זוגיות ושלום בית

איך אפשר לשמר את האהבה בין בני הזוג?

אנו חוששים שעם הזמן, ההתלהבות והאהבה ילכו וייעלמו. אם כן, מה אנו אמורים לעשות כדי לשמר את המצב הקיים ולטפחו לשנים רבות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו זוג צעיר שנשוי שבעה חודשים בלבד. ב"ה, אנו מרגישים שיש בניינו אהבה וכבוד הדדי, ואפילו התלהבות מסוימת. אולם אנו חוששים שעם הזמן ההתלהבות והאהבה ילכו וייעלמו, כפי שאנו רואים ועדים להרבה זוגות שנישאו, שבמהלך השנים פגה אהבתם ונעלמה אט אט, עדי כדי שהגיעו למצב של חוסר רגישות אחד כלפי השני. אם כן, מה אנו אמורים לעשות כדי לשמר את המצב הקיים ולטפחו לשנים רבות?

* * *

איגרתו הידועה של ה"חזון אי"ש" על המצווה "ושימח את אשתו", מהווה אחת מאבני היסוד בהדרכה לחיי הנישואין בכלל, ובשנה הראשונה בפרט. וז"ל: "כיצד משמחה? טבע שלה להתענג על חינה בעיניו ואליו עיניה נשואות. עליו להשתדל להראות אהבה וקירוב בריבוי שיחה וריצוי...". הווה אומר, שריבוי השיחה והריצוי מצד הבעל, יוצרים אהבה וקירוב כלפי האישה, וכתוצאה מכך היא מתענגת על חינה בעיניו.

מסביר הגה"צ רבי חיים פרידלנדר זצ"ל (וידעת כי שלום אהלך): שרק במצב שהבעל משמחה בריבוי שיחה וריצוי, מסוגלת האישה להוות לבעל "עזר כנגדו". משום שכדי שתוכל למלא את תפקידה זו, חנן ה' אותה בהרגשת סיפוק להיות עזר כנגדו ולעשות את רצונו. והיא מצפה תמיד לאישור מצד בעלה, האם היא עזר כנגדו לשביעות רצונו. לכן על הבעל להראות מידי יום אהבה וקירוב, כיון שזהו האישור שמביאה לשאיפתה התמידית להיות "עזר כנגדו".

אך לריבוי השיחה בין הבעל לאישה ישנו תפקיד נוסף. בני הזוג זה עתה התחתנו, יש בהם מלאי של תקוות מרוממות לעתיד נישואיהם. כל אחד מתעלם לעת עתה מרצונותיו האנוכיים ושואף להעניק לזולתו את מיטבו. לאחר תקופה זו חוזר כל אחד "לעצמו", וההתלהבות ראשונית מפנה את מקומה לחיים יותר יציבים, בהם נבנית מערכת יחסים קבועה לאורך שנים. אך על אף שבתקופה הראשונה חיים במערכת יחסים "דמיונית" הבנויה על אשליות, מ"מ יש לה חשיבות עצומה, משום שהאשליות נותנות לנו את יעדי הזוגיות שאליהם נחתור.

בתקופה זו גם נקבע סגנון הנישואין ודרכי התנהגות של הזוג בכל רבדי חייהם המשותפים, ועל כן יש לזוג לשים לב שסגנון נישואין יהיו כמה שיותר חיוביים, וליצור נורמות חיוביות של שיחה ודיאלוג, כדי שיאפשרו בעתיד לנווט בבטחה את ספינת הזוגיות לחוף מבטחים.

בני זוג שיצליחו ליצור קשר בריא ויעיל, יכולים לעמוד בהצלחה במשותף באתגרים השונים. לעומת זאת בני זוג שלא השכילו לעשות זאת יאכלו מרורים. כשבני הזוג באים עם כל ההתלהבות והכוחות החיוביים העומדים עתה לרשותם, אל להם לבזבז את כוחם לריק, אלא יש להם לכוון את התלהבותם זו ליצירת כלים יעילים, ע"י שיעמדו על אופיו של האחר, ויפתחו דרך תקשורת המתאימה להם ע"י ריבוי בשיחה.

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנות זוגיות טובה"Dp0533165281@gmail.com 

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה