חדשות בריאות

פוסט-קורונה: "גילוי מוקדם ובזמן – הדרך היחידה להציל חיים"

חנה כהן אלורו, שבנה נדבק בקורונה ואושפז כעבור מספר שבועות בטיפול נמרץ בעקבות תסמונת PIMS, קראה להורים לגלות עירנות רבה על מצבם של ילדיהם: "תהיו ערניים ממש. חום, דלקת, פריחה, נפיחות כל שהיא – תגשו לרופא, תגידו לו, תעשו בדיקות, תגידו PIMS"

  • ד' חשון התשפ"ב
(תמונה: שאטרסטוק)(תמונה: שאטרסטוק)
אא

ברקע מותו של נער בן 16 מג'לג'וליה כתוצאה מפוסט-קורונה, סיפרה אמש (מוצאי שבת) חנה כהן אלורו, שחקנית ויוצרת תיאטרון, על הנס שאירע לבנה אמציה שהתאושש מתסמונת פוסט-קורונה המכונה PIMS. היא קראה להורים לגלות עירנות רבה ולעקוב אחר מצבם הבריאותי של ילדיהם: "גילוי מוקדם ובזמן – זה הדרך היחידה להציל חיים".

"הפוסט הזה נכתב ביד רועדת וכל מטרתו להציל חיים בפשטות ממש", פתחה כהן אלורו את דבריה. "לא תכננתי לכתוב ולפרט כי הפרטיות שלי חשובה לי ולמשפחה שלי, אבל בעיניי זאת הצלת חיים.

לפני חודש חלינו כולנו בקורונה. אני ורועי היינו מחוסנים. חלינו ולא היה קל בכלל, אבל הילדים הלא מחוסנים כולם לקחו את זה סבבה וממש בקטנה. ובאמת כל הזמן חשבתי לעצמי: אם ילדים לוקחים את זה כל כך בקטנה, למה לחסן?

כן, אני לא עפה על חיסונים ותרופות, ויש לי הרבה שאלות ותהיות על איך מתנהלים דברים בהרבה מישורים. וכן, האמון שלי במערכת הממשלתית-ציבורית מאוד לא ברור לי, ויש הרבה פוליטיקה והרבה טירלול מכל כיוון בחוויה שלי. אבל אני עפה על דבר אחד, והוא החיים!

לפני שבוע במוצאי שבת אמציה התקשר מהישיבה להגיד שהוא לא מרגיש טוב – חום, גמור, כאב גרון. באנו לקחת אותו הביתה. הייתה לו נפיחות בבלוטת הלימפה בצוואר. ראשון בבוקר התייצבנו אצל הרופא להתחיל אנטיביוטיקה ובדיקות דם. בדיקות דם חזרו סבירות.

למחרת האנטיביוטיקה לא עזרה וביקשתי הפניה למיון. אפילו במיון לא התרשמו, ועוד הציעו שאולי נמשיך אנטיביוטיקה בבית עוד יום יומיים ונראה. בחרנו להתאשפז שייתנו לו בווריד, הייתי בלחץ".

כהן אלורו הוסיפה וסיפרה, כי גם למחרת לא חל שיפור במצבו של בנה והיא דרשה לדבר עם הרופאה: "אמרתי לה – 'שמעי, אני רק אמא ואת רופאה, לך יש תואר ולמדת שנים, ואני התואר שלי זה אמא. בבקשה תקשיבי לי'. והיא אמרה לי 'אני מקשיבה'.

במשך כמה דקות הסברתי לה שאני מרגישה שהם מפספסים פה משהו, שהוא מחלים טרי מקורונה וזה בוודאות קשור לזה. יש לי תיאוריה, הסברתי לה, והיא הקשיבה: הקורונה מתלבשת לכל אחד על נקודות התורפה שלו, אפילו על דברים מילדות. אני חטפתי בסינוסים – זה התורפה שלי, בעלי בגב – שזה הבעיה שלו, ואמציה הייתה לו כזאת דלקת בדיוק כשהיה תינוק. זה לא סתם, אני אומרת לך.

היא הקשיבה ואמרה לי 'אני עושה עוד בדיקות ואעדכן'. הרגשתי שהיא הקשיבה לי. כמה שעות אחר כך כבר היינו בטיפול נמרץ. כשהגעתי לטיפול נמרץ בלי אוויר, הרופאה קיבלה את פניי ואמרה לי 'אמא, את הצלת לבן שלך את החיים'.

עזבו את הדמעות והרעידות. שעתיים אחר כך כבר כמעט לא היה לי ילד, ונלחמו עליו. עד הבוקר כבר הונשם והורדם, וכבר דיברו על אקמו. זה קרה בקצב שלא נתפס.

היה לנו נס נס נס – והוא חי. זה נקראPIMS , זאת מחלת פוסט-קורונה שאני לא אסביר אותה פה כי אני לא מספיק מבינה. אבל היא נוראית ומסוכנת, ויכולה להביא למוות. פוגעת בלב ובכלל מביאה לקריסת מערכות, וגם אם יוצאים מזה בחיים יכול להיות נזק. ולא – זה לא קורה מהחיסון".

כהן אלורו הדגישה כי היא "מבינה מעומק הלב למה אנשים מתלבטים אם לחסן ילדים ונוער, הייתי שם לגמרי. אבל אחרי שראיתי את הבן שלי הולך לי – ותודה תודה תודה שהוא חזר, ובעזרת השם שגם ייצא מזה לגמרי ובלי פגע. אני לא חושבת שהחיסון מושלם ושאין לו תופעות לוואי, אני פשוט חושבת שהוא מציל חיים, והחיים זה הכי חשוב".

את דבריה סיימה כהן אלורו באזהרה להורים: "אם הילדים והנערים שלכם החלימו מקורונה בשבועות האחרונים – תהיו ערניים ממש. חום, דלקת, פריחה, נפיחות כל שהיא – תגשו לרופא, תגידו לו, תעשו בדיקות, תגידו PIMS. גילוי מוקדם ובזמן – זה הדרך היחידה להציל חיים".

 

מקרה מוות ראשון בישראל מ-PIMS

תסמונת PIMS (המכונה גם MIS-C) הינה דלקת רב-מערכתית, התוקפת ילדים ובני נוער מספר שבועות לאחר שנדבקו בקורונה. מדובר בתסמונת נדירה אך חריפה, שעלולה גם להביא לסכנת חיים ולמוות.

בסוף השבוע נרשם מקרה מוות ראשון בארץ מסיבוכי פוסט-קורונה: עדן ג'מאל פיומי, תושב ג'לג'וליה בן 16 שלא התחסן נגד הנגיף ולא סבל ממחלות רקע, מת בבית החולים שניידר לאחר שלקה ב-PIMS. במצבה של התינוקת, שחוברה ביום רביעי האחרון למכונת אקמו לאחר שלקתה בתסמונת, חלה אתמול הידרדרות והיא הובהלה לחדר ניתוח במצב קשה מאוד.

מפרוץ המגפה אושפזו בבתי חולים בישראל למעלה מ-170 ילדים כתוצאה מ-PIMS. מנתונים שנאספו על ידי האיגוד לרפואת ילדים עולה, כי בחודש ספטמבר חל זינוק מדאיג במספר הילדים ובני הנוער בארץ שסבלו מסיבוכים רפואיים בעקבות הידבקות בקורונה. 11 ילדים חוו מצוקה נשימתית קשה בגלל הנגיף, ורבים מהם נאלצו לקבל הנשמה. 43 ילדים סבלו מתסמונת PIMS. מדובר בזינוק של פי ארבעה לעומת הנתונים שנרשמו בחודש אוגוסט. על פי נתונים רשמיים של המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), מפרוץ המגפה אובחנו בארצות הברית למעלה מ-5,200 מקרים של התסמונת, 46 מתוכם הסתיימו במוות.

תגיות:נגיף הקורונהPIMS

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה