נוער מתמודד

תקופת מבחנים, לחץ לימודי? 10 טיפים שאתם חייבים לנסות, על מס’ 3 אתם לא מוותרים

מצבי לחץ ידועים בהשפעות השליליות שלהן על איכות החיים. איך מתמודדים עם לחץ לימודי? 10 טיפים עבורכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מצבי לחץ ידועים בהשפעות השליליות שלהן על איכות החיים. כאשר הם מתמשכים נגרם חוסר איזון הורמונלי המחליש את המערכת החיסונית ופוגע בגוף.

דרכי התמודדות עם לחץ תורמות רבות ליצירת אורח חיים בריא ומאוזן יותר, אבל גם לתחושה פנימית רגועה שמקנה לכל אחד את האפשרות להתמודד בהצלחה רבה יותר עם מכשולים שונים.

לפניכם 10 טיפים להתמודדות עם לחץ לימודי. נסו אותם, וסגלו לעצמכם אורח חיים בריא יותר.

1. פעילות גופנית

חסל את הלחץ שלך באמצעות פעילות ספורטיבית. תנועה וספורט, במיוחד בטבע, מעלה את מצב הרוח באופן מיידי והאנדורפינים המשתחררים במוח יגרמו לא רק ללחץ שלך להעלם, אלא גם מרגיעים ויוצרים שקט נפשי.

2. אכלו נכון

תזונה טובה צריכה להיות מורכבת משפע של פירות וירקות, ורצוי לדלג על הפחמימות הריקות והמזונות המעובדים מלאי הסוכר ולהעדיף לחם מחיטה מלאה, קרקרים מחיטה מלאה ואורז מלא. לחצו כאן לרשימת מזונות המפחיתים לחץ.

3. תתחילו לצחוק יותר

מחקרים מוכיחים שצחוק יכול להוריד רמות לחץ ולחזק את המערכת החיסונית.

4. השתמשו בטיפים לזיכרון:

* חזרו על החומר – חזרות נשנות על החומר הנלמד מאפשרות לשלוט בו בעל פה ובכתב.

* השתמשו באמצעים חזותיים – השתמשו בטושים צבעוניים כדי להדגיש נושאים חשובים, או שימוש בסיפורים ותמונות – זה עובד!

* ערכו לעצמכם מבחן - עדיף שתבקשו מחבר לכיתה לשאול אתכם שאלות. רצוי בכתב. הכינו לעצמכם שאלות אופציונאליות וענו עליהן בכתב לפחות 12 שעות לאחר שכתבתם את השאלות. הכתב מחדד את הזיכרון. כמובן, בהנחה שעניתם נכונה. תוכלו לבדוק זאת מול חומר הלימודים… ולתקן את הדרוש תיקון.

* שננו בעל פה - את הקטעים החשובים והמורכבים שננו בעל-פה. כן. חזרו עליהם שוב ושוב עד שתדעו לומר אותם מתוך שינה. השינון יבטיח שתת המודע שלכם יוכל להעלות את הטקסט תוך כדי מבחן. זכרו. שננו רק את הקטעים החשובים כדי לא להעמיס על תת המודע שלכם יותר מדי ידע רלוונטי למבחן.

* שינון דרך כתיבה – שינון באמצעות כתיבה משפר את הזיכרון ומחדיר את חומר הלימוד לראש. בקיצור, אם משהו לא עובד, פשוט סכמו/רשמו אותו שוב ושוב.

הרב זמיר כהן - בלי לחץ:

* כדאי מאוד ללמוד יחד עם חבר לספסל הלימודים.

* האזינו לחומר הנלמד – האזנה לשיעורים מוקלטים, או לחומרים שאתם הקלטתם מסייעים מאוד לשיפור הזיכרון. תוכלו להאזין להם תוך כדי פעילות ספורטיבית כדי לשנות אווירה.

5. אל תשכחו להתפלל

תפילה עם בורא עולם, במילים אישיות, תמיד עוזרת. בקשו מחונן הדעת יסייע לכם לעבור את המבחן ולהצליח. כדאי גם לתת צדקה.

6. דברו עם עצמכם בהיגיון

לפעמים הלחץ יכול לנבוע מתוך זה שאנחנו מפחדים לטעות. דברו עם עצמכם בהיגיון והסבירו לעצמכם זה לא נורא גם אם נעשה טעות, וזה בסדר, ורוב הדברים בחיים שלנו הן לא שאלות של חיים או מוות. חזרו על המשפט הזה שוב ושוב: "זה בסדר גם לטעות, זה לא נורא עד כדי כך, אפשר לתקן".

7. תזייפו חיוך

חיוך, גם אם הוא מעושה, משפיע על המוח בצורה חיובית. כשאנחנו מרגישים בדיכאון, המוח אומר זאת לפנים שלנו ושרירי הפנים מגיבים בהבעה עצובה. המסר עובר במעגל סגור חזרה למוח ומאשר שאכן אנחנו עצובים. אבל כשאנחנו משנים במודע את הבעת הפנים כך שהיא נוגדת לתשדורת מהמוח, המסר שעובר חזרה למעלה הוא "היי, המצב לא כל כך גרוע. הכל בשליטה".

הרב, איך מתמודדים עם מצבי לחץ בזוגיות?

תירגע, זה רק מבחן: דרכי התמודדות עם לחץ

8. שחרר את מה שלא ניתן לשנות

כשמשהו מציק לך, בייחוד אם זה משהו שלא יכול להשתנות, עדיף פשוט לשחרר. התמקד בדברים בהם אתה יכול לשלוט והשקע בהם את המאמץ המירבי שלך.

9. תנשמו

תרגול יומיומי של תרגילי נשימה עמוקה, יכול להרגיע אתכם מאד. אז קחו נשימה עמוקה, החליטו שלא לתת ללחץ להשתלט על החיים שלכם, והתחילו לחיות בלי פאניקה.

קבלו תרגיל נשימה נהדר: שב ישר, שאף דרך האף תוך ספירה איטית עד 6, ונשוף את האויר דרך הפה על ספירה של 8. חזור על התהליך מספר פעמים. במקום לתת לכתפיים שלך לעלות כשאתה נושם, תן לבטן שלך להתנפח עם האויר.

10. אל תנסו להצטיין

שאיפה להצטיינות יוצרת לעתים לחץ רב, ונובע מציפיות גבוהות מהסביבה ומעצמנו. פרפקציוניזם גורם ללחץ ומתח. אל תנסו להצטיין. תנסו להצליח ולהיות תלמידים טובים. אל תנסו להיות מספר 1 בכיתה. נסו להיות מספר 3. ואז אתם עשויים לגלות משהו מעניין... שהלימודים קלים יותר, מהנים יותר, וכאשר תשחררו את הפרפקציוניזם אתם יכולים לגלות להפתעתכם – שהנה, הצטיינתם...

איך נשארים רגועים גם כשהמצב לא מסתדר כמו שרצינו? הרב זמיר כהן מעניק לנו טיפ עצום לשליטה עצמית במצבי לחץ:

תגיות:לחץלימודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה