מצוות

שמיטה, גלות וגאולה: 5 עובדות על הקשר בין שמיטה לגאולה

ביטול מצוות שמיטה מהווה את אחד הגורמים העיקריים לגלות: 5 עובדות על הקשר בין מצוות שמיטה לגאולת ישראל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קשר הדוק קיים בין שמירת מצוות השמיטה לבין גלות עם ישראל והגאולה העתידה.

1. האברבנאל מסביר שהעובדה שעם ישראל לא שמר על מצוות שמיטה – מונעת את קירוב הגאולה. לדבריו, משמעות הפסוק: "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר" - בורא עולם לא שכח וחלילה לא אבדה זכות אבות, אך גם "והארץ אזכור" כפי שאתם עומדים, צועקים ומזכירים זכות אבות – כך עומדת הארץ לפני וצועקת על שביטלו בה שמיטה וחיללו את שבתה. לכן, הגם שזכורה לפני זכות אבות, הרי: "וְהָאָרֶץ תֵּעָזֵב מֵהֶם וְתִרֶץ אֶת שַׁבְּתֹתֶיהָ בָּהְשַׁמָּה מֵהֶם" ועד אשר "וְהֵם יִרְצוּ אֶת עֲוֹנָם" – עד שיחזרו ישראל בתשובה מאהבה, וירצו לפני עונותיהם שהרי יהפכו לזכויות.

2. ביטול שמיטה גורם לגלות. מקור הדברים הוא בספר ויקרא: "אָז תִּרְצֶה הָאָרֶץ אֶת שַׁבְּתֹתֶיהָ כֹּל יְמֵי הֳשַׁמָּה וְאַתֶּם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיכֶם אָז תִּשְׁבַּת הָאָרֶץ וְהִרְצָת אֶת שַׁבְּתֹתֶיהָ. כָּל יְמֵי הָשַּׁמָּה תִּשְׁבֹּת אֵת אֲשֶׁר לֹא שָׁבְתָה בְּשַׁבְּתֹתֵיכֶם בְּשִׁבְתְּכֶם עָלֶיהָ". גם במסכת אבות נאמר: "בעוון גילוי עריות והשמטת שמיטין ויובלות גלות באה לעולם".

3. במדרש תנחומא מובא: "אמר הקדוש ברוך הוא למשה, 'רצונך שלא יגלו? הזהירם על השמיטות ועל היובלות'". ובמדרש אגדה: "בוא וראה שרצה הקדוש ברוך הוא בישראל, ונתן להם ארץ חמדה נחלת צבי צבאות גוים. אמר הקדוש ברוך הוא: 'זרעו שש והשמיטו שביעית, כדי שתדעו שהארץ שלי, ואני נתתיה לכם מורשה, שנאמר 'כי תבואו אל הארץ אשר אני נותן לכם', לא בחרבך ולא בקשתך, אלא אני נותן אותה לכם'. והם לא עשו כן, אלא חטאו ולא שבתו שמיטות ויובלות, וגרמו להם גלות, שנאמר: 'כל ימי השמה תשבות'. וכמה טובות איבדו ישראל, עד יערה רוח ממרום, עד ישוב עד יכונן עד ישים את ירושלים תהילה בארץ.

4. במדרש תהילים נאמר על הפסוק: "רצית ה' ארצך שבת שבות יעקב" זהו שאמר הכתוב: "ארץ אשר ה' אלוקיך דורש אותה תמיד עיני ה' אלוקיך בה", בה הופך ומתהפך, ומסתכל ונותן עיניו בה, עד זמן שתרצה מעשיה להקב"ה והמצות שנצטוו ישראל עליה, אם הוציאו המעשרות, ועשו את השמיטים והיובלים, וכל מצות שנצטוו בה, אותה שעה מרצה מעשיה להקב"ה, וכן הוא אומר: "אז תרצה הארץ את שבתותיה", לפיכך: "רצית ה' ארצך".

5. חיזוק מצות השמיטה מזרז את הבאת הגאולה. הגאון רבי חיים שמולאביץ זצ"ל עורר בדבריו: "מצוה זו לא ליחידים ולא לשעה בלבד נצטוו בה, אלא לכלל כולו ולדורות נאמרה, ובגין ביטול מצווה זו נענשנו וגלינו מארצנו, וע"י שמירתה נזכה להיגאל שנית בקרוב במהרה בימינו אמן".

איך אפשר להשבית שנה שלמה את הקרקעות? הרב זמיר כהן על הניסיון הגדול שבשנת השמיטה והברכה שמגיעה בעקבותיה:

תגיות:שמיטהגאולה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה