חדשות בארץ

חיות נגד לוין: "סגנון מביש"; לוין: "מקהלת השתקה"

נשיאת בית המשפט העליון מתחה ביקורת חריפה על יו"ר הכנסת יריב לוין, בעקבות מתקפתו על פסק דין של בג"ץ שקבע כי בסמכות בית המשפט להתערב בחקיקת חוקי יסוד: "סגנון מביש, מכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק". לוין: "מקהלת ההשתקה של ראשי מערכת המשפט עבדה היום שעות נוספות"

לוין (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)לוין (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
אא

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, נשאה הבוקר (שני) נאום בכנס לשכת עורכי הדין המתקיים באילת, במהלכו תקפה חברי כנסת מהימין על התבטאויות ביקורתיות שלהם כלפי בית המשפט שלדבריה "גובלות לעיתים בהסתה". היא מתחה ביקורת חריפה על יו"ר הכנסת יריב לוין, שבשבוע שעבר תקף את שופטי בג"ץ לאחר שקבעו כי בסמכותם להתערב בחקיקת חוקי יסוד על ידי הכנסת, והגדיר זאת כ"אירוע מטורף" וכ"הפיכה שלטונית".

''הרשות השופטת מהווה אי של יציבות בתקופה רבת תהפוכות זו", אמרה חיות, "אם כי למרבה הצער יש מי אשר שמו להם למטרה לפגוע בה ולהחלישה. מגמה שבאה לידי ביטוי, בין היתר, במתקפות בוטות ושלוחות רסן הגובלות לעיתים בהסתה והמופנות ברמה האישית כלפי שופטות ושופטים בכל הערכאות בשל החלטות אשר אינן לרוחם של אותם הגורמים".

"מתקפות אלה אינן רק נחלתם של אנשים פרטיים וצייצני רשתות חברתיות למיניהם", הוסיפה חיות. "הן נשמעות לדאבוני גם מפי נבחרי ציבור. דומני כי כאשר נבחר ציבור כזה או אחר מרשה לעצמו לתאר פסק דין של בית המשפט כ'אירוע מטורף' או כ'הפיכה', הדברים מלמדים יותר על אומרם מאשר על בית המשפט שנתן את פסק הדין. אני מצדי אשתדל שלא להיגרר לסגנון המביש הזה, אשר בינו ובין ממלכתיות, שבה אנו מצווים כסמלי שלטון, אין דבר וחצי דבר".

"ישנם נבחרי ציבור המגדילים לעשות, ומרשים לעצמם לקרוא לאי כיבוד ואי ציות לפסקי דין שאינם לרוחם. בקריאות חסרות האחריות הללו טמונה סכנה גדולה אשר חשוב להתריע מפניה ולומר באופן הברור ביותר – החתירה תחת הלגיטימיות של בתי המשפט ושל פסקי הדין הניתנים על ידם חותרת למעשה תחת עיקרון שלטון החוק, ומכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק. עולם שבו כל מי שהחלטה שיפוטית אינה נושאת חן בעיניו או אינה תואמת את השקפותיו ועמדותיו, יחליט כי אין חובה לקיימה – הוא עולם שבו איש הישר בעיניו יעשה, ובו נשמט הבסיס ליכולתנו להתקיים כאן כחברה מתוקנת".

בתגובה לדבריה של חיות, מסר יו"ר הכנסת: "מקהלת ההשתקה של ראשי מערכת המשפט עבדה היום שעות נוספות, בניסיון להכשיר את המהפכה המשפטית החדשה, שתכליתה העברה סופית של סמכויות החקיקה מידי הכנסת לבית המשפט העליון".

"הניסיון לעשות דה לגיטימציה ולהלך אימים על מי שמתייצב בנחישות כדי להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה דינו להיכשל", הצהיר לוין. "התמיכה הציבורית בביצוע רפורמות יסודיות במערכת המשפט ובהשבת כבודה ומעמדה של הכנסת גדלה מיום ליום".

"אמשיך להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה. אמשיך להיאבק על כך שהכרעות באשר לדרכה של מדינת ישראל תיקבענה על ידי הציבור, ולא על ידי מספר קטן של שופטים הבוחרים את עצמם בשיטת חבר מביא חבר", סיכם לוין.

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הגיב אף הוא על דבריה של חיות וקישר אותם להתפתחויות הפוליטיות: "צריך להקשיב לנאום היהיר והמתנשא של הנשיאה חיות בכנס לשכת עורכי הדין ולהבין כמה היא חיכתה לרגע הזה. איילת שקד, היא ביקשה למסור לך תודה על האור הירוק להמשך ההפיכה השיפוטית והחלשת הדמוקרטיה הישראלית. וכן, גבירתי הנשיאה, פסק הדין שלך שפסל חוק יסוד הוא אירוע מטורף והפיכה, ואסור לציית לו".

תגיות:יריב לויןבג"ץאסתר חיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה