מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם חייבים לפרט את הנדר? האם בשיחי תות יש עורלה? והאם דינוזאורים כשרים?

מקבץ שו"ת 179 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"א סיון התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מה התיקון של מי שאמר לשון הרע על חברו ומצטער על כך בלב שלם? וגם אם אמר סליחה לחברו והחבר אינו סולח? 

א. התיקון הוא על ידי - 1. חרטה על החטא. 2. וידוי בפה (כדלהלן). 3. וקבלה לעתיד לא לשוב עוד לזה החטא לעולם (הרמב"ם הלכות תשובה פרק ב' הלכה ב'). 
 
וידוי בפה היינו שצריך לומר "אנא השם, חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי, ולעולם איני חוזר לדבר זה" (הרמב"ם שם פרק א' הלכה א). 
 
4. צריך לפייס את חברו כדי שיסכים למחול לו, ועבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שיפייסנו (שלחן ערוך סימן תר"ו סעיף א'). 
 
ב. כתב השלחן ערוך שם, אם אינו מתפייס בראשונה, יחזור וילך (ויפייסנו בכל פעם במין ריצוי אחר. משנה ברורה סק"ג) פעם שנייה ושלישית, ובכל פעם ייקח עמו שלושה אנשים. ואם אינו מתפייס בשלוש פעמים, אינו זקוק לו (ואם רצה לפייסו יותר, רשאי, אם אין שם בזיון התורה. משנה ברורה סק"ה). והוסיף הרמ"א: מיהו יאמר אחר כך לפני עשרה שביקש ממנו מחילה. והסביר המשנה ברורה (סק"ו) כדי לפרסם הדבר, שמצידו לא יבצר. 

ג. במקרה שהחבר לא יודע שדיברו עליו לשון הרע, ויש לשער שידיעה זו תגרום לו צער ועגמת נפש, אין לפרט לו הסיפור, אלא יש לומר לו שאם פגע בו מבקש על הכל סליחה, ודי בכך (הרב משה שטרנבוך שליט"א בספרו מועדים וזמנים חלק א' סימן נ"ד, ששמע כן מרבי אליהו דסלר זצ"ל בשם רבי ישראל סלנטר זצ"ל. וכן פסק בחזון עובדיה הלכות ימים נוראים עמוד רמ"ד). 

*  *  * 

2. היה לי איזשהו עניין, וקיבלתי עצה מרב גדול לעשות התרת נדרים באותו עניין. עשיתי התרת נדרים לצורך העניין הספציפי. כיוון שמדובר בעניין קצת אישי, לא פירטתי למתירים את העניין עליו קבלתי את העצה לעשות התרת נדרים. האם ההתרה חלה במקרה הזה? 

צריך לפרט את הנדר לפני שמתירים לך אותו. אלא שמספיק לפרט לאחד מהמתירים. אך אם לא פרטת לאף אחד מהם - ההתרה לא חלה. 

מקורות: שלחן ערוך יורה דעה (סימן רכ"ח סעיף י"ד). 

*  *  * 

3. אני לא גר בישראל, ושתלתי שיח תותים בגינתי. האם בשיחים אין ערלה? 

איסור ערלה נוהג גם בחוץ לארץ (שלחן ערוך יורה דעה סימן רצ"ד סעיף ח'), אלא שתות שדה יש לו גדר של שיח ולא של עץ, ולכן לא נוהג בו איסור ערלה כלל (אשרי האיש חלק יורה דעה חלק ב' פרק ס"ז סעיף י', וילקוט יוסף הלכות ערלה פרק ה' סעיף כ"ה). אבל תותים לבנים הגדלים בעצים, שמברכים עליהם בורא פרי העץ, נוהג בהם דין ערלה (ילקוט יוסף שם). 

*  *  * 

4. היתה לנו חיית מחמד שחיה אצלינו מס' שנים, והינו קשורים אליה מאוד. לפני מס' ימים היא מתה, והצער בקרב בני הבית גדול. שאלתי היא: האם ראוי ונכון לבכות על מותו של בע"ח, או שהדבר יכול לגרום חלילה לקטרוג כדין בכיית חינם? עוד רצינו לשאול, מה קורה עם בע"ח אחרי מותו? ומה עניין סבל אצל בע"ח, הם הרי אינם בעלי בחירה, ואינם חוטאים, אז מדוע הם מתייסרים? 

מותר לכם לבכות ולהצטער על כך. 

אין לבעל חיים הישארות נפש, ולאחר מותו הוא לא קיים יותר. אבל אפשר לבכות על דבר אהוב שאינו קיים יותר. 

בדבר ייסורים לבעלי חיים, ראה כאן.  

*  *  * 

5. אילו היו דינוזאורים בימינו, האם הם היו כשרים לאכילה? ידוע שחיה טורפת אינה כשרה לאכילה, אבל היו גם דינוזאורים צמחוניים, מה לגביהם? ולאיזה קטגוריה הם משתייכים? (עופות/ בהמות וכו') אילו סימני כשרות אינם מתקיימים בהם? 

רק בהמות שיש להם שני הסימנים (מפריס פרסה ומעלה גירה) יהיו כשרים לאכילה. הדינוזאורים, לפי השערות המדע, היו זוחלים בעלי אצבעות, ולא בעלי פרסות. לפיכך, לא היו כשרים לאכילה. גם ספק אם היו מעלי גירה, שכן, לא ידוע לנו על קיומם של זוחלים מעלי גירה. דבר זה נכון גם לגבי הדינוזאורים הצמחוניים, שהיו אף הם זוחלים. התנין ולטאת כוח הענק הם למעשה שרידים ממשפחת הדינוזאורים - שניהם בעלי אצבעות ואינם מעלים גירה. 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  * 

6. מה העונש של מי שמעתיק במבחן? כמה חמור זה? האם זה גם אם מגלים תשובה אחת? ואיך אפשר לחזור בתשובה על זה? יש היתר מסוים בשעת הדחק? 

אין היתר להעתיק במבחנים בשום מקרה, גם אם מדובר בתשובה אחת. האיסור הוא משום גניבת דעת, ולפעמים יש בזה גם משום גניבת דבר ממש. כך השיב הרב משה פיינשטיין זצ"ל בספרו שאלות ותשובות אגרות משה חלק חושן משפט חלק ב' (סימן ל'), שהעתקת תשובות במבחנים כדי לקבל תעודות אסורה לא רק בגלל דינא דמלכותא (דין המלכות, דהיינו הממשלה), אלא מדין התורה, ואין זה רק גניבת דעת, שגם כן אסור, אלא שהוא גם גניבת דבר ממש שהרי, כשירצה לפרנסתו במשך הזמן להשכיר עצמו אצל אחד לעבוד בעסקיו, ורוצים ברוב הפעמים מי שגמר היטב לימודי חול, והוא יראה לו התעודה איך שגמר בטוב ועל סמך זה יקבל אותו, הרי שזהו גניבת ממון ממש. 

ועל זה הדרך כתב הרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל בספרו שאלות ותשובות שבט הלוי חלק י' (סימן קס"ג) אודות הבחינות שעושים במוסדות החינוך למיניהם, והציונים כמובן קובעים בטיב התעודות, והתלמידים או תלמידות מרשים לעצמם להערים באופנים שונים להשיג ציונים טובים שאינם מגיעים להם, שדבר פשוט להלכה שיש בזה גדר גניבת דעת, ופשוט שיש בזה גם לאו של לא תשקרו, וגם מרגיל עצמו בזה לרמאות, ועל זה אמר הנביא ירמיה (ט', ד') לִמְּדוּ לְשׁוֹנָם דַּבֶּר שֶׁקֶר הַעֲוֵה נִלְאוּ. וגם יוצאים על ידי זה מכשולים בעתיד על ידי העלמת האמת בתעודות אם צריכים להתקבל לאיזה עבודה או חינוך והמקבלים חושבים אותם למומחים, ואינם, וגורמים היזק ניכר לנותן העבודה ועוד. ועל הכל הפסד מדות שמתרגל נגד האמת שמזה המכשולים הגדולים בדורנו, והאמת אהובה מכל. ע"ש. 

לגבי חזרה בתשובה למי שכבר העתיקה, הדבר תלוי אם היה רק גניבת דעת או שהיה גם גניבת ממון על ידי זה שהצליחה להתקבל לעבודה מסוימת. 

*  *  * 

6. לאור המצב הביטחוני, אשמח לשאול את הרב דבר מה. האם מותר / כדאי / ראוי שיהודי ילמד אומנות לחימה? כלומר, כישורים של הגנה עצמית, כזו שיכולה לנטרל תוקף (יהי רצון שהשאלה תהיה עיונית, ולא יותקפו יהודים ככה אף פעם, בשום מקום). והאם יש הבדל בין יהודי פשוט לבין יהודי ״בן תורה״? 

ודאי שראוי נכון ללמוד זאת להגנה עצמית. גם אלו שלומדים לצורך התעמלות וכדו' אין בעיה. 

*  *  * 

7. אישה שנמצאת בתוך שנת אבל על אמה, וכבר עברו כמה חודשים, אבל עדיין בתוך השנה. 
האם מותר לה לחדש בגדים חדשים? 

לפי מנהג האשכנזים אין ללבוש בגדים חדשים במשך י"ב חודשי אבלות על אב ואם (הרמ"א יורה דעה סימן שפט סעיף ד). והיינו דווקא בגדים חשובים אבל בגדים פשוטים מותר (ערוך השלחן ש"ם סעיף י"א). 

אמנם לפי מנהג הספרדים אין ללבוש בגד חדש לבן ומגוהץ עד שיגיע הרגל אחר שלושים, ויגערו בו חבריו. אולם בגדים בשאר צבעים מותר לקנות וללבוש מיד אחרי סיום השבעה (קצור שלחן ערוך ילקוט יוסףהלכות אבלות סימן ל"ח סעיף ג'). 

*  *  * 

8. כידוע יש לקב״ה כמה וכמה שמות, וידוע לי שבהלכה יש 7 שמות שאם כתבו אותם, אסור למחוק אותם. וגם ידוע לי ששם הווי״ה ברוך הוא הוא השם הקדוש ביותר. הרי לפני שהקב״ה ברא משהו, היה רק אותו יתברך. ואז, כשהוא יתברך ברא אותיות וכולי וברא את העולם, ישנן אותיות שהן בעצם השם שלו. אבל לפני שהקב״ה ברא אותיות, היה לו שם? 

כן. כי השם מבטא את המהות. 

לדוגמה, השם "אלוקים" מבטא את העובדה שה' הוא בעל הכוחות כולם. 

השם הוי"ה מבטא את היותו של ה' נצחי, לא תלוי בזמן, לא משתנה ולא מזדקן. 

לפיכך, שמו של הקב"ה הוא נצחי - כי הוא ביטוי אמיתי של יכולותיו, שהן תמיד היו ויהיו. 

שם הוי"ה הוא שמו של אלוקים אף לפני בריאת העולם, כי הוא מתאר את נצחיותו האינסופית. 

העברית היא שפת הקודש, מילותיו של הקב"ה, המגלות את רצונו האמיתי. וכפי שרצונו של ה' נצחי וקדם לעולם, כך שמו נצחי וקדם לעולם. 

*  *  * 

9. האם אכילת בשר ודגים יחד אסורה על פי ההלכה? או רק מנהג בין אשכנזים, לספרדים. 

על פי ההלכה צריך להיזהר שלא לאכול בשר ודג ביחד, מפני שקשה לצרעת (שלחן ערוך יורה דעה סימן קט"ז סעיף ב'). 
ואמנם אפשר שבזמנינו נשתנו הטבעים ואין סכנה כל כך, וכמו שכתב המשנה ברורה (סימן קע"ג סק"ג) בשם המגן אברהם. ע"ש. מכל מקום היות וחז"ל אסרו דבר זה על ידי בית דין אין בידינו כוח להתירו, ולכן גם בזמנינו יש להיזהר בזה וכמבואר בשו"ת חתם סופר (חלק יורה דעה סימן ק"א). 

*  *  * 

10. האם מותר להתחתן עם אחד שיש לו אותו שם כמו של אבא שלי? 

אין לדחות את ההצעה אם היא מתאימה מכל הבחינות. אלא שאם תתארסו - נכון שהחתן יוסיף שם במסמכים הרשמיים, וכן בעלייתו לתורה (בעשיית מי שבירך), עד שיתפרסם הדבר, לפחות שלושים יום קודם לחופה. 

מקורות: חופה וקידושין (פרק א' סעיף ז'). 

תגיות:דינוזאוריםעורלהמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה