פיתוח האישיות

הנרקיס וסביבתו: תפקידים נוספים שהורים עם קווים נרקיסיסטיים נותנים לילדיהם

הילד שלוקח אחריות על המשפחה, הילד שמשכין שלום בין כולם, וזה שדווקא מסכסך במניפולטיביות. כתבה שנייה על תפקידים של ילדים להורים נרקיסיסטיים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בכתבה הקודמת הסברתי כיצד נוצרים תפקידי הילדים במשפחה הנרקיסיסטית. כעת נמשיך לדון בתפקידים השונים. המודעות לנושא הזה חשובה, כיוון שבין אם אתם הילדים שמוצאים עצמם באחד מהתפקידים, ובין שאתם הורים נרקיסיסטיים, המודעות פותחת פתח לעבודת המידות.

ילד שמוצא עצמו באחד התפקידים עשוי להרגיש שחרור מאשמה, והמידע יכול להניע אותו לטפל בעצמו ולשחרר אשמה מעצמו ומהסביבה.

ידע הוא כוח, כוח לשים גבול במקומות שאנו נשאבים אליהם ויוצרים סבל מיותר. כאשר אתם מזהים את עצמכם באחד מהתפקידים הללו, או כהורים, אתם יכולים להתחיל לעשות שינוי. לצערנו, מדרך הטבע, אדם עם קווים נרקיסיסטיים ייטה פחות לעשות שינוי, בגלל האישיות הנוקשה שלו וחוסר היכולת והרצון להתבוננות עצמית והסקת תובנות עצמיות.

זכרו תמיד, לא להגיע למסקנות ללא ייעוץ מאנשי מקצוע מומחים בנושא. הידע נועד אך ורק למטרת הדלקת נורות אדומות, שבעקבותיהן רוצים לעשות שינוי והתפתחות.

כל האמור מתאר גברים ונשים.

 

הילד האחראי / ההישגי

לעיתים קרובות יהיה הבכור. זה יתבטא במצפון או מוסריות גבוהה, לוקח תפקיד הורי במשפחה בגיל מוקדם ושאינו תואם לשלב ההתפתחותי שלו.

ילד זה יתאפיין בפרפקציוניזם, הצטיינות בכמה תחומים, כמו התלמיד הטוב ביותר, הצדיק ביותר, הספורטאי הטוב ביותר וכו'. הוא נשען על הרושם החיצוני שהוא עושה, והתפקיד שלו הוא בעצם לטשטש את חוסר התפקוד של משפחתו. ההצגה הלא מודעת היא שהוא מוצלח כל כך בעקבות חינוך טוב של הוריו, למרות שהמציאות אינה כזו.

הילד האחראי ידחיק טוב טוב את רגשותיו עד שלא יוכל להרגיש אותם, אם כי עמוק בפנים יש לו תחושה של חוסר ביטחון עצמי וחוסר סיפוק. כשהוא משיג מטרה אחת הוא כבר ניגש למטרה הבאה, שום מטרה אינה מרגישה לו מושגת והוא תמיד מרגיש שחסר לו משהו ושהוא לא עושה מספיק.

השגת מטרותיו לא ממלאה אותו והוא חושש שיגלו עד כמה הוא לא באמת מי שהוא מציג.

אחד ממאפייניו יהיו ביקורתיות יתר כלפי עצמו והסביבה, וקושי לקבל ביקורת מאחרים.

האחריות שלו היא בעצם בטשטוש חוסר התפקוד של משפחתו.

בשונה מהילד היהלום, שהוא שלוחה של ההורה הנרקיסיסט, כאן ישנו תפקיד הורי ומטשטש.

 

הילד המטפל / עושה השלום

תפקידו של הילד המטפל הוא כפשוטו, לטפל במשפחתו, בעיקר בפן הרגשי, בגלל הנטייה למצבי רוח וחוסר היציבות הרגשית של הורים עם קווים נרקיסיסטיים. תכונותיו הבולטות הן הקשבה, תמיכה, ייעוץ והזנה רגשית.

בדרך כלל טבעם של ילדים אלו הוא רגוע, מכיל, רגיש. ילד כזה לא סובל ריבים, סכסוכים וכאוס רגשי ולכן כשירגיש שהמשפחה עומדת בפני התפרצות כזו - הוא ימהר "לעשות שלום", לא משנה באיזה מחיר.

הוא לא יבקש תמיכה רגשית בו עצמו, אף על פי שהוא זקוק לתמיכה זו יותר מכולם, בהיותו רגיש. הוא לא יודע כיצד לבקש זאת וכיצד לדאוג לצרכיו הנפשיים והרגשיים, ויהיה עסוק יותר בלעזור לאחרים, פעמים רבות על חשבונו.

באופן תדיר הוא יהיה ילד מרצה, מפני שהוא דואג ראשית כל לסביבתו. עם הזמן הוא באמת יתקשה לקבל מאחרים. להיות במצב שמישהו נותן לו מציב אותו במקום לא נוח, וכך הוא מיד הופך את הגלגל לכיוון האחר.

 

הילד המניפולטיבי

המניפולטיבי לצערנו מאופיין בתכונות נחמדות פחות. הוא בעצם מבין בצורה לא מודעת שכדי להסתדר בחיים צריך להיות אגואיסטי, זדוני ונצלני. הוא ייקרא לזה "מה, אני פראייר?".

בחושיו ההישרדותיים הוא שולט בעצם במשפחה, ומתמודד עם מצבים באופן מניפולטיבי ובערמומיות. מה שמניע אותו להשתמש במניפולציות הוא בעצם מה שלמד מההורה הנרקיסיסט, להיות גאוותן ובעל תחושת זכאות על אחרים. כשהדברים נוגעים לרגשות שלו - הוא נעשה מחוספס וערמומי, כאילו אין לו עקרונות או ערכים שהוא כפוף להם, ממולח מספיק כדי להתנהל באופן סמוי, מתחת לרדאר.

הוא ינצל את חולשות משפחתו כדי להשיג את מה שהוא רוצה, יסכסך ביניהם, ישקר, ישתמש בקסמו כדי למלא את רצונותיו. יש לו חוש פנימי לגרום לאנשים המשפיעים דווקא במשפחה להיענות לו או להאמין לדברים שהוא אומר ולצאת מזה ללא פגע, כשהאשמה מוטלת על אחרים.

הוא יכול להיות גם אדם עם חוש הומור ומצחיק, אלא שחוש ההומור שלו יהיה לעגני, סרקסטי, ארסי - ולא מפרק חרדה, נעים וחיובי, כמו שבדרך כלל היית מצפה מאדם מצחיק. אלו לא "מילי דשטותא" אלא ארסיות צורבת מתחת להומור.

אם הילד/ה לא יטופלו בזמן, תכונות אלה ילוו אותם לאורך חייהם.

באופן כללי, ילדים למשפחות נרקיסיסטיות עוברים התעללות רגשית מאסיבית, אך סמויה ושקטה, ולכן קשה מאד לקלוט את זה. טיפול בשנות הילדות או הנערות הוא חיוני ביותר, מפני שהוא יכול לעדן את התפקידים שילדים אלו תפוסים בהם, ולעזור להם לקיים חיים בריאים ושמחים יותר.

אם אתם חושבים שלכם נתנו תפקיד שלא ציינתי בכתבות, אתם מוזמנים לכתוב בתגובות על תפקידים נוספים ולתת לנו עוד מידע.

ד"ר עדה מיכל ויינשטיין היא מטפלת מוסמכת בפסיכודרמה, מתמחה בנרקיסיזם ועובדת, בין השאר, עם נפגעי נרקיסיסטים.

תגיות:פיתוח האישיותנרקיסיזם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה