חדשות בארץ

ישראל תשיב לבית הדין בהאג: לא מכירים בסמכותכם

לאחר שני דיונים בהובלת ראש הממשלה נתניהו, הוחלט כי ישראל תודיע לבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג כי אינה מכירה בסמכותו לחקור אותה

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג (צילום: שאטרסטוק)בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

(עודכן: 18:52)

בתום דיון בלשכת ראש הממשלה, שעסק בהודעת בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג על פתיחה בחקירה נגד ישראל, הוחלט כי ישראל תשיב לבית הדין כי אין בסמכותו לחקור אותה.

ההחלטה התקבלה לאחר שני דיונים שנערכו בנושא בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו. בדיונים השתתפו שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, שר החינוך יואב גלנט, שר האנרגיה יובל שטייניץ, השר מיכאל ביטון, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ראש המל"ל מאיר בן שבת, הפרקליט הצבאי הראשי אלוף שרון אפק ובכירים נוספים.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הוחלט לאמץ את המלצות הצוות הבין-משרדי שבראשות המל"ל, שהמליץ לא לשתף פעולה עם בית הדין הבין-לאומי אך לא להשאיר את מכתב התובעת ללא מענה אלא להשיב ולהבהיר כי בית הדין פועל בהיעדר סמכות. כמו כן, יובהר כי ישראל היא מדינת חוק שיודעת לחקור את עצמה. במכתב יצוין כי בנוסף לכך שישראל דוחה לחלוטין את הטענה שישראל מבצעת פשעי מלחמה, ישראל שבה ומבהירה את עמדתה החד-משמעית לפיה אין לבית הדין בהאג סמכות לפתוח בחקירה נגדה".

בהודעה צוין כי "עמדה זו הובהרה לבית הדין גם על ידי מדינות מרכזיות ומומחים בעלי שם עולמי בדין הבין-לאומי. התערבותו הפסולה של בית הדין חסרת כל בסיס משפטי ומנוגדת למטרות שלשמן הוא הוקם. מדינת ישראל מחויבת לשלטון החוק ותמשיך לחקור כל האשמה נגדה בלי קשר למקורה, והיא מצפה מבית הדין להימנע מהפרת סמכותה וריבונותה".

התובעת הראשית של בית הדין, פאטו בנסודה, הודיעה בתחילת החודש שעבר כי בית הדין יפתח בחקירה רשמית שתבחן חשדות לפשעי מלחמה שבוצעו לכאורה על ידי ישראל ביהודה ושומרון, רצועת עזה ומזרח ירושלים. הודעתה של בנסודה נמסרה חודש לאחר שבית הדין החליט כי בידיו הסמכות לפתוח בחקירה בנושא.

בישראל הגיבו בחריפות על החלטתה של בנסודה. בנאומו אמש בעצרת הממלכתית ליום השואה ביד ושם, אמר ראש הממשלה כי "בית הדין מבקש לחקור את ישראל בטענה ההזויה שחיילינו ומפקדינו – שאין מוסריים מהם – ביצעו כביכול 'פשעי מלחמה' בשעה שהם נלחמים בארגוני טרור אכזריים שמבצעים יום יום פשעי מלחמה. חיילי צה"ל נאבקים בשליחיה של איראן זורעת המוות – ודווקא אותנו מגנים. איזה אבסורד, איזו צביעות".

"בית הדין בהאג הוקם בהשראת בית הדין בנירנברג, ששפט פושעי מלחמה נאציים אחרי מלחמת העולם השנייה", הוסיף נתניהו. "אבל מנירנברג להאג קרה היפוך מוחלט: גוף שהוקם להגן על זכויות אדם הפך לגוף שבפועל מגן על מי שרומס את זכויות האדם. אין אף גורם בעולם שימנע מאיתנו את הזכות ואת הכוח להגן על עצמנו מפני איום קיומי".

כזכור, מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, הביע אף הוא את התנגדותה של ארצו להחלטה, ואמר כי לבית הדין אין סמכות שיפוט בנושא. עם זאת, בסוף השבוע האחרון הוא הודיע על הסרת הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על בכירים בבית הדין, ובכללם בנסודה.

נשיאת ארגון "שורת הדין", עורכת הדין ניצנה דרשן-לייטנר, מסרה בתגובה כי "ארצות הברית לא רק הסירה את האיום מעל בית הדין, אלא למעשה הוסיפה איום משלה כלפי ישראל. האמריקאים יודעים היטב כי נקודת התורפה של ישראל למול התובעת בנסודה הוא בסוגיית ההתיישבות בשטחי איו"ש וירושלים. לא רק שהאמריקאים מפוררים את החזית האחידה למול בית הדין שהציבו ישראל וארצות הברית, אלא הם הצטרפו למעשה למהלך הפלסטיני שביקש לעשות שימוש בבית הדין כאמצעי לחץ על מדינת ישראל ביחס לעתיד הפלסטינים. זה אינו שינוי כיוון, אלא מציאות חדשה. למדינת ישראל אין ברירה, אלא להמשיך בקו בו החלה למול בית הדין ולסרב להיכנס לחלוטין לשעריו".

תגיות:בית הדין הפלילי הבינלאומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה