זוגיות ושלום בית

כיצד להתמודד עם הבזבוז בקניות?

אשתי מבזבזת הרבה כסף בלי חשבון. מה אוכל לעשות כדי להפסיק את המנהג הזה שלה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אשתי בזבזנית ולא חוסכת מלקנות כל מה שבא לידה. אף שדנתי אותה לכף זכות על התנהלותה, וגם ניסיתי להסביר לה שזו לא הדרך, להמשיך כך ולבזבז כספים, במציאות היא לא משתנה וממשיכה בדרכה. מה עלי לעשות?

* * *

על אף שהתורה מצווה אותנו להוכיח את השני אם הוא שוגה בהתנהגותו, שנאמר: "הוכח תוכיח את עמיתך". מ"מ כותב הרמב"ם (ה' דעות פ"ו ה"ח): שהתוכחה חייבת להיות באופן שלא יפגע המוכיח בעמיתו שנאמר: "ולא תשא עליו חטא". ומשום כך, על התוכחה להתבצע מתוך הרגשת אהבה ולא מתוך כעס וניכור. ובנקודה זו הרבה מבני הזוג נכשלים, משום שתגובת הביקורת שלהם אינה באה ממקום של זהירות ולימוד, אלא מתוך הרגל וחיקוי של אחרים.

על כן, כדי להצליח במצוות התוכחה מבלי לפגוע, יש לנו לשנות מהרגלנו להרגלים חדשים ונכונים, שבסיסם הוא "ללטף" את השומע בתוכחה בלא שנפגע בו. שינוי בהרגל התוכחה יכול להתבצע בשתי דרכים.

דרך אחת - יש למוכיח להוכיח את השומע ע"י מחמאה. לדוגמא: אם לדעתו של הבעל האישה נוטה לבזבז כספים, יש לו לנהוג בתבונה ולהבליג בשעת המעשה ולהמתין בסבלנות, עד שיראה אפילו פעם אחת באופן נדיר שאשתו נמנעת מבזבוז, שאז ירחיב בדברים ויחמיא לה: "אני מאוד מעריך את הזהירות שלך, ואת הדרך שבה את מתנהגת באיפוק בהוצאת הכספים".

ודאי שעל הבעל להיזהר, שאמירה שלו לא תשתמע בצורה צינית או רמיזה לביקורת, אלא כי באמת היא ראויה למילה טובה. ולא זו בלבד שהאמירה של הבעל תתקבל בשמחה, אלא אף במקביל בצורה סמויה תיקלט אצל האישה הביקורת, שאכן היה בשאר הפעמים בזבוז. ומתוך כך, תשתדל האישה להפסיק את התנהלותה לבזבוז הכספים, כדי להשיג עוד מחמאות מבעלה, ואף תעריך את בעלה על האיפוק שנמשך עד היום כאשר היא נכשלה.

דרך אחרת - יש למוכיח להוכיח את השומע, בדרך שאמרו חז"ל: "קשוט עצמך תחילה". כלומר, אם ראינו פסול אצל חברנו, הרי בהכרח שאף אנו נגועים באותו הפסול במינון מסוים, משום "שכל הפוסל, במומו פוסל". וממילא על המוכיח לבדוק בעצמו היכן הוא נגוע באותו פסול, ולשתף את השני בתגלית על חסרונו. שיתוף זה היא ביקורת סמויה המלטפת את השומע, כי השומע יבין את התוכחה אך הוא לא יפגע ממנה, כי גם המוכיח עצמו מודה שהוא לקוי בה.

במקרה שהאישה בזבזנית, יאמר לה כך: "רציתי לשתף אותך במה שלמדתי על עצמי. לאחר ששמתי לב שאינך רגישה מספיק לחיסכון בהוצאות הבית, גיליתי שזה מתחיל בתוכי, שגם אני לא תמיד חסכן על עצמי. ומחמת כן, קורה שאני גם לא רגיש לחיסכון הבית המשותף שלנו, ומבזבז כספים ללא רגישות שגורמים לחוסר יציבות הבית... ואני מקווה לשפר זאת".

תוכחה סמויה זו של הבעל, גורמת לאשה לשמוע ולהתפלא מהכנות של בעלה, ולהביאה ג"כ לחשוב ולרצות לחסוך יותר, ולמנוע בזבזנות למען יציבות הבית.

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנותזוגיותטובה".Dp0533165281@gmail.com 

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה