצבו. ידועה התופעה בה רופאים רושמים למטופלים תרופת דמה שאין בה חומר פעיל, וזאת ללא ידיעת המטופלים שסבורים שקיבלו תרופה אמיתית. הרופא מעמיד פנים כאילו ודובר בתרופה לכל דבר, ואומר למטופל שזה ישפר את מצבו ויביא להחלמתו. והנה במקרים רבים המטופלים אכן מתרפאים ממחלתם, וזאת ללא שום שימוש בחומר רפואי. רבי וואלי מסביר מהו הסוד שעומד מאחורי תרופת הפלצבו וריפוי החולי - המטופל מאמין שכעת משניתנה לו אותה תרופה מדומה, הוא אכן הולך להחלים, וזה ממלא אותו בשמחה. אומנם מדובר בתרמית ודמיון, אך עצם שמחתו היא זו שמרפאת אותו.

"ולפעמים יתרפא על ידי פיתוי שאותה הרפואה תועיל לו, ועל ידי הדמיון הכוזב המשמח, ישוב הרוח לאיתנו ויחזור הגוף לבריאותו".

צפו כאן בשיעור חובה של הרב יגאל כהן בנושא ברז הישועות - השמחה:

 

איך אפשר לשמוח בחיים? הרב חיים זאיד בהרצאה שאסור לפספס. צפו:

תגיות:מחלותבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה