חדשות יהדות

הרבנות הראשית נגד הרפורמות של כהנא: לא נכיר בכשרות ובגיורים

בכינוס חירום שערכה מועצת הרבנות הראשית עם עשרות רבנים ודיינים מרחבי הארץ, הבהירו הנוכחים כי לא ישתפו פעולה עם תוכניותיו של השר לשירותי דת מתן כהנא לרפורמות בתחומי הגיור והכשרות. הראשון לציון הגר"י יוסף: "אני קורא לכל המעורבים בדבר – תחזרו בתשובה, אל תהרסו את היהדות בארץ ישראל"

  • ג' אלול התשפ"א
בניין הרבנות הראשית בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בניין הרבנות הראשית בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מועצת הרבנות הראשית בראשות הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הגר"י יוסף והגר"ד לאו, ערכה היום (רביעי) כינוס חירום, בהשתתפותם של עשרות רבנים ודיינים מרחבי הארץ, ברקע הרפורמות שמתכנן השר לשירותי דת, מתן כהנא, לערוך בתחומי הכשרות והגיור.

בהודעת הסיכום שיצאה מטעם משתתפי הכינוס, נמתחה ביקורת נוקבת על השר כהנא: "רבני ודייני ישראל מצטרפים לעמדת מועצת הרבנות הראשית לישראל , הדוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות והיהדות בישראל. ה'תוכנית' שאושרה בממשלה לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות, ומתן אפשרות לכל אדם להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת – הרס וחורבן הכשרות".

הרבנים הוסיפו, כי "זהו חלק ממגמה כללית של פגיעה בשירותי הדת, בכשרות, בנישואין ובגיור, שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל וחיסול המוסד הרבני בישראל. מדובר בהחלטה שנתקבלה במחטף, אגב חוק ההסדרים, ללא תיאום והיוועצות עם הגורמים המוסמכים לכך על פי חוק – הרבנות הראשית, רבנים מקומיים והמועצות הדתיות, ותוך התעלמות מדו"חות וועדות של הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת שעסקו בעניין".

בהמשך הדברים הזהירו משתתפי הכנס: "רבני ישראל מודיעים כי יורו לשומעי לקחם שלא לסמוך על כשרות שתינתן לפי תוכנית זו, שיש בה מכשול לרבים. רבני ישראל קוראים לממשלת ישראל לבטל את החלטתה המסוכנת, שמשמעותה היא החרבת מערכת הכשרות. במדינת ישראל, מדינתו היחידה של העם היהודי, ראוי שתהיה מערכת כשרות ציבורית ומתפקדת".

בחלקה השני של ההודעה התייחסו הרבנים לתוכניתו של כהנא לערוך רפורמה בתחום הגיור. "הגיור אינו יכול להיעשות מתוך אינטרס אזרחי, חברתי או תרבותי", הבהירו, "אלא אך ורק מתוך רצון כן להיות חלק מעם ישראל ומתורתו עם קבלת עול תורה ומצוות".

"מאז היותו לעם, קיומו של עם ישראל הוא בשמירה על מעמדו המיוחד. בזכות מחיצה זו, זכינו להגיע עד הלום. מי שרואה בגיור המוני של אינם יהודים כמשימה 'גאולתית' או 'לאומית' ומטרתו מניעת התבוללות על ידי גיורים שאינם על פי ההלכה – משיג את היפך המטרה, ומחדיר לעם ישראל אינם יהודים במסווה של גיור".

"לא עומדת בפנינו רק השאלה האם הגיור הוא גיור כהלכה או לא. השאלה היא האם עם ישראל יתקיים כעם יהודי או שיהיה צירוף של גויים רבים – זו מלחמת קיום", הצהירו הרבנים. "רבני ודייני ישראל מתריעים על הכוונה לשנות את מסגרת הגיור בישראל ולהפריטה ולהוציאה מידי הרבנות הראשית. המציאות הזאת תביא בהכרח ליצירת קהילות נפרדות, ותיצור קרע בין חלקי העם. רישום הנישואין הוא ספר היוחסין של עם ישראל בארץ הקודש, והרבנים יעמדו איתן על משמר הכניסה לעם ישראל".

בסיום ההודעה הדגישו הרבנים, כי "גיורים שיבוצעו שלא על ידי הרבנות הראשית לישראל לא יוכרו על ידי רבני ישראל".

נשיא מועצת הרבנות הראשית, הראשון לציון הגר"י רבי יצחק יוסף, אמר במהלך הכינוס: "לא שייך שהממשלה והכנסת יתעלמו מכנס כזה היסטורי. אנחנו קוראים מכאן: חזרו בכם, עכשיו חודש אלול, תעשו תשובה. אם חלילה וחס תתקבל הרפורמה שלהם בגיור, נצטרך לדון בעניין פתיחת ספרי יוחסין. הם עושים פילוג בעם ישראל. דיברתי על כך עם עמיתי הגר"ד לאו, שלא ניתן בשום פנים ואופן הכרה לגיור של רבני ערים. איך רוצים לבוא ולהכיר ברפורמים? כמה מיליוני יהודים איבדנו בגללם. באים ורוצים לתת להם הכרה בגיור, בכותל. אני קורא לממשלה, לכל הגופים שמעורבים בדבר, תחזרו בתשובה, אל תהרסו את היהדות בארץ ישראל".

הרב הראשי לישראל, הגר"ד לאו, אמר כי בעבר יזם הצעה לחיזוק הכשרות, על ידי קביעה בחוק לפיה הרבנים המקומיים יפעלו "בכפוף לנהלי הכשרות": "מי שהכשיל את זה היו אנשים שכביכול נושאים תואר רב ושכנעו את חברי הכנסת להתנגד כדי שלא לחזק את הרבנות הראשית, והם אותם שעכשיו מוחאים כפיים לרפורמה הזו".

"גם בעניין הגיור, מערך הגיור עושה מאמץ על, במסגרת כללי ההלכה, מתוך יראת שמים, להקל כמה שאפשר. אתם יודעים איפה אני רוצה שרבני ערים יצטרפו? בנושא של משפחות מלוות, לפני הגיור ואחרי הגיור. אם באמת אכפת לך הגיור וההתבוללות, בוא ותתגייס ותעזור לנו לחזק את הגרים, בעיר שלך, זו הפעולה האמיתית".

"אנחנו נמצאים ביום ג' אלול, יום פטירת מייסד הרבנות הראשית, שהדגיש כי חיי האומה מתחילים ביסוד הגדול הזה. אני מתפלל שמאה השנים שצוינו השנה ימשיכו לעוד שנים רבות, ונזכה לקדש שם שמים בכל מעשינו, לעשות את הישר והטוב בעיני אלוקים ואדם ולהעביר את שרשרת הדורות הלאה, ולשמר את התורה בטהרתה".

הגר"י אפרתי, ראש בית המדרש להלכה בהתיישבות, הביא את דבר גדולי ישראל. "הגר"ח קנייבסקי מסר 'חדש אסור מן התורה וצריך להיאבק'. הגר"ג אדלשטיין ביקש למסור: 'הדבר פשוט שזכות הקיום של עם ישראל זו שמירת התורה, שמירת הכשרות והגיור'. צריך להבין, הבא לקעקע את זה מקעקע את זכות הקיום של עם ישראל. זה כינוס שבא להתריע: אתם פוגעים בזכות הקיום של כלל ישראל, ועל זה אנחנו צריכים לזעוק 'היה לא תהיה'".

מרא דאתרא רמת גן, הגר"י אריאל, הדגיש כי "הרבנות הראשית היא הסמכות האחת והיחידה, וכולם צריכים להתאחד סביבה. זו צוואתו של מייסד הרבנות הראשית, הראי"ה קוק, וכולנו צריכים לחזק את הרבנות הראשית שהיא המוסד העליון בכל נושאי הדת".

רבה של צפת, הגר"ש אליהו, אמר: "אנחנו כבר רואים שרים בממשלה שמדברים על הוצאת רישום הנישואין מידי הרבנות, כל שלושה יקבעו מה גט, מי עגונה ומי לא, כל שלושה יקבעו מה נקרא גיור. אנחנו אומרים להם בתוקף: לא ניתן לכם יד, כל הרבנים לא ישתפו אתכם פעולה. אתה בא לעקור את הכל ברגע אחד? מתוקף מה? מתוקף היותך איש פוליטי? אנחנו הגוף המקצועי במובן הזה, ואנחנו אומרים לך במפורש: טעות בידך".

"כמו שאסור לרופא לשמוע לפקיד פוליטי איך לנתח ואיזו תרופה לתת, כך אנחנו כאן כדי לומר בצורה ברורה לממשלה: לא נשתף אתכם פעולה. אף אחד לא יתן יד למהלך שנעשה ללא הרבנים הראשיים. לא יאומן כמה הפקרות וחוסר אחריות יש בתוכנית הזו".

תגיות:גיורהרבנות הראשיתכשרותמתן כהנא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה