מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם הגזרה במירון היתה כללית או פרטית? האם מותר להרג כינה בשבת? ולאיזה שבט משתייכים הגרים?

מקבץ שו"ת 177 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ג אייר התשפ"א
(צילום: דוד כהן / פלאש 90)(צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

1. האם כאשר יבוא משיח ותקרה תחיית המתים, אנשים אשר הלכו לעולמם (מבוגרים / קשישים / זקנים) יקומו שוב באותו הגיל שבו נפטרו, או שיקומו צעירים ורעננים?

כולם יקומו בתחיית המתים באותו גיל שנפטרו מן העולם.

מקורות: ספר אמונת התחיה (פרק ב').

* * *

2. האם מותר להרוג כינה בשבת?

נפסק בשלחן ערוך (סימן שט"ז סעיף ט') שמותר להרוג כינה בשבת. וטעם הדבר - כתב המשנה ברורה (ס"ק לח) משום שאת כל המלאכות האסורות בשבת לומדים ממלאכת המשכן, ולומדים חיוב הריגת כל בעלי חיים משחיטת אילים מאדמים שהיו במשכן בשביל עורותיהן, ולכן יש חיוב דווקא כל הריגת בעלי חיים שפרים ורבים מזכר ונקבה כמו אילים מרדמים, מה שאין כן כינה שאינה באה מזכר ונקבה, אלא באה מן הזיעה, לא נחשבת בריה.

אלא שיש אומרים שהיות שלדעת חכמי המחקר גם הכינה נוצרת מביצה שמגיעה מזכר ונקבה, יש לחוש לדעתם ולהימנע מלהרוג כינה בשבת (ראה להרב יצחק למפרונטי זצ"ל, מחכמי איטליה לפני כ-300 שנה בספר פחד יצחק ערך צידה, וכן בספר ארחות שבת חלק א' פרק י"ד הערה מ"ז בשם הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל. אמנם גם לדעתו יש להתיר במקום צער גדול כמבואר שם הערה מ"ח).

אולם דעת רוב הפוסקים שמותר להרוג כינה בשבת למרות דעת חכמי המחקר, כי אין לחוש לדעתם כשהיא עומדת בניגוד לדברי חז"ל (ראה פחד יצחק שם בשם רבו הרב יהודה בריאל זצ"ל, ספר הברית חלק א' מאמר י"ד פרק ח', מכתב מאליהו חלק ד' עמודים 355-356, שו"ת היכל יצחק חלק אורח חיים סימן כ"ט, שו"ת ציץ אליעזר חלק י"ט עמודים קפ-קפא, שלמי ניסן על פרק האורג עמוד רס"ב בשם הרב דב יפה זצ"ל בשם החזון איש זצ"ל, ארחות שבת שם פרק י"ד הערה מ"ז בשם הרב שלמה זלמן אויערבאך צ"ל, ודרך שיחה חלק א' עמוד י"ח בשם הרב חיים קניבסקי שליט"א).

וכן דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל להלכה (שו"ת יביע אומר חלק י' חלק יורה דעה סימן כ"ד, הליכות עולם חלק ד' עמוד י"ט, חזון עובדיה הלכות שבת חלק ה' עמוד קכ"ח, ומאור ישראל חלק א' עמודים קמ"א-קמ"ב).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. עלתה לי מחשבה היום לגבי גידול מספר האנשים וגיל כדור הארץ, לפי מה שקצת חקרתי באינטרנט, קצב גידול האוכלוסייה הוא פי 2 בערך ב-60 שנים האחרונות. חישבתי את כמות האנשים בעולם מאז תקופת המבול (לפני 3700 שנה בערך) לפי קצב גידול של פי 2 ב-100 שנה (במקום ב60), המספר שהגעתי אליו הוא 68 מיליארד בני אדם, כשאנחנו היום "רק" 7.5 מיליארד בני אדם. א. איך יש כל כך "מעט" אנשים בעולם? ב. האם זו הוכחה שגיל העולם לא יכול לעלות על 5 אלפים שנה?

ראה כאן חישוב דומה על ריבוי יוצאי מצרים.

זו אכן הוכחה שבני האדם לא חיו בעולם הזה יותר מכמה אלפי שנים.

עם זאת, המספר הענק שציינת פחות בהרבה מזה, כיוון שבעבר לא היתה תעשייה, וגם התבואה היתה מוגבלת, היו מלחמות ומחלות ונזקים רפואיים שלא יכלו לטפל בהם, ולפיכך לא כל הילדים והאנשים היו שורדים. הריבוי הגדול והמהיר שיש בימינו הוא בזכות התעשייה המאפשרת מזון בשפע, גופי הבריאות והניקיון, שהאריכו את תוחלת החיים. אף על פי כן, אין ספק שאם האדם היה חי מאות אלפי שנים בעולם הזה - מזמן היה מאכלס את כל ארצות העולם, בונה ערים וממשלות אדירות, ומגלה את הטכנולוגיה עוד לפני עשרות או מאות אלפי שנים.

למעשה, כל המדינות המפותחות שאנו מכירים נוסדו באלפי השנים האחרונות, אין אפילו תרבות אחת עתיקה יותר מ-4300 שנה (ההיסטוריה המתועדת הראשונה היא של סין, ומתחילה בשושלת XIA" לפני 4300 שנה בלבד). זו אכן ראיה לכך שבני אדם לא היו בעולם לפני 6000 שנה.

* * *

4. גוי שהתגייר, לאיזה שבט ישתייך בביאת המשיח?

כך אומר הנביא יחזקאל על זמן ביאת המשיח (יחזקאל מ"ז): (כב) וְהָיָה תַּפִּלוּ אוֹתָהּ בְּנַחֲלָה לָכֶם וּלְהַגֵּרִים הַגָּרִים בְּתוֹכְכֶם אֲשֶׁר הוֹלִדוּ בָנִים בְּתוֹכְכֶם וְהָיוּ לָכֶם כְּאֶזְרָח בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִתְּכֶם יִפְּלוּ בְנַחֲלָה בְּתוֹךְ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל: (כג) וְהָיָה בַשֵּׁבֶט אֲשֶׁר גָּר הַגֵּר אִתּוֹ שָׁם תִּתְּנוּ נַחֲלָתוֹ נְאֻם אֲדֹנָי יְקֹוִק:

ובמלבי"ם, "והיה בשבט אשר גר. ר"ל בחלק השבט אשר נתגייר אצלו בעוד שהיה בגלות שם תתנו נחלתו".

* * *

5. ידוע כי התורה הקדושה מדויקת מאוד, ולכן אינני מבין מדוע כתבה התורה "בעצב תלדי בנים" ולא "בעצב תלדי ילדים"? מדוע הקפידה התורה הקדושה לציין זכרים?

בנים הכוונה לצאצאים, גם בנים וגם בנות.

* * *

6. האם במעמד הר סיני משה התרפא מהגמגום?

ישנם כמה מקורות בדברי המפרשים שמשה רבנו התרפא מכבדות הפה שלו. אעתיק את דברי רבנו בעל האגרא דפרקא אות קס"ו שהעתיק את דברי הזהר וארא דף כ"ה (ע"ב) נראה מבואר שלא היה כבד פה רק עד מתן תורה.

ובשם משמואל שמות פרשת וארא מבואר שמשה התרפא רק סמוך למותו כאשר התחיל את משנה תורה, וז"ל: "ונראה העניין. שהי' נצרך שמשה עצמו יהי' כבד פה ושישתתף עמו אהרן שיהי' נביאו, והרי מצינו אח"כ שהי' משה עצמו מלמד לישראל את התורה, וכל המצוות שאמרן לישראל אמרן הוא בעצמו. ואמרו ז"ל (עירובין נ"ד ב) כיצד סדר משנה וכו' נכנס אהרן ושנה לו משה פרקו וכו' נכנסו בניו ושנה להם משה פרקן וכו' עד שנה להם משה פרקן נמצאו ביד אהרן ארבעה, הרי שד' פעמים החזיר משה את הפרק וכאן לא הי' יכול לדבר. הגם שיש לומר שנתרפא לשונו במ"ת כמ"ש מרפא לשון עץ חיים, וכמ"ש במד"ר (ריש פ' דברים). אך שם משמע שזה הי' רק במשנה תורה, ובמק"א אמרנו הטעם משום דמשנה תורה משה מפי עצמו אמרה ולא היתה שכינה מדברת מתוך גרונו כמו בשאר התורה, וא"כ בשאר התורה לא הי' משה המדבר כלל, וע"כ לא הזיק לו מה שהי' כבד פה, אבל במשנה תורה אלמלא נתרפא לשונו לא הי' יכול לומר".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. מה אפשר לעשות כאשר אני רואה שמקומות שחשבתי שכבר כבשתי, באים שוב כניסיון? אשמח לעצה.

כך היא דרכו של היצר הרע, שלעולם לא מתייאש, ובא שוב ושוב, כזבוב שלא מתרגש מכך שאנו מנסים לגרשו, והוא שב ובא עוד פעם ועוד פעם.

יש לנו ללמוד מוסר השכל מהיצר הרע. כמו שהיצר הרע לא מתייאש אף פעם, ובכל פעם שכבר נדמה לך שכבשת אותו - הוא חוזר ונלחם איתך כאילו לא היה כלום, כך עליך ללמוד ממנו שלעולם אסור להתייאש, אפילו בדברים שאת לא מצליחה פעם אחת להתגבר עליהם, תנסי שוב ושוב עד שתתגברי ותנצחי אתו. אולם בדברים שכבר ניצחת את היצר בעבר, את יכולה להיות רגועה מלכתחילה, שאם כבר התגברת על היצר כמה וכמה פעמים, ודאי גם כאשר היצר מנסה שוב את מזלו תוכלי לנצחו.

* * *

8. האם נגזר על כל אחד אחד שמת באסון במירון למות באותו הזמן ובאותו אופן, כך שהקב"ה גרם לכך שהם יהיו כולם ביחד באותו הזמן?או שנגזרה גזירה כללית, וכל אחד מהם במקרה שלם את המחיר?

לפעמים כך ולפעמים כך. אין כללים בדבר.

אבל גם בעת גזירה כללית יש השגחה על כל אחד ואחד מי ייהרג.

* * *

9. האם לפי ההלכה מותר להעריץ זמר גוי?

יש להתרחק מהערצת זמר גוי, ולפעמים הדבר אסור משום נתינת חן לגוי, וכמו שאמרו בגמרא עבודה זרה (דף כ עמוד א') שאין לתת חן לעובדי כוכבים, דהיינו שאסור לומר כמה נאה עובד כוכבים זה, ולמדו כן מהפסוק (דברים ז', ב') "לא תחנם". אולם אם מתכוון בדבריו להודות להקב"ה שברא בריה נאה כזו, מותר.

וכן הוא להלכה בשלחן ערוך יורה דעה (סימן קנא סעיף יד) שאסור לספר בשבח עובד כוכבים, אפילו לומר כמה נאה עובד כוכבים זה בצורתו. קל וחומר שיספר בשבח מעשיו או שיחבב דבר מדבריו. אבל אם מכוון בשבחו להודות להקב"ה שברא בריה נאה כזו - מותר.

ראי עוד פרטים לגבי איסור זה כאן.

* * *

10. אני חולמת על שדים ורוחות, ישות וכל מיני מזיקים רוחניים, כמו המזיקים שמופיעים בגמרא במסכת אבות. אני אפילו מדמיינת איך הם נראים, אבל אף פעם לא ראית סרטים על דברים אלו.
ואני לא מצליחה להוציא אותם מראשי. אולי יש לכם עצות לייעץ לי מה לעשות?

א. קודם כל יש להקפיד לקרוא לפני השינה בלילה קריאת שמע על המיטה עם ברכת המפיל בשם ומלכות - כי מלבד החובה שבעצם הקריאה - היא גם מסוגלת למנוע חלומות רעים (שו"ת יחוה דעת חלק ד' עמוד ק"מ בהערה).

ב. לפני שאת הולכת לישון תאמרי: "אם יבוא אלי איזה חלום בלילה הזה, איני רוצה להתענות למחר, לא בשביל זה ולא בשביל דבר אחר, שיהיה מה שיהיה". זו סגולה שלא יבוא לך שום דבר רע בחלום (סגולות ישראל מערכת ח' אות כ"ג בשם קיצור של"ה במסכת שבת).

ג. תיזהרי שלא לשים את היד בשעת השינה על הלב או על הירך (שם מערכת ש' אות ל"ג).

ד. אם בכל זאת החלומות הרעים ממשיכים, כדאי לבדוק את המזוזה בחדר, שמא היא פסולה, ולכן המזיקים באים ומראים לך חלום רע (דברי חלומות עמוד 142).

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה