נטורופתיה ורפואה טבעית

איך מתרחשת תגובה אלרגית בגוף?

ממה נגרמת אלרגיה, מתי היא מסוכנת, ואיך אפשר לטפל בה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תגובה אלרגית מתרחשת כשהמערכת החיסונית מזהה בטעות חומרים לא רעילים כפולשים מזיקים. המערכת מגיבה לאיום הזה שנקרא אלרגן, והיא מפרישה חומרים שונים, ביניהם חומר שנקרא היסטמין. אז נוצרות תגובות מגוונות, כמו גודש בדרכי הנשימה, מצבי ליחה מוגברים, פריחות וכתמים על העור, כאבי ראש, בעיות בעיכול ועוד.

המערכת החיסונית מגנה על גופנו מגורמים פוטנציאליים לנזק. המערכת מופעלת ע"י תאי דם לבנים המכונים לימפוציטים, או תאי B ותאי T שמקורם בבלוטת הטימוס. במהלך התרחשות אלרגית מזהים הלימפוציטים חומר תקין כאויב, ופועלים להעברת נוגדנים.

חשוב לזכור שתאי B, בזמן שהם מתנגדים לאויב האנטיגן – הם זוכרים אותו, ובכל חשיפה חוזרת לאותו אנטיגן תתרחש תגובה אלרגית, מהירה או מאוחרת. כשנתקלים באלרגן, משתחררים מהתאים חומרים, ובעיקר היסטמין. כשהכמות מאוזנת - היא לא מזיקה, אך כשאין איזון, היא גורמת לתסמינים.

התגובה יכולה להתבטא מיד, תוך שניות או דקות, ויכולה גם להיווצר אחרי יום או יומיים. לעיתים לא מקשרים את התסמינים לאלרגן, מפני שעבר זמן רב מהחשיפה ועד להרגשה.

לעיתים רחוקות, התגובה האלרגנית מסוכנת מאוד, ואפילו מחייבת טיפול מהיר (שוק אנאפילקטי).

יש מצבים שבהם האלרגיה לא באה לידי ביטוי, ורק אחרי מספר שנים, כשנתקלים שוב ושוב באלרגן, מתפתחת רגישות ונוצרים סימפטומים שונים. גם פה לעיתים קשה לקשר, מפני ששנים כבר נתקלים באלרגן, ורק עכשיו הוא יוצר תסמיני אלרגיה.

כמו כן יש אלרגיה אחת שעלולה להחריף אלרגיה אחרת, אף על פי שאין קשר ביניהן.

כדי לבדוק מהו גורם האלרגיה, צריך לעשות מעקב ורישום. אפשר לבצע אלימינציה – זו שיטה שבה מורידים מזונות חשודים לכמה שבועות, ולאחר מכן מחזירים בכל פעם מזון אחד ובודקים מה קורה.

ילדים הגדלים בסביבת מעשנים מגבירים את הפוטנציאל לרגישות אלרגנית.

לוויטמין C יש השפעות אנטי היסטמיניות – חשוב לצרוך כמויות קטנות, 500 מ"ג פעמיים או שלוש ביום, ולא 1000 מ"ג בפעם אחת, מפני שהוויטמין לא נספג, וחבל.

סרפד יעיל עבור בעיות עור שנובעות מאלרגיה.

קורנית ממתנת את התגובה של המערכת החיסונית.

אומגה 3 מדגים או מזרעי פשתן יפחיתו תגובות דלקתיות הקשורות לאלרגיה.

זוהרה שרביט היא נטורופתית N.D ומאבחנת על פי גלגל העין, בעלת ניסיון רב שנים בטיפול וייעוץ והנחיית סדנאות. להזמנת סדנא ללא עלות חייגי 073-2221290

תגיות:אלרגיהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה