פיתוח האישיות

הנרקיס וסביבתו: המניפולציות של הנרקיסיסט, חלק שני

פתיון, שאיבה, הפצצת אהבה ואמפתיה שכלית – עוד מידע חשוב על מניפולציות בהן עושים הנרקיסיסטים שימוש כדי להחזיק אתכם קרובים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בהמשך לכתבה הקודמת, אתאר מניפולציות נוספות שנמצא אצל אנשים עם קווים נרקיסיסטיים.

 

פתיון (בייטינג)

בייטינג, או בעברית - פיתיון, היא טכניקה של הצקה כדי לנסות למשוך את תשומת הלב והאנרגיה הנפשית של השני חזרה לתוך הקשר. לרוב, זה מתחיל בקטן, כלומר הצקה אישית כאילו קטנה, כמו "וואו, איזו בטן גידלת לאחרונה", או "איזו משכורת קטנה נכנסת", וכו'. פעמים רבות זה יכוון לנראות פיזית או ליכולת כזו או אחרת. "הבעל של חני יודע לתקוע מסמרים בקיר...".

היה והצלחתם לשמור על קור רוח ולא להישאב אל הדרמה, הבייטינג יעלה שלב ויעבור אל היקרים לכם: "ראיתי שאמא שלך שוב איבדה את המפתחות, כדאי מאד שתגידי לה שככה היא לא תוכל להיכנס לכאן", או "אחיך שוב מתגרש... למה לא... כל שני וחמישי...", או "אמא שלך מסרה לך שחסר לך שלא תבואי לאירוע", ועוד.

היה והצלחתם גם כאן לשמור על קור רוח, הבייטינג יעלה עוד שלב. "אין בעיה, ככה את רוצה??? מחר אני אצל העורך דין", או "חכה-חכה, תראה למה תקום מחר בבוקר...", ועוד. כלומר זה עובר לאיומים, וכך הלאה, עד שתשברו.

מובן שלא כל בייטינג מגיע להידרדרות כזו, אך בהחלט עליכם לשים לב מתי זה נעשה מסוכן עבורכם.

מפני שחלק מן הנרקיסיסטים מסוגלים לעשות הכל כדי להושיב אתכם חזרה אל "שולחן הדיונים שלהם", ולשאוב אתכם, כולל איומים משפטיים.

 

שאיבה

מניפולציה סמויה של טריקים כדי למשוך את תשומת לבכם בחזרה אל הקשר. בדרך כלל זה יקרה כשהנרקיסיסטים מרגישים שאתם מתחילים להיות פחות עסוקים בהם ופחות מפוחדים.

הם יעשו את זה או במתק שפתיים, בהבטחות עד הירח וחזרה, כששום דבר מזה בסוף לא יתקיים, או ביצירת דרמה רגשית שתסחף אתכם "להציל" אותם.

ברגע שהתפתיתם ונשאבתם, והם מרגישים שאתם שוב בשליטתם יתחילו שוב ההקטנה, ההאשמה, הזלזול ועוד.

 

הפצצת אהבה

זו אחת הטכניקות המרהיבות, המפתות והמבלבלות ביותר. מניפולציה זו מתבטאת בהשקעה אינטנסיבית בקרבן. התלהבות ממנו, הרבה פעמים השקעה כספית גרנדיוזית, לוקחים לנסיעות במקומות אקזוטיים, מלונות יוקרה, תכשיטים ועוד. מי שאינו יכול להרשות לעצמו להגזים בחומר, יעשה את זה במילים של אהבה והתלהבות - "רק את עושה אותי מאושר", או "בחיים לא הרגשתי ככה כל כך מהר עם מישהו", ועוד. השקעה של טלפונים, חיזורים וכל הבא ליד.

המניפולציה מאופיינת באינטנסיביות רבה של מפגשים וקשר, ונתינה מיוחדת, בעיקר בשלבים הראשונים של הקשר. מחקרים הראו שבדרך כלל הפצצת האהבה הראשונה אורכת כשלושה חודשים, אם כי יש יוצאים מן הכלל.

בדרך כלל, לאחר זמן קצוב, הכל יורד, בעיקר כשהנרקיסיסט מרגיש שהקרבן בשליטתו. אלו שאינם פסיכופתים לרוב לא יעשו זאת במודע, אלא זה דפוס ההתקשרות שלהם. לאחר מכן תראו שפתאום נמאס להם מהקרבן, או שאז מתחילה ההתעללות הנפשית.

הקרבן, שהוקסם כל כך שיש אדם בעולם שמוכן להשקיע בו כך, לא מצליח להבין מה קורה, וינסה להחזיר את הקשר, למרות ההקטנות והזלזול שיתחילו.

הזהרו, זה ממכר!

בע"ה בכתבות הבאות נדבר על מעגל ההתמכרות לקשרים כאלו.

קשר בריא מתפתח בקצב מתון יותר. הוא נבנה מהדדיות ומיצירת אמון שדורשת תהליך מסוים, ונבנה נדבך על נדבך.

 

אמפתיה שכלית (אפלה)

מניפולציה נוספת ומבלבלת במיוחד היא האמפתיה השכלית, שנקראת גם אמפתיה אפלה, מפני שאינה באה מהלב. היא באה פעמים רבות מאינטרס, היא מחושבת בשכל.

המטרה, כמו בכל המניפולציות, היא להחזיר את הקרבן לקשר.

יש נרקיסיסטים שיודעים שכדי ליצור קשר עם אנשים צריך גם להביע הבנה או הכלה לכאב של אחרים, ואז הם יודעים שצריך להגיד מלים כמו "אני מבין...אהאהה...", לחייך או לעשות פנים מכורכמות כשצריך.

אתם עלולים לחשוב שיש כאן מישהו שמבין, והנה, הוא אמפתי, אז אינו נרקיסיסט.

אך שימו לב!

האמפתיה הזו שטחית, אינה יורדת באמת לעומק הדברים, והתחושה היא קצת קרה. לא משהו מהלב, לא משהו חם, אלא משהו שטחי, ואפילו מעט-ממש ארומה של שיפוטיות. בעצם, בהתנהגות הזו הנרקיסיסט יגרום לכם להערצה. וזו הנקודה המשמעותית, אדם אמפתי באמת לא יחפש הערצה, ואם תעריצו אותו - הוא לא יתלהב מזה, הוא יצטנע באמת וישחרר אתכם בשנייה שיוכל.

אדם שמשתמש באמפתיה אפלה, יגרום לכם לחשוב שהוא הכי נהדר, מיוחד מאין כמוהו, ויהנה ויעודד את ההערצה שלכם כלפיו.

בכתבה הבאה נשלים בע"ה את המניפולציות. כן... יש עוד, אם תהיתם.

ד"ר עדה מיכל ויינשטיין היא מטפלת מוסמכת בפסיכודרמה, מתמחה בנרקיסיזם ועובדת, בין השאר, עם נפגעי נרקיסיסטים.

תגיות:פיתוח האישיותנרקיסיזם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה