חדשות בארץ

שופטי בג"ץ: בסמכותנו לפסול חוקי יסוד; לוין: "הפיכה שלטונית"

בימין הגיבו בזעם על החלטת בג"ץ, שהוציא "התראות בטלות" ל"פשרת האוזר" וקבע כי בסמכותו להתערב בחקיקת חוקי יסוד של הכנסת. יו"ר הכנסת יריב לוין: "קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית"

אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ פרסם היום (ראשון) את החלטתו בעתירות שהוגשו נגד "פשרת האוזר", במסגרתה תיקנה הכנסת הקודמת את חוק יסוד משק המדינה כך שמועד העברת התקציב נדחה והתקציב ההמשכי הוגדל ב-11 מיליארד שקלים.

הרכב השופטים המורחב בראשותה של הנשיאה אסתר חיות קבע ברוב קולות, כי הגדלת התקציב ההמשכי במקום אישורו של תקציב מדינה חדש היוותה שימוש לרעה בסמכותה המכוננת של הכנסת. השופטים נמנעו מביטול התיקון לחוק, וזאת בשל העובדה שהרוב המוחלט של התוספת התקציבית כבר חולק, הכנסת הקודמת התפזרה ונערכו בחירות חדשות. לנוכח זאת, הם הסתפקו בהוצאת "התראת בטלות" ל"פשרת האוזר". המשמעות היא, כי לראשונה קבע בית המשפט שבסמכותו להתערב בחקיקת חוקי יסוד על ידי הכנסת אם לטעמו עשתה שימוש לרעה בסמכותה המכוננת. השופטים הבהירו, כי אם חקיקה דומה תעבור בעתיד בכנסת – היא תבוטל.

ההחלטה התקבלה בקולותיהם של חיות והשופטים ניל הנדל, יצחק עמית, דפנה ברק-ארז, ענת ברון וג'ורג' קרא. השופטים נעם סולברג, דוד מינץ ויוסף אלרון נותרו בדעת מיעוט, שסברה כי יש לדחות את העתירות.

בימין הגיבו בחריפות על פסק הדין של בית המשפט העליון. יו"ר הכנסת יריב לוין (הליכוד) מסר כי "החלטת בג"ץ להוציא התראת בטלות לחוק יסוד היא החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת. אנו עדים לאירוע מטורף, כאשר קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית".

"מדובר בהחלטה נעדרת כל תוקף, בהיותה מנוגדת לעקרונות הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק", הצהיר לוין. "אעמוד במלוא העוצמה אל מול הנסיון לבטל את הדמוקרטיה ואגן על מעמדה ועל סמכותה של הכנסת".

יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', תקף: "בג"ץ מבטל חוק יסוד מבלי להניד עפעף. כן, אתם קוראים נכון – חוק יסוד. וכדרכו, בתחכום ובלי להרגיז יותר מדי ולקומם את הציבור. זו 'רק' התראת בטלות, אבל העיקרון נקבע. עכשיו בג"ץ יכול לבטל את חוק הלאום ולמעשה כל חוק שלא ימצא חן בעיניו"

"הכנסת תחוקק פסקת התגברות ובג"ץ יבטל, תפצל תפקידי יועמ"ש והוא יבטל, תשנה שיטת בחירת שופטים והוא יבטל. 'שליט על' כל יכול. אז זהו שלא. הפתרון הוא פשוט – לא לציית לאבסורדים שלו. אין דרך אחרת. אין לבג"ץ ארנק או חרב. לנו, נציגי העם ושליחי הריבון, ברוך השם יש", כך סמוטריץ'.

עמיתו של סמוטריץ' לסיעה, חבר הכנסת שמחה רוטמן, הגיב: "פסק הדין של בג"ץ ניתן בחוסר סמכות. אין שום בסיס, בחוק או בחוק יסוד, שמאפשר לבג"ץ לתת הנחיות לכנסת כיצד לחוקק חוקי יסוד. אין מקום במדינת ישראל לשופטים המפרים את הצהרת האמונים שלהם למדינת ישראל ולחוקיה. המענה למקרה שכזה אינו בחקיקה אלא בהדחת שופטים הפוסקים בניגוד לחוק הקיים".

יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, מסר בתגובה לפסיקת בג"ץ: "‏בית המשפט אומר לכנסת ישראל לכבות את האור על משכן הכנסת. בשביל מה צריך בכלל מחוקקים? לצערי תחילת המהפכה של אהרון ברק הגיעה היום לשיאה בפסק דין אקטביסטי, שמעביר למעשה את הכוח האמיתי לידי בית המשפט העליון". בן גביר הוסיף, כי "דווקא כעת הגיע הזמן לבצע רפורמה משפטית, ובעיקר לפעול לשינוי הוועדה לבחירת שופטים. כל הפוליטיקאים שיגיבו היום עד כמה ההחלטה חמורה, אך לא ייתנו ידם לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים – שותפים לפסיקה. אני מצפה מכל סיעות הימין להצטרף לקידום הרפורמה במערכת המשפט".

חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) אמרה כי "'פשרת האוזר' היא קומבינה שלא הייתה צריכה לבוא לעולם, ועדיין בית המשפט חרג מסמכותו, בפסיקה מקוממת, המהווה צעד נוסף בהפיכה שיפוטית. ושוב, החלוקה בין דעות השופטים בפסק הדין לא מפתיעה, ומעידה כאלף עדים על הצורך בהמשך מינוי שופטים שמרנים שישמרו על עקרון הפרדת הרשויות".

יו"ר תקווה חדשה, חבר הכנסת גדעון סער, טען כי "פסיקת בג"ץ מחדדת את הצורך לחוקק את חוק יסוד החקיקה. כללי המשחק החוקתיים חייבים להיקבע על ידי הכנסת, כנציגת הריבון, ולא על ידי בית המשפט. ויפה שעה אחת קודם".

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) מסר: "בג"ץ הוכיח היום את טענתי כי פסקת התגברות לא תספיק אל מול ההפיכה השלטונית שהוא מוביל. יש לבטל את בג"ץ לאלתר ולהקים בית משפט לחוקה ששופטיו ייצגו את העם. שופטים שיגיעו מכל הקשת הפוליטית, יעברו שימוע בוועדת החוקה וייבחרו בבחירות חשאיות בכנסת. אסור להחשות. לפני שיהיה מאוחר מדי".

תגיות:יריב לויןבג"ץבצלאל סמוטריץ'חוק יסוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה