זוגיות ושלום בית

מה עושים עם חוסר מוטיבציה בין בני הזוג?

חשוב מאוד לא להתעלם מתסמיני השחיקה כשהם בשלבים הראשוניים, ולטפל בהם. פעולה מונעת קלה עשרת מונים מריפוי כאשר המצב כבר התבקע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו זוג די צעיר ונמרץ עם הרבה עשייה בחיים, ורצון להמשיך לבנות ולהתקדם בחיים. אולם בתקופה האחרונה, בעקבות הזוגיות הלא קלה שאנו עוברים, אין לנו מוטיבציה להמשיך לחיות יחד, עד כדי הרגשת חוסר אכפתיות ואי רצון להמשיך לבנות ולהתקדם כפי שחיינו בעבר, ואף חוסר אכפתיות בחיים השגרתיים. כיצד יוצאים מזה?

* * *

אחד הגורמים העיקריים לשחיקה נובע מאלמנטים רגשיים, כמו ציפיות בסיסיות בחיי הנישואין שלא באו לידי ביטוי ולא מומשו, או חוסר ביטויי חיבה והערכה, במיוחד כשברקע קיימת גם ביקורת פוגענית.

אם השחיקה קיימת ומצטברת ואינה מטופלת באופן מהיר, הרי שהיא גוררת אחריה השלכות שליליות אל תוך חיי הנישואין, כגון: עמדות שליליות כלפי בן הזוג, רגישות יתר לתקשורת הזוגית, ובמקרים חמורים אף איבוד עניין ואדישות כלפי בן הזוג, כשלכל אלה מתלווה בדרך כלל תחושת מרירות גדולה.

השחיקה יכולה להתבטא במישור הגופני, כגון עייפות אף לאחר שינה, כאבי בטן, ראש, שרירים, גב תחתון או חוסר תיאבון, והן במישור הרגשי, כגון חוסר שמחת חיים, דכדוך, חוסר ריכוז וירידה בדימוי העצמי.

חשוב מאוד לא להתעלם מתסמיני השחיקה כשהם בשלבים הראשוניים, ולטפל בהם. פעולה מונעת קלה עשרת מונים מריפוי כאשר המצב כבר התבקע. הטוב ביותר הוא כאשר אנו מונעים את השחיקה, ולא נותנים לה דריסת רגל בחיי הנישואין.

שבירת השגרה של חיי הנישואין עשויה להתקיים כמעט בכל היבט של הקשר הזוגי. בני הזוג צריכים ללמוד לשתף זה את זה בחוויות אישיות וברגשות שקרו במהלך השבוע, וליצור אווירת שיחה חיובית ונעימה. כמו כן, הבעת הערכה כנה למעשיו של בן הזוג עשויה להביא לשיפור תחושתו, ולכך שצדדים חיוביים יותר של אישיותו יבואו לידי ביטוי. אין צורך לחסוך במילים טובות. ככל שבני הזוג יביעו את הערכתם זה לזה, יגדל הקשר החיובי ביניהם ויתעצם. לא פחות חשוב, יש להקציב זמן של איכות לבילוי משותף, כגון טיולים, לימוד בצוותא בנושאים המעניינים את בני הזוג, וכן פיתוח תחביבים משותפים.

בנוסף לכך, כאשר הציפיות מהקשר הזוגי אינן מתגשמות, וכגודל הציפיות כך גודל האכזבות, יש להעלות את תמונת המצב ואת הקשיים, ולדבר עליהם ממקום של תחושה עצמית לא מאשימה, מתוך נטילת אחריות הכוללת אכפתיות וסובלנות, לשמוע את הצד השני ולנסות להגיע לעמק השווה, עד שמגיעים לשביעות רצון כולם.

הנהגות אלו יכולות לעזור במידה רבה להתמודדות בנושא השחיקה בחיי הנישואין. יחד עם זאת, במקרים של שחיקה ברמה גבוהה, חשוב לגשת לייעוץ מקצועי, המציע מרחב בטוח ומוגן לחשיפת הציפיות והרגשות, ולהתמודדות עם תחושותיהם של בני הזוג.

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנות זוגיות טובה". Dp0533165281@gmail.com 

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה