זוגיות ושלום בית

כך אני, ושיקבלו אותי כמות שאני!

האם יש לנו אפשרות להשתנות ולהשתפר, או שאנשים סביבנו צריכים לקבל אותנו כמו שאנחנו, עם היתרונות והחסרונות שלנו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פעמים רבות אנו שומעים מזוגות המגיעים לטיפול את המשפט הבא: "כך אני, ואין אני יכול להשתנות!". הגם שכל תורת היהדות בנויה על כך שאנו צריכים להשתנות, והמשימה המוטלת עלינו היא לבנות את האישיות שלנו, רבים טוענים שהשינוי הוא כמעט בלתי אפשרי. אם כך, האם אכן יש בידינו יכולת להשתנות, או שבאמת כך אנחנו, ושיקבלו אותנו כמות שאנו?

* * *

לעיתים באים בני הזוג וטוענים שבני זוגם השתנו לאחר הנישואין, והם אינם אותם בני הזוג עמם התחתנו ואהבו. הערה זו נכונה, כי לאחר התקרבות בני הזוג זה לזו חלים שנויים התנהגותיים. הבעיה מתחילה כאשר בן הזוג האחד מצפה שבן הזוג השני ישתנה, ואילו הוא עצמו יישאר במצב הנוכחי. ברגע שאנו נשארים במצב הקיים, אנו למעשה מידרדרים, וברגע שאנו משתדלים להשתנות ולהשתפר, אנו מטפסים כלפי מעלה.

זוכרים את המשחק של הסולמות והחבלים? לוח עם 100 מספרים, שביניהם יש סולמות המעלים אותנו לגבהים, או לעיתים חבלים המורדים אותנו למספרים נמוכים, שמהם צריכים לחזור ולטפס כלפי מעלה. כך גם בחיים. כשאנו רוצים להתקדם ולהשיג תוצאות חיוביות, הגם שלעיתים אנו נופלים ונחבלים, יש לנו החובה לקום מחדש ולהתחיל לטפס. כי רק כך, בחזרה התמידית על הניסיונות, אנו נצליח להתמודד ולטפס כלפי מעלה.

אם נלמד להסתכל תמיד על מה שיש בידינו, על מה שהספקנו להתקדם בו ואפילו קצת להשתנות, נוכל להצליח במשימה. אך אם נחפש תמיד את הנפילות, את מחצית הכוס הריקה, מבלי להבחין בתוצאות החיוביות שכן הושגו, ומבלי לשים לב שכל הנפילות שהיו זה כדי שהאדם יתעורר ויעלה מעלה, הרי שנמצא במהרה את האכזבות בכל דבר, והמשימה תראה לכאורה כבדה ובלתי אפשרית לשינוי.

לכן כדי שהאדם יצליח במשימת ההשתנות, צריך הוא ליישם כמה תנאים ברורים: א. רצון והחלטה להשתנות. ב. לקום ולעשות מעשה, כלומר: לתרגל את השינוי. ג. להתמיד בתרגול השינוי גם אם זה קשה, וגם אם נפלנו ונכשלנו כמה וכמה פעמים.   

נחשוב מעט על הניסיונות שמעמיד לנו ה', ניסיונות חיים עם בן/ת הזוג ששונה מאיתנו, שיש לוותר לו/ה הרבה פעמים, שיש לרצותו/ה ולפנקו/ה תמיד, ולא תמיד זה מתאים לנו לעשות כן. אולם זה רצונו של הקב"ה, שכן זיווג זה עלה לפניו עוד ארבעים יום לפני יצירת הוולד במעי אמו. אם כך, הרי שהקב"ה מצפה מאתנו להצליח בהשקעתנו בניסיון זה, ולחיות חיי אושר ורווחה.

כבר נאמר בפרקי אבות: "הכל צפוי והרשות נתונה". דהיינו, הזיווג שלנו צפוי הוא לנו מששת ימי בראשית, והרשות נתונה בידינו ליצור מתוכו משפחה טובה, חזקה ומגובשת, או ח"ו משפחה הרוסה – כי הכל תלוי בהשתנות שלנו. 

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנותזוגיותטובה"Dp0533165281@gmail.com 

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה