שנת שמיטה

נעים להכיר, שנת שמיטה: האם אנחנו הולכים להיפרד מעציצים בשנה הקרובה?

האם מותר לקנות פרחים בשנת שמיטה? מה עושים עם האדניות התלויות במרפסת? כל מה שצריך לדעת על עציצים, אדניות ופרחים בשנת שמיטה. עושים לכם סדר

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אא

מה זה בכלל "עציץ נקוב" ו"עציץ שאינו נקוב"? האם דיני שנת שמיטה כוללים גם עציצים שבבית או במרפסת? הנה כמה הלכות שיעשו לכם קצת סדר בראש:

 

האם מלאכות האדמה שנאסרו בשנת שמיטה הן אותן מלאכות אדמה שאסורות בשבת?

איסורי שנה שביעית שונים מאיסורי מלאכת זורע, קוצר וכו' של הלכות שבת. לדוגמא, בשבת אסור אפילו להניח גלעין אבוקדו או בצל בצנצנת עם מים בקומה שביעית, משום איסור נוטע בשבת. ולדעת הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל אם מוציאים את הגרעין אחרי שהוא נבט בשבת עוברים על מלאכת קוצר. לעומת זאת, בשנת מיטה אסרה התורה אך ורק עבודת קרקע השדה, הגינה, הכרם וכו'.

 

האם דיני שמיטה חלים רק על האדמה שבשדות, או שגם על הצומח שבתוך הבית?

בתלמוד (ירושלמי עורלה א, ב) ישנו דיון הלכה למעשה: האם דיני שמיטה חלים גם על הצומח בתוך הבית? הירושלמי אינו מכריע. אולם החזון איש זצ"ל קובע: בהתקיים שני התנאים הבאים יחד - אין איסורי מלאכות שביעית בתוך הבית:

א. כשאין יניקה מן הקרקע, מן הארץ - היינו במצע מנותק
ב. כשהמקום מקורה (יש עליו גג כמו בבית)

לכן, לדוגמה ניתן לגדל בצל ירוק בחדר שינה, עגבניות שרי בפינת הסלון... אבל לא במרפסת פתוחה (שאז לא מתקיים התנאי השני של מקום מקורה), ולא בגינת קרקע אף שהיא  מקורה בגג (משום שאז לא מתקיים התנאי הראשון של מצע מנותק מן הקרקע).

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)

 

האם הרצפה בבית שלי נכנסת למצע מנותק מן הארץ?

הכרעת הרב שלמה זלמן אוירבך אויערבך זצ"ל בספרו 'מעדני שביעית' היא שדירה בקומת קרקע – המרצפות נחשבות כאדמת החצר והשדה.  וברצפה של דירה בקומות עליונות [=מהקומה השנייה או כשהראשונה על גבי עמודים] – אין יניקה בין הקומות.  לעומת זאת, דעת הרב יוסף שלום אלישיב והרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל היא שגם בקומות עליונותישנה יניקה, אך די בניתוק התחתית ליצירת "עציץ שאינו נקוב".

 

מה זה "עציץ נקוב" ומה זה "עציץ שאינו נקוב"?

עציץ נקוב -  עציץ העשוי חרס או עץ, ואפילו פלסטיק שאינו קשיח, ובוודאי עציץ שבשקית ניילון - דינם כאילו הם בקרקע. כמו כן, עציץ העשוי זכוכית, מתכת או פלסטיק קשיח, אם יש בו אפילו נקב אחד בקוטר מילימטר אחד ["שורש קטן"] בין בשוליו או בין בדופנו כנגד הקרקע שבתוכו – הרי זה עציץ נקוב שמדרבנן דינו כקרקע.

עציץ שאינו נקוב – עציץ שהוא אפילו מחרס או עץ אבל תחתיו צלחת מתכת, פלסטיק או זכוכית. ואפילו צלחת חד פעמית – הרי זה אינו נקוב, והוא כמנותק מן הקרקע. 
חשוב לציין, שבקומת קרקע הכרעת הפוסקים היא שיש לנתק גם מתחת "נוף העציץ" – התפרחת הבולטת ומתפשטת מעבר לצלחת. והפתרון הוא לשטוח משטח P.V.C , גומי או טפט תחת כל שטח העציץ וענפיו.

 

אילו מלאכות מותרות ב"עציץ שאינו נקוב" וב"עציץ נקוב", ובאילו תנאים?

בעציץ "שאינו נקוב" שנמצא בתוך הבית, ובנוסף מתקיימים התנאים הבאים:
1. העציץ נמצא תחת גג אטום – לא פרגולה או כילה
2. אין העציץ קבוע בתוך קיר או בתוך קרקע הבית
3. נפח העציץ קטן מ-650 ליטר [שאזי יניקתו חזקה במיוחד] 
אז- מותרת כל עבודה במשך שנת השמיטה, כולל נטיעה, גיזום, דישון, השקיה ללא הגבלה – כמו בכל השנים.

ב"עציץ נקוב" שבבית, הנחיות השימוש כדלהלן: מותרות רק פעולות לשימור הקיים. אבל לא לשתול בו או לזרוע, ואף לא לטפח ולגרום להצמחת יתר.

 

הוראות כלליות לכל מיני האדניות והעציצים

1. עציץ בתוך הבית מותר לגוררו – בתוך הבית ממקום למקום ובתנאי שהכול תחת תיקרה.

2. אסור להוציא עציץ (אפילו אינו נקוב) מן הבית למרפסת או מן הבית ולחוץ. כמו כן, אין להסיר תיקרה מעל עציץ או אדניות (מכיוון שהחשיפה לאוויר ולשמש מזרזת צמיחה). אמנם, לצורך שטיפת ריצפה אם זה לזמן קצר מותר להוציאו, ועדיף להוציאו בשעות הלילה כשאין כל כך שמש ואוויר בחוץ, ובתום השטיפה להחזירו מיד.

3. הנוסעים מביתם אסורים לפתוח חלון מול העציצים במטרה להביא לאור ואוויר לצמחים, אלא אם כן, עלול להיות הפסד לצמחים.

4. לקראת חג סוכות, כשהסוכה במרפסת שבה העציצים והאדניות – אם כבר הביאו את הסכך וניכר שכוונתם לבניית הסוכה, מותר להסיר את הגג או להוציא את העציצים מחוץ למקום המקורה, ולכסותם במקום השני – מיד.

5. עוברים דירה או מביאים ממשתלה "עם הכשר" עציץ לבית, יש להחמיר ולעוטפו בדירה הקודמת או במשתלה מכל צדדיו בניילון, ובבית להניחו כעציץ שאינו נקוב.

6. מותר להעביר עציץ שמעל משטח חוצץ למקום אחר שיש בו גם כן, משטח חוצץ, או משולחן לשולחן אחר, ויש מתירים אף להניחו בינתיים לזמן קצר על גבי קרקע כשכוונתם לסידור הבית.

7. אסור להפוך עציץ שאינו נקוב לנקוב. ובכלל זה שלא להוריד עציץ תלוי באוויר על גבי הקרקע.  אבל מותר להפוך עציץ "נקוב" ל"שאינו נקוב" (כגון שנפל עציץ לגינה - מותר להחזירו לבית). נשבר עציץ בבית, במידה ושורשי הצמח מחוברים עדיין לעפר שבעציץ - מותר להעבירם לעציץ אחר.

8. מותר להניח פרחים באגרטל עם מים העומד בבית אפילו לא נפתחו עדיין הפרחים  או הניצנים, מפני שאין שמיטה בבית באגרטל העומד על שולחן.

 

האם מותר לקנות עציצי נוי ופרחים בשנת שמיטה?

אין לקנות עציצי נוי ופרחים שנשתלו בשמיטה, כדי שלא להחזיק ידי עוברי עבירה, ואין לקנות אלא בחנות או משתלה שיש לה הכשר למהדרין לענייני שמיטה. ומוכרים בה מגידולי נוכרים או פרחי ייבוא מחוץ לארץ.

תגיות:שנת שמיטהעציצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה