מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר להתחתן עם בן דוד? האם מותר לענות "אמן" לברכה של גוי? ולמה נשים לא לומדות תורה?

מקבץ שו"ת 181 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ד' תמוז התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר לחמם במיקרוגל במקום עבודה חילוני? 

מותר, בתנאי שהמאכל עטוף הרמטית ואינו מונח ישירות על גבי הצלחת. 

מקורות: יעויין בספר הכשרות (פרק א' סעיף מ"ט). 

*  *  * 

2. יש לי בן דוד שאנחנו ממש בקשר, ואומרים לנו מלא שאנחנו מתאימים. האם יש בעיה להתחתן עם בן דוד? 

על פי ההלכה מותר להתחתן עם בן דוד (שלחן ערוך אבן העזר סימן ט"ו סעיף י"ז). 

אלא שהרבה פעמים יש בעיות גנטיות בנישואין כאלו שמביאים את הצאצאים לבעיות בריאותיות. ולכן יש להתייעץ עם רופאים אם הדבר כדאי מבחינה רפואית. 

מקורות: יעויין בשו"ת באר משה חלק ו' (סימן קנ"ט-ק"ס) ובשו"ת ציץ אליעזר חלק ט"ו (סימן מ"ד) ובשו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן תשל"ז) וחלק ב' (סימן תר"כ) ובספר תולדות יעקב (עמוד ש"ל) ובספר דרך שיחה חלק א' (עמודים קט"ז-קי"ז). 

*  *  * 

3. האם מותר לענות "אמן" אחרי שרוקחת ערבייה מאחלת "בריאות"? 

אפשר וצריך לענות אמן. 
 
מקורות: כבר מבואר בגמרא מסכת מגילה (דף טו עמוד א') שגם על ברכת גוי נאמר לעולם אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך. ע"ש. וכן הוא מפורש בירושלמי מסכת ברכות (סוף פרק ח') אמר רבי תנחום, אם בירכך גוי, ענה אחריו אמן, דכתיב (דברים ז', י"ד) "ברוך תהיה מכל העמים". ופירש הפני משה, אפילו אם העמים יברכו אותך תחול עליך הברכה. ע"ש. וכן יעוין בחסד לאלפים (סימן רט"ו סעיף ד') ובכף החיים (שם אות י"א). 

*  *  * 

4. אני עוברת לדירה שכורה, ורוצה לדעת כיצד להכשיר את הכיורים (מחרס) והשיש (רגיל, הכי פשוט). אבקש תשובה לפי מנהגי הספרדים. 

לפי מנהג הספרדים אפשר להכשיר גם כיור מחרס, וקודם כל יש לנקות אותו היטב ולייבשו, ולאחר מכן יש לערות עליו מים רותחים-מבעבעים מקומקום חשמלי (ונכון לערות שלושה פעמים), ואז הוא מותר בשימוש (יעויין חזון עובדיה הלכות פסח עמוד קנ"א). ובאותה דרך אפשר להכשיר גם את השיש (יעויין שם עמוד ק"ס). 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  * 

5. א. האם מותר להדפיס (לאירוע) על בלון פסוק כמו "הודו להשם כי טוב כי לעולם חסדו" כשידוע שהוא יתפוצץ או ייזרק או יעוף? ב. האם מותר לחלק באירוע לאורחים נוסח הדפסת נרות או מזמור לתודה, או מדבקות "הודו להשם כי טוב כי לעולם חסדו" וכדומה? 

א. יש להימנע. 

ב. אם מדובר באורחים שומרי תורה ומצוות, אפשר להקל, באופן שיש לשער שישמרו על כבוד הפסוקים/ברכות. אחרת - יש להימנע, מחשש שיבואו לידי ביזיון על ידי זריקתם לפח וכיוצא בזה. 

מקורות: על פי הט"ז יורה דעה (סוף סימן רפ"ג) שאין לכתוב פסוק בכל מקום שיוכל לבוא לידי זלזול. וע"ע בשו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ב' (סוף סימן קל"ה) שכתב וזה לשונו: ואני בעצמי נזהרתי שאף על ההזמנות לחתונות בני ובנותי לא כתבתי שום פסוק אף לא קול ששון. וכן הוא מן הראוי לכל אדם להתנהג. ע"כ. ובספר גנזי הקודש (פרק ט' סעיף ה' והערה ט') כתב, שכן הקפידו גדולי ישראל כמו הגרי"ש אלישיב והגר"נ קרליץ זצ"ל. 

*  *  * 

6. סבא שלי ז"ל נקבר בבית עלמין ברמלה, וסבתא שלי שתזכה לחיים ארוכים אמורה להיקבר איתו. אבל דוד שלי ז"ל נפטר לפני חודש ונקבר בערד, והמשפחה רוצה להעביר את סבא כדי שכולם יקברו בערד במותם, שיזכו לחיים ארוכים. האם מותר? 

אין להעביר. 

*  *  * 

7. האם מותר לעשות כושר, לשים עדשות ולהסתרק וכד' לפני ברכות השחר? 

מותר לשים עדשות ולהסתרק לפני ברכות השחר. 

אמנם עשיית כושר עדיף לדחות לאחר תפילת שחרית. אבל אם זה לא מסתדר, אפשר לעשות כושר לפני תפילת שחרית, היות ויש בזה קצת מצווה. ובפרט אם זה עוזר לך להתפלל יותר בכוונה. וטוב לומר ברכות השחר לפני כן. 

מקורות: בשו"ת דברי חכמים (פרק א' שאלה 2) הביא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שמותר להתעמל לפני התפילה, דמכיוון שכל שיש בו קצת מצווה מותר לפני התפילה. ובספר תפילה כהלכתה (עמוד קי"ד סעיף כ"ג) הביא בשם הגרח"פ שיינברג זצ"ל, שמותר לעסוק בפעילות גופנית לפני התפילה אם כוונתו להתחזק לעבודתו יתברך, אם אין לו אפשרות לעסוק בזה אחרי התפילה. וכן ע"ע בשו"ת רבבות אפרים חלק ה' (סימן ל"ט) שהביא משו"ת עשה לך רב חלק ד' (סימן כ"ו) שהתיר לרוץ לפני התפילה לצורך בריאות הגוף אם יהיה קשה עליו הדבר מאוד אחרי התפילה, רק יאמר מקודם לכן ברכות השחר וקצת פסוקי דזמרה. ע"ש. 

*  *  * 

8. שמעתי את הציטוט "לא ילמד אדם את בתו תורה", ו"כל המלמד את ביתו תורה כאילו למדה תפלות". השאלה שלי היא למה? בהמשך כתוב שם מחשש שהן יזלזלו בתורה מעיניות דעתן, למה? הן טיפשות? הן לא יכולות להבין עומק? לא יכולות להיות רציניות? (אח"כ כתוב שאם לימד אז לא נקרא כאילו למדה תפלות, אבל למה מלכתחילה זה ככה?...). מה עם כל הנשים החכמות בהיסטוריה? מה עם דבורה הנביאה שלימדה גברים תורה? מה עם האמהות והצדיקות הגדולות? אשתו של ר' מאיר וכדומה? תמיד שוללים את היחס השוביניסטי הנראה כלפי חוץ בציטוטים כמו "בינה יתרה ניתנה באישה", אבל אז מגיעים ציטוטים סותרים שנוגדים את זה... אודה מאוד לבירור והרחבה בנושא, כי זה נושא שטורד אותי והרבה אנשים נוספים. 

קודם כל, מותר לאשה ללמוד תורה, וכך צריך. 

החלק עליו חלקו חכמים עוסק בלימוד ספציפי מאוד בתורה - התלמוד, שהוא לימוד שעוסק בין השאר בדינים הנוגעים לרצח וניאוף ומיתות בית דין וכו', וחקירה בשורשי הדינים של התושב"ע, ויכול להקשות את נפשה העדינה של האישה (תפלות - הכוונה שעבורה הדברים יהיו בלתי מועילים, והעיסוק בדינים קשים עלול להזיק לנפשה). אולם להלכה נפסק שנשים לא רק שיכולות ללמוד גמרא, אלא גם שיש להן על כך שכר מן השמים (רמב"ם, הלכות תלמוד תורה א', י"ג). 

אף על פי שנשים אינן חייבות בלימוד גמרא, ולימוד זה אינו מתאים לרובן, מכל מקום נשים ודאי צריכות ללמוד תורה - חומש, תנ"ך, כמו גם מוסר והלכות. מסיבה זו כל בני ברק מלאה בשיעורי תורה לנשים. 

מובן שאין העניין קשור ליכולתה האינטלקטואלית של אישה, שהרי אמרו חז"ל (כפי שהזכרת), שבינה יתרה באישה יותר מבאיש, היינו שהקדים בה בינה יותר (נדה מה, עמוד ב'), ואמרו חז"ל שאישה מכרת באורחיה יותר מהאיש (מה שמכונה כיום אינטואיציה נשית), ועוד. ברוריה המוזכרת בגמרא היתה תלמידת חכמים. דבורה הנביאה שפטה את כל ישראל על פי דיני תורה. רש"י היה מלמד את בנותיו גמרא, ודוגמאות רבות מוכיחות זאת. 

העניין נוגע לתפקידים שונים בבריאה, שאינם מעידים על פחיתות. 

היהדות מלמדת אותנו שגבר ואשה הם למעשה שני חצאי נשמה שירדו לעולם, כמו שנאמר בתורה בפירוש: "זכר ונקבה בראם, ויברך אותם ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה', ב'). האיש והאישה נקראים ביחד בשם "אדם". אמרו חז"ל שגבר ללא אישה אינו קרוי אדם. בעולם הבא חוזרת נשמת הגבר להתאחד עם נשמת האישה, כי הם נשמה אחת. 

היהדות מלמדת את חוקי הבריאה (תורה היא מלשון הוראה, הוראות יצרן). מהתורה אנו למדים שגבר ואישה הם שני חלקי נשמה נפרדים, אשר ביחד מהווים אדם אחד שלם. אך בנפרד - לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות משלו לעומת המין השני. מה שיש לזה אין לזה, ומה שאין לזה יש לזה. לכן מושגים מודרניים כמו "פמיניזם" או "שוביניזם" הם זרים ליהדות, שהרי היהדות אינה מכירה לא בגבר שלם ולא באישה שלמה, אלא באדם אחד שמורכב מזכר ונקבה, ויחד הם מקיימים את המטרה האלוקית! 

חשוב להדגיש שהתורה לא נכתבה על ידי אדם, גבר או אישה, אלא על ידי בורא עולם, אשר יודע ומכיר את בני האדם שברא, ונתן להם את הוראות היצרן הטובות ביותר לתיקון נשמותיהם. 

הקב"ה ברא את הגבר והאישה שונים בגופם ובטבעם הנפשי זה מזה, כי ייעד להם תיקונים רוחניים שונים. 

על כן ישנן מצוות שהתורה מחייבת בהן את הגבר ולא את האישה, כמו ברית מילה, תפילין, ציצית, לימוד תורה ועוד, ופטרה את האישה ממצוות שתלויות בזמן, כיוון שהתורה מכירה בצרכיה המיוחדים של האישה - הרי הקב"ה הטיל על נשים את התפקיד הנכבד של הבאת ילדים לעולם, הכניסה להריון, הנקה, טיפול בילדים הקטנים וחינוך. לכן התורה פטרה אותה ממצוות התלויות בזמן, ופירוש הדבר שהאישה טובה כפי שהיא, ומתקנת את נפשה ללא מצוות אלה, בעוד הגבר זקוק למצוות כמו תפילין וציצית כדי להגיע לשלמותו. כי הגבר והאישה שונים זה מזה. אפילו היצרים שלהם שונים: אצל גברים עיקר ההתמודדות תהיה עם יצר רע של גאווה, תחרותיות, כבוד, כעס, תאווה והסתכלות במקומות אסורים. לעומת זאת, אצל נשים עיקר ההתמודדות תהיה עם יצר רע של רכילות ושל צניעות, וכן - גם של קלות דעת ע"פ רוב. בכל כלל יש יוצא מן הכלל, אך יביט אדם סביבו, ויראה שיש טבע משותף לרוב גברים, וטבע משותף לרוב נשים, טבע אשר חוצה תרבויות וזמנים. 

אך מצב זה הנו זמני. הקבלה מלמדת אותנו שבעולם הבא נשמות הגבר והאישה חוזרות ומתאחדות, וזוכות לטוב האלוקי כנשמה אחת שלמה. פירוש הדבר שהאישה שותפה בכל המצוות שעושה בעלה, כפי שהבעל שותף בכל המצוות שעושה אשתו, וכך הם זוכים יחד להגיע לשלמותם הרוחנית. 

התורה התחשבה מאוד באשה, וכיוון שנשים דואגות למשפחה ולילדים שלהן ומטפלות בהם, על כן פטרה אותן התורה ממצוות רבות שהיו מקשות את חייהן. 

מסיבה זו נשים לא התחייבו בלימוד תורה, אף על פי שהן מקבלות שכר על שמיעת שיעורי תורה, ואף משתתפות בשכר לימוד התורה של בעליהן (רבי עקיבא אמר על לימוד תורתו: "שלי ושלכם - שלה הוא" - כלומר של אשתי). 

מומלץ לצפות בהרצאה חשובה זו על מעמד האישה ביהדות. 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  * 

9. המקצוע שלי הוא גנן. מה מותר ומה אסור לי לעשות בשנת שמיטה בגינות פרטיות אצל הלקוחות שלי? 

יש בזה פרטים רבים. תוכל למצוא את ההלכות בקישור הזה.  

נשמח לענות על כל שאלה שתתעורר לך בל"נ. 

*  *  * 

10. אמי אבדה את אחותה את אבי ואת אחייניתה בפרק זמן של חודשיים. האם צריך לשחוט תרנגול/ת

יש מנהג בכמה עדות בישראל, שאם קרה ח"ו אסון ונפטרו שני אנשים ממשפחה אחת בתוך שנה אחת, שוחטים תרנגול וקוברים אותו בבית הקברות למרגלותיו של הנפטר השני, ואין בזה משום דרכי האמורי. וכמו שהעלה בשו"ת יחוה דעת חלק ו' (סימן נ'). ולכן אם אמך שתחיה מעדה שנוהגים כך - היא יכולה לנהוג כן. ואם לא, אין צורך בכך. 

תגיות:נישואיםעניית אמןלימוד תורהמקבצי שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה