בריאות ותזונה

אין מה לאכול בפסח? נסו שוב

יש דעה קדומה שאומרת שאין מה לאכול בפסח, רק שדעות קדומות לחוד ומציאות לחוד. עובדה שבפסח אתם אוכלים יותר. הרבה יותר

  • ט' ניסן התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש דעה קדומה שאומרת שאין מה לאכול בפסח, רק שדעות קדומות לחוד ומציאות לחוד. עובדה שבפסח אתם אוכלים יותר. הרבה יותר.

עוגיפלצת

עוגיות של פסח: נראה שפסח הוא פחות חג המצות ויותר חג העוגיות. עובדה שכל עוגייה שעונה על הקריטריונים של כשר לפסח (כל אחד לפי המסורת שלו, כמובן) נכנסת במהרה לארון של פסח. אני ממליצה שתקראו את רשימת הרכיבים שמופיעה למשל, על גבי אריזת עוגיות הקוקוס. תראו שם שהן מתקשטות קודם כל בסוכר, אחרי זה בקוקוס (רק 40 אחוז) ואז שוב בסירופ סוכר. בריא? לא ממש.

 

הא לחמא עניא

מצות: אילו בני ישראל, בצאתם ממצרים, היו אוכלים מצות "רגילות", ככל הנראה היינו תקועים במצרים עד היום. לא בגלל פרעה, אלא בגלל כאבי הבטן. לכן כעת, 5,000 שנים אחרי האירוע המכונן של עם ישראל, כדאי שתכירו את שפע המצות שעשויות מקמחים מלאים: מחיטה מלאה, מכוסמין מלא ומשיפון מלא. נעים מאוד!

 

אתה שותה או שוטה?

מים: כל מצה מקמח מלא מחייבת שתייה של כוס מים. המינון הוא כוס אחת בגין כל מצה. מה יוצא לכם מזה? ראשית, הסיבים התזונתיים במצה מתנפחים ויוצרים תחושת שובע, שזה כבר טוב, כי מצות מקמח לבן פחות משביעות. שנית, אין כאבי בטן. שלישית, ככה תשתו מים, שזה תמיד טוב.

 

הכי תינוקי

מצה עם שוקולד: הכי קל ונוח לקחת לטיולים של חול המועד שוקולד למריחה. כי אין מצב שהוא יתקלקל ויבאס גם אחרי כמה ימי טיול. אממה? עיון ברשימת הרכיבים מלמד שממרחי השוקולד השונים מכילים יותר מ- 60 גרם פחמימות שמקורן בסוכר וכ- 30 גרם שומן שכולל גם שומן רווי. מבאס? בטח שמבאס. מזל שגם אבוקדו לא מתקלקל. תמרחו אותו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

עוד חוזר הטיגון

חג לטיגונים: גם אם בכל ימות השנה אתם ממעטים באכילה של אוכל מטוגן, בפסח תמצאו את עצמכם אוכלים מצות מטוגנות במצבי צבירה שונים ומשונים. אז מצה מטוגנת אחת זה סבבה וזה בשביל הנשמה, אבל יותר מזה – זה כבר סיפור אחר. ממש!

 

שמן טוב

שמן זית: השמן היחיד שגם בריא וגם ללא חשש קטניות, הוא שמן זית. רק הוא. כל שאר השמנים הם שמנים שעברו תהליך של זיכוך במפעל. חבל. וכן, גם שמן אגוזים, שעל פניו נשמע בריא, גם הוא שמן בכבישה חמה. לכן, תבשלו, תאפו ותטגנו אך ורק בשמן זית. וכן, אם כבר מטגנים אז מטגנים בשמן זית. רק בו.

 

ללא חשש

קינואה: זה האורז לפסח של האשכנזים. לכן, נצלו את ההזדמנות והכירו את הקינואה. מכינים קינואה כמו שמכינים אורז. אחרי שמאדים בצל, מוסיפים כוס קינואה ושתי כוסות מים. אפשר להוסיף גם גזר מגורר, ירקות עליים ותבלינים והופ! יש תבשיל ללא חשש קטניות וגם ללא חשש גלוטן. שווה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

שיבולת בשדה

מצות ללא גלוטן:פסח הוא ללא ספק שבוע המזל של מי שסובל מצליאק. איזה כיף שאפשר להתחמש במוצרים בלי חיטה שיספיקו לפחות עד ראש השנה. רק חבל שאי אפשר לברך "המוציא" על מצות שעשויות מקמח תפוחי אדמה. לכן, כיף שיש מצות משיבולת שועל. 

רוצים לדעת עוד? רכשו את סדרת השיעורים "לגדול בריא" שמעבירה הנטורופתית שרה בר אשר, בקמפוס היהודי של הידברות.

שרה בר אשר היא נטורופתית ומרצה בנושאי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il

תגיות:אוכלפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה