היסטוריה וארכיאולוגיה

ממצא נדיר: ביצת תרנגולת שלמה בת כ-1,000 שנה נחשפה ביבנה

ממצא נדיר ביבנה – ביצת תרנגולת בת כ-1,000 שנה חולצה מהאדמה במצב שלם במהלך חפירות ארכיולוגיות. "גם ברמה עולמית, מדובר בממצא נדיר ביותר”, אומרת ד”ר לי פרי גל, ארכיאוזואולוגית ברשות העתיקות ומומחית לעופות בעולם הקדום

ביצה בת 1,000 שנה. צילום: דפנה גזית / רשות העתיקותביצה בת 1,000 שנה. צילום: דפנה גזית / רשות העתיקות
אא

במהלך חפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות ביבנה, התגלה ממצא נדיר במיוחד – ביצת תרנגולת קדומה חולצה במצב שלם מהאדמה. החפירה נעשתה בבור ביוב ביתי, המתוארך לתקופה האסלאמית לפני כאלף שנה, במסגרת פרויקט של רשות מקרקעי ישראל להקמת שכונת מגורים חדשה. החפירה חשפה, בין היתר, אזור תעשייה רחב ומגוון מהתקופה הביזנטית.  

הארכאולוגים של רשות העתיקות לא יודעים כיצד הגיעה הביצה דווקא לתוך בור הספיגה. עם זאת, ציינו שלצד הביצה, הוצאו מהבור ממצאים מרהיבים נוספים, בהם שלוש בובות עצם אופייניות לתקופה האסלאמית, ששימשו למשחק לפני אלף שנה.

הבובות שנמצאו בחפירות. צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקותהבובות שנמצאו בחפירות. צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

ד"ר לי פרי גל, ארכיאוזואולוגית ברשות ומומחית לעופות בעולם הקדום, אמרה כי "שברי קליפות ביצים מוכרים גם מתקופות קדומות יותר. למשל, בעיר דוד, בקיסריה ובאפולוניה. אבל בגלל הקליפה השברירית של הביצה, כמעט שלא השתמרו ביצי תרנגולת שלמות. גם ברמה עולמית, מדובר בממצא נדיר ביותר".

"בארכיאולוגיה אנחנו מוצאים, לעיתים נדירות, ביצי יען קדומות שלמות, אשר משתמרות בשל קליפתן העבה יותר", הוסיפה ד"ר גל.

לדברי אלה נגורסקי, ארכיאולוגית רשות העתיקות, "גם היום הביצים בקושי שורדות בקרטונים הסופר. מדהים לחשוב שמדובר בממצא בן אלף שנה. נראה שהשתמרותה הייחודית של הביצה נובעת מהתנאים שבהם שכנה משך מאות שנים: מצע רך בבור ביוב, אשר ככל הנראה הכיל הפרשות אדם רכות, שהגנו עליה", הסבירה.

על אף הזהירות שננקטה במהלך הוצאת הביצה מהשטח, בליווי משמר מומחה, קליפת הביצה, שהתנאים הייחודיים מתחת לפני הקרקע שמרו על שלמותה, נסדקה. במעבדה האורגנית של רשות העתיקות ביצע המשמר אילן נאור פעולות שחזור שהחזירו את הביצה למצב שלם.

תגיות:ביצהחפירה ארכיולוגית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה