כתבות מגזין

המסעדן הוותיק: "50 שנה מכרתי טריפות, כעת החלטתי לחולל שינוי"

אחרי עשרות שנים בהן הציע המסעדן ארז שטרית תפריט שאינו כשר, הוא הגיע להחלטה: המסעדה הופכת להיות כשרה. "אני לא רוצה להכשיל אחרים", הוא מסביר, וגם מגלה מה התחולל בחייו שהוביל למהפך

אא

בתום תקופת הקורונה, כאשר לקוחותיה של מסעדת 'מסעדג' השוכנת על טיילת חוף בת גלים בחיפה, ביקשו לשוב לסעוד במסעדה, הם נתקפו בהלם מוחלט. המסעדה, שהייתה ידועה בדגים הטריים שהיא מציעה, כמו גם במנות של פירות ים, שרימפס ומגוון מאכלים שאינם כשרים, החלה לשאת בגאון תעודת כשרות. התפריט עבר שינוי מהותי, ובשבתות בהן היא הייתה מוצפת בלקוחות, היא החלה פשוט לסגור את שעריה.

 

"לא רוצה לריב עם אלוקים"

"אנשים חשבו שהשתגענו", מספר ארז שטרית, המנהל את המסעדה במשך עשרות השנים האחרונות. "המסעדה שלנו כבר קיימת יותר מחמישים שנה, ירשתי אותה מאבי מוסא – משה, שהיה דמות חיפאית ידועה מאוד. כולם הכירו אותו ואת המסעדה שלו, ומאז שסיימתי את הצבא הצטרפתי לעסק", הוא מספר. "היו לנו לקוחות מכל רחבי חיפה, והמסעדה שלנו נחשבה תמיד שם דבר, אף אחד לא חשב שיגיע יום בו נהפוך לכשרים". הוא עוצר לרגע, ומוסיף בכנות: "למען האמת, גם אני לא יכולתי להעלות בדעתי שיקרה כזה דבר".

אז מה באמת קרה?

"עוברים עליי ימים לא פשוטים - לפני בערך שנה סבלתי מכאבי בטן, וכשהגעתי לבדיקות ברמב"ם מצאו אצלי סרטן אלים. מאז הספקתי לעבור 12 טיפולים כימותרפיים. אני לא מבוגר מאוד, החיים עוד לפניי, והמחלה תפסה אותי לגמרי לא מוכן. פתאום היה לי קשה לקום וללכת, לא הצלחתי כמעט להתנייד, הייתה עייפות גדולה והרבה תופעות לוואי. המעניין הוא שבעוד שרוב חולי הסרטן חווים את המחלה במעי הגס, אני קיבלתי אותה במעי הדק, שזה מאוד נדיר".

ארז מציין כי אמנם מעולם הוא לא החשיב את עצמו לאדם דתי, "אבל אנחנו מאמינים בני מאמינים", הוא מדגיש, "והבנתי שכנראה יש לי כאן איתות משמיים. אלוקים רוצה שאעשה איזה שינוי בחיים – אז דבר ראשון החלטתי יחד עם אחי, השותף שלי בעסק, שאנחנו מתחילים להניח תפילין בקביעות, כל יום. אחר כך גם קיבלתי החלטה – להפוך את המסעדה שלנו לכשרה".

לדבריו,  מדובר בהחלטה שהייתה לא פשוטה בכלל, מכל הבחינות. "לסגור את המסעדה שלנו בשבת, זה אומר לכאורה נזק עצום", הוא מדגיש, "כי היא נחשבת למסעדה הכי מובילה באזור, ובשבתות היינו תמיד מוצפים בלקוחות. הכסף הגדול ביותר נכנס בסופי שבוע, זה בערך לוותר על 200 אלף שקלים בחודש. גם העלות של חומרי הגלם התייקרה משמעותית".

השינויים בתפריט אף הם לא היו פשוטים כלל. "נדרשנו להיפרד ממושגים כמו 'שרימפס' ו'פירות ים', ממש הכרזנו עליהם חרם והוצאנו אותם מחוץ לתפריט. ההחלטה לא הייתה רק שלי", הוא מדגיש, "גם אחי, השותף שלי, היה אתי לאורך כל הדרך. פעלנו מתך הבנה שאנחנו לא רוצים 'להתעסק' עם אלוקים. להיפך, אנחנו רוצים להראות לו שעשינו חשבון נפש ושינינו את הדרך שלנו. ויותר מזה – המחלה שלי חיזקה אצלנו את האמונה, והרגשנו שאנחנו לא רוצים להכשיל את הלקוחות שלנו, לא מוכנים לקחת על עצמנו את האחריות".

 

"מאמינים ובוטחים"

ארז נזכר ביום בו הם הגיעו לרבנות בחיפה. "אני חייב לציין שהרבנים היו המומים ממש, כי הם מכירים את המסעדה שלנו, ויודעים עד כמה שהיא הייתה רחוקה במשך כל השנים מכשרות. מעולם לא העלנו בדעתנו להפוך אותה לכשרה, זה בכלל לא נושא שעלה לדיון. אבל קיבלנו מהם את התמיכה הכי חזקה שיש, ומאז שהונפקה לנו תעודת כשרות, יש לנו משגיח שנמצא כל הזמן בעסק, גם הרבנים מגיעים מידי פעם לביקורות ובינתיים הכל בסדר גמור, ואנו שומרים על כל מה שצריך ברמה גבוהה מאוד".

אז ממש שיניתם את דרך החיים...

"נכון, זה היה  מבחינתנו שינוי עצום. בכלל לא קל, אבל אנחנו שלמים עם עצמנו. גם לי וגם לאחי ברור שזו הייתה החלטה נכונה. כל הגישה שלנו לחיים התהפכה".

ומה אומרים הלקוחות?

"כבר ארבעה חודשים מאז שקיבלנו תעודת כשרות, ובינתיים הספקנו לשמוע כל מיני תגובות. יש כאלו שרואים את התפריט ומאוכזבים מכך שאין את המנות שהם רצו ואהבו, יש אחרים שמאוד מחזקים  אותנו, ויש את הציבור שומר המצוות שפשוט התחיל להגיע בהמוניו, וזה מאוד מרגש. הרבה אנשים מרחבי חיפה שעד היום לא דרכו אצלנו, פתאום באים, כי הם מגלים שיש כאן כשרות, ואנו שמחים מאוד לשרת אותם. זה אמנם לא מכסה את ההוצאות שהפכו לגבוהות בזמן שההכנסות ירדו משמעותית, אך אנו מאמינים באלוקים שיעזור גם בבריאות וגם בפרנסה".

ואי אפשר שלא לשאול – איך אתה מרגיש כיום?

"סיימתי את סדרת הטיפולים. אני עדיין חלש, כמו שמרגיש כל אחד אחרי סדרת טיפולי כימותרפיה, אבל מקווה לטוב. בעזרת ה' אעבור בדיקות חוזרות בעוד כמה חודשים ואני מאמין באלוקים שיראה את ההשתדלות שלי להתקרב אליו, ויזכה אותי בבריאות מלאה".

תגיות:מסעדהכשרותטריפות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה