בריאות ותזונה

עשרת הדברות לנערות: כך תסגלי לעצמך אורח חיים בריא

לא חייבים לסבול מכאבי בטן או מכאבי ראש. גם לא חייבים להצמיח אקנה (חצ'קונים) מפואר על הפנים, אלא אפשר בהחלט ליהנות מהרגשה ספורטיבית, קלילה וחיונית

  • א' סיון התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רגע אחרי תום תרועת פסטיבל בת המצווה, את כבר בוגרת מספיק כדי לסגל עבורך אורח חיים בריא, כזה שיגרום לך להרגיש טוב. כן, לא חייבים לסבול מכאבי בטן או מכאבי ראש. גם לא חייבים להצמיח אקנה (חצ'קונים) מפואר על הפנים, אלא אפשר בהחלט ליהנות מהרגשה ספורטיבית, קלילה וחיונית. גם אין שום סיבה שתמלאי את הגוף שלך בג'אנק פוד (אוכל זבל), רק בגלל שאת נושאת על גופך משקל תקין. כי גם לך מגיע מזון מזין ובריא. אז הנה, סידרתי לך כאן רשימה של עשרה הרגלים שכדאי שתאמצי. את לא חייבת לאמץ את כל ההרגלים בבת אחת, היכנסי לעניין בהדרגה. נניח, עד ראש השנה. תבחרי מכל סעיף משהו אחד, ולאט לאט הוסיפי עוד.

 

"אדם לעמל יולד"

כך כתוב בספר איוב. בעבר אנשים היו עמלים בעבודה, הם עסקו בעבודת כפיים ולכן לא נזקקו לשיעורי התעמלות. אך היום, גם בשיעור התעמלות בבית הספר לא מתעמלים מספיק (כי חלק מהזמן מתבזבז על המתנה בתור). לכן אין מצב, פשוט – אין! שאת לא בוחרת לעצמך פעילות ספורטיבית קבועה בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע. ממש לא משנה במה תבחרי, בעיקר שזה יהיה משהו שתוכלי להתמיד בו. כך שאם את סובלת מקור, אל תירשמי לבריכה בחורף. ואם את אוהבת לצעוד, מצאי חברה שתוכלי לצעוד איתה באופן קבוע. ולא, הליכה לבית הספר לא נחשבת.

 

שנת היופי

על פי האיגוד האמריקני לרפואת שינה, בני נוער זקוקים לשמונה עד עשר שעות שינה. רצוי ששעות השינה האלה יהיו בלילה, ולא במשך היום, כפי שקורה בחופשות. למה? כי בלילה אנחנו מפרישות את הורמון הגדילה, שגם מסייע בגדילה, וגם יוצר חילוף חומרים בקצב תקין. עכשיו, מי שהקשיבה טוב בשיעור מדעים יודעת שכל תא ותא בגוף שלנו מתחלף, וזה נכון גם לגבי תאי העור שלנו. ובמילים אחרות, מי שישנה בזמן שהורמון הגדילה שלה עובד, תחדש את תאי העור שלה בקצב הנכון. שזה כמובן לא היתרון היחיד, אך זהו בהחלט יתרון.

 

תרגיעו

נפש בריאה בגוף בריא, כבר אמרו? אמרו. עכשיו תגידי את זה הפוך. לכן, אם כל מבחן מדיר שינה בעיניך, אם השיעורים והמורים משעממים אותך, אם החברות מרגיזות אותך ואם את מרגישה שאת יושבת על חבית חומר נפץ שמאיימת להתפוצץ בכל רגע, או שהחיים באסה במקום סבבה, כדאי שתלמדי שיטות הרפיה. לכל אחת מתאימה שיטת הרפיה אחרת: אפשר לצאת לריצה, אפשר לכתוב למגירה, אפשר לצאת לטיול רגוע באוויר הפתוח ואפשר לשוחח על כך עם ההורים או עם חברה. אם כל זה לא עוזר, כדאי שתדעי שלרפואה המשלימה יש פתרונות מעולים, כמו: תמציות של פרחי באך (מטפטפים טיפות מתחת ללשון), דמיון מודרך, יוגה, יוגה צחוק ועוד.

 

משמעת מים

במדרש רבא שיר השירים כתוב, "מה המים מטהרים את הגוף...", אנו למדים מכאן על אחד מתפקידי המים, שזה טיהור הגוף. בגוף בריא זורמים מים. כן, מים. לא קולה, לא נסטי... פשוט מים נקיים וטהורים. הדם מזרים את כל חומרי המזון לכל אחד ואחד מאברי הגוף, ואת זה הוא עושה גם בעזרת המים. כך שמי ששותה בכל יום ליטר וחצי של מים, מזינה את כל תאי הגוף שלה. אם במים יש צבעי מאכל, סוכרים וחומצות מאכל, יוצא שהיא מזינה את תאי הגוף גם בחומרים המזיקים האלה. לא חבל? לכן, קחי לבית הספר שני בקבוקי מים, של חצי ליטר כל אחד. שתי את המים עד השעה ארבע אחר הצהריים. בבית תמלאי שוב את אחד הבקבוקים, ותשתי אותו עד הלילה. כך תהיי צלולה וטהורה.

 

יש שכל יש דאגות

אוכל הוא לא תורת הסוד. קראי את התוויות שעל גבי אריזות המזון. קראי גם את טבלת הערכים התזונתיים שמופיעה שם. אם הרכיב הראשון שמופיע על גבי קופסת השוקולית הוא סוכר ולא קקאו, משמע שהרכיב העיקרי במשקה הוא סוכר. אם ברשימת הרכיבים של הלחם כתוב שהוא מכיל שמן צמחי מוקשה, משמע שבלחם יש מרגרינה. לא טוב! בנוסף, ככל שרשימת הרכיבים ארוכה יותר, כך המזון מתועש יותר ומזיק יותר. כדאי לדעת שאוכל בריא מכיל רכיב אחד בלבד, כמו: אורז, טחינה גולמית, שעועית ועוד.

 

נשנושים

אוכל לא מנשנשים, אוכל אוכלים. חטיפים מלוחים וממתקים מתוקים אינם תחליף לאוכל. עד לפני כמאה שנים גדלו דורות רבים של ילדים ונערים שמחים ומאושרים ללא ממתקים, וזה בגלל העובדה שעדיין לא המציאו את הממתקים... קבוצת המזון החדשה הזאת עמוסה במלח, בסוכרים ובשומנים מהסוג הנחות ביותר. מי שדחוף לו לנשנש, שיחליט על נשנוש אחד או שניים בשבוע. וזהו. תשמרו את הנשנוש לשבת, או למסיבה או לטיול שמתקיימים באותו שבוע.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מסכת ברכות

שימי לב, אם הברכה היחידה שאת מברכת היא "שהכל נהיה בדברו", את בבעיה. גווני עם "בורא פרי העץ" על שלושה פירות בכל יום, ו"בורא פרי האדמה" על חמישה ירקות ביום ועל קטניות, "בורא מיני מזונות" על אורז מלא ו"המוציא לחם" על לחם מחיטה מלאה. מה יצא לך מזה? הרבה סיבים תזונתיים שיעזרו למערכת העיכול שלך לעבוד ביעילות, ויחסכו לך בילוי ארוך ומייגע בשירותים (ששש... לא שמעת את זה ממני...).

 

בחירה חופשית

אם את מאלה שההורים מנג'סים לך בכל פעם שאת לוקחת מנה נוספת, כי המשקל שלך גבוה מדי, כדאי שתגידי להם שירפו ממך. לא לשעתיים, אלא לתמיד. כי אף אחד לא עושה דיאטת הרזיה בשביל אדם אחר. גם כשהאדם האחר הוא ההורים האוהבים והדואגים שלו. אדם עושה דיאטת הרזיה רק עבור עצמו. זאת עובדה בדוקה ומוכחת. לכן, רק כשכל האחריות למשקל העודף תהיה בידיים שלך, רק אז תאמיני בעצמך ותוכלי לרדת במשקל.

 

אין מסכים בשעת הסעודה

גם אם את אוכלת לבד וגם אם את אוכלת עם חברות או עם המשפחה, תזמיני לארוחה גם את תת המודע ואת המודע שלך. רק כך תוכלי באמת ליהנות מהאוכל, רק כך הגוף שלך יוכל לתעל את המזון למקומות הנכונים ולא לתאי השומן, ורק כך לא תרגישי צורך רגשי לאכול עוד מנה. לשם כך תאלצי להיפרד מהמסכים, לא לנצח, רק לזמן הסעודה.

 

להקדים תרופה למכה

אין מצב שאת יוצאת ללימודים עם כסף וללא אוכל. הרי ברור לכולם וגם לך, שבשעה מסוימת תמצאי את עצמך מה-זה רעבה, ורגע אחרי זה תעמדי בתור עבור בורקס, טוסט שנוטף מגבינה צהובה או סתם נשנוש עתיר סוכר. זמן מה לאחר מכן כל השומנים והסוכרים האלה ינסו להיחלץ ממך בדרכים שונות כשחלקם יבחרו את נקבוביות עור הפנים ויגרמו לך לאקנה ולבאסה. לכן, יוצאים לבית הספר עם כריך (רצוי מקמח מלא) עם ממרח מזין (ולא ממרח שוקולד), ועם קופסת פירות וקופסת ירקות חתוכים.

רוצים לדעת עוד? רכשו את סדרת השיעורים "לגדול בריא" שמעבירה הנטורופתית שרה בר אשר, בקמפוס היהודי של הידברות.

שרה בר אשר היא נטורופתית ומרצה בנושאי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il

תגיות:בריאותאורח חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה