חדשות יהדות

הרב זמיר כהן: "אנחנו על פרשת דרכים גורלית לעתיד היהדות במדינה"

מה סוד כוחו של עם ישראל ששרד אלפי שנים ללא צבא וללא מדינה ונחשב לפלא הגדול של האנושות? ומי באמת ראוי להיות המנהיג של מדינת ישראל בעת הזו? הגאון רבי זמיר כהן כפי שלא שמעתם מעולם, בראיון מיוחד למגזין AMI

אא

מערכת הבחירות הפתאומית שנכפתה שוב על אזרחי ישראל, ועוד בעיצומו של המשבר הקשה ביותר שידעה מדינת ישראל בתולדותיה, תפסה את רובנו לא מוכנים. מערכות פינוי האשפה בקושי הספיקו לעכל את שיירי שילוט התעמולה משלושה סבבי בחירות ומשיירי מסכות כירורגיות, וכבר מתרגשת על ישראל מערכת תעמולה נוספת, בניגוד מוחלט לרצון העם, העסוק בדאגה הקיומית של בריאות חינוך ופרנסה.

הפוליטיקאים אומרים את דברם מעל לכל במה אפשרית, וקולם לא מפסיק להישמע. את כל מה שיש להם לומר, או ליתר דיוק: את כל מה שאין להם לומר, הם לא מפסיקים לזעוק בשלטי החוצות, בראיונות בעיתונים, בסרטונים ואיפה לא... אבל הנקודה המעניינת יותר היא שבמקום שישאלו את עצמם איך בדיוק בתקופה של שנתיים בלבד אנחנו נמצאים במצב הבלתי נתפס הזה של מערכת בחירות רביעית, ועוד בזמן שכל העולם עובר טלטלה עזה על ידי יצור קטן ובלתי נראה, ומה שנראה עד לפני שנה טבעי כל כך, כמו לקבוע תאריך לחתונה או דברים פשוטים כמו ללחוץ ידיים או לחייך מבלי שנצטרך להרים את המסכה, הפך להיות חלום רחוק.

דווקא משום כך בחרנו הפעם מרואיין אחר, שונה, מישהו שבאמת יכול להחכים אותנו ולענות לנו על השאלות הנכונות. המרואיין שבחרנו רחוק מאוד מפוליטיקה ומכל הזוהמה שדבקה בה. בחרנו להעלות את השאלות דווקא בפני דמות רוחנית, מישהו המהווה סמכות של חכמה ודעת תורה, שינסה קצת לפקוח את עינינו וייתן לנו מבט, בעיקר מבט של ראיה רוחנית על מה שעובר על העולם, ובפרט עלינו כעם ישראל. על כן שמנו פעמינו למעונו של מזכה הרבים, מחולל מהפכת התשובה, הרב זמיר כהן שליט"א.

ולמה דווקא הוא? התשובה פשוטה: ארגון הידברות, שהרב עומד בראשו, נותן מענה 365 יום בשנה לכל יהודי בארץ ובעולם, בכל שאלה ובכל תחום, באמצעות המדיה הדיגיטלית, ולא רק, ומשם הוא מפיץ את אור היהדות. אין כמעט יהודי בעולם שלא מכיר את הידברות, ולא נפגש לפחות פעם אחת עם הפעילות המבורכת. ומשכך, כשאזרח מהשורה זקוק לאיזושהי עצה, להכוונה, לתשובה לשאלה כלשהי - הוא חושב מיד על הידברות, ולא משנה באיזה תחום נמצא הפתרון שהוא מחפש. אנשים רואים ברב זמיר כהן שליט"א דמות בעלת סמכות ואחריות, רב בעל שיעור קומה שאפשר לסמוך עליו, ולכן כעת, כאשר מערכת בחירות נוספת מעיקה על כולנו, ואנשים מחפשים תשובות לאינספור שאלות ותהיות, פנינו גם אנחנו לשמוע ולהביא אותן לכאן, בפניכם.

 

זה כן נוגע אלי!

מדוע לדעת כבוד הרב, הבחירות הללו צריכות לעניין אותנו? האזרח מהשורה יכול לומר לעצמו: שיריבו שם בכנסת כמה שהם רוצים, מה כבר יכול להשתנות שלא קרה בשלשת הסבבים הקודמים, אני את חיי אחיה, מה אכפת לי?

"העובדה שנאלצנו לצאת לבחירות בפעם הרביעית היא רעה מאוד", פותח הרב זמיר שליט"א. "זה רע לציבור בכלל, ולציבור הדתי בפרט. הנה אנו רואים את התגובות בארץ ובעולם. אנחנו מצטיירים כמדינת עולם שלישי שלא יודעת לנהל את ענייניה בעצמה, ממשלה שלא מצליחה להחזיק את עצמה.

"אבל אסור לנו להיכנס לאדישות. לכל מערכת בחירות יש השפעה ישירה על החיים שלנו, ולא רק על החיים הכלכליים והחברתיים, אלא על עצם האפשרות לחיות כיהודים מאמינים בארץ ישראל! כך בכל מערכת בחירות, ובמערכת הזאת עוד יותר מקודמותיה. מה שעומד על הפרק הוא המשך הקיום שלנו כיהודים. עד כמה נוכל להבטיח שהדורות הבאים של עם ישראל יישארו יהודים".

עד כדי כך? זו לא קצת גוזמה? הבחירות האלו באמת עוסקות בעצם האפשרות לחיות כיהודים?

"כן!", קובע הרב בנחרצות. "זה פשוט וברור לכל מי שיתבונן נכון במתרחש, ואין בכך שום הגזמה. עוד בקום המדינה אמר החזון איש זצ"ל שבמערכת בחירות תלויים 'הרבה גופי תורה', כלשונו הקדושה. וכעת המציאות היא שעל השולחן נמצאים כל הנושאים המהותיים. בבחירות הללו, יותר מאשר בסבבים הקודמים, ייקבע איך תיראה המדינה וכיצד תיראה ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

זאת מערכה נוספת על המשך קיום עולם היהדות, כאשר לצד זאת שוב מתעוררת ההסתה ומערכת הדה-לגיטימציה התקשורתית הקבועה של השוליים הקיצוניים כנגד ציבור שומרי התורה והמצוות וכנגד יסודות היהדות החשובים ביותר".

היכן הרב רואה את עיקר הפגיעה ביהדות?

"לצערנו, הגוף החזק והמרכזי, ביותר שפוגע באופן שיטתי ולאורך שנים בערכים החשובים ביותר לעם ישראל, זהו בג"ץ. רק לראות את הנעשה בחודשים האחרונים על ידי האנשים שנקראים שופטי בג"ץ, אותם אנשים שהעם היה מצפה לראותם כשומרי הסף של הדברים שאבותינו מסרו נפשם עליהם - התחושה הברורה המתקבלת מיד היא שאותם שופטים מנותקים מהערכים היהודים, והם נלחמים לאורך שנים בכל הקדוש והיקר לעם ישראל. רק לאחרונה בג"ץ הוציא פסיקה מקוממת ומזעזעת כל לב יהודי, בהוראה שהנפיקו להכשיר את הגיור הרפורמי רח"ל, וזה פשוט בלתי נתפס! הרי אין בכך שום גיור! גויה שעברה גיור רפורמי, ויהודי חסר יידע בהלכה קידש אותה בחופה וקדושין כדת משה וישראל, הרי על פי ההלכה היא אינה אשתו ואינה צריכה גט, משום שהיא נשארה גויה גמורה, וקידושין אינם תופסים בגויה! זה גם לא סוד שהתנועה הרפורמית אחראית באופן ישיר על מה שמכונה כיום "השואה השקטה", שגרמה, פשוטו כמשמעו, להתבוללות נוראה בקרב היהודים שלקחו חלק בתנועה הרפורמית. קרוב ל-70% מקרב יהודי ארצות הברית נעלמו מעם ישראל בדור האחרון! אז אותם להכשיר?

"כל יהודי צריך לחשוב על משמעות הדברים. מדובר בנתון מחריד. נתונים של מכוני מחקר מובילים בעולם מגלים שמדי שנה "נעלמים" מאה אלף יהודים מעם ישראל. העם היהודי מתכווץ! הם מתבוללים בעמי העולם ונכרתים מהעם היהודי לנצח. זאת בנוסף לנזקים הרבים שהתנועה הרפורמית חוללה בעם היהודי מאז היווסדה.

"אבל בכל הקשור לשופטי בג"ץ, המציאות עולה על כל דמיון. באותו שבוע של הפסיקה השערורייתית הזו, רוב אותו הרכב שופטים ישב בדיון נוסף, ואישר את התמודדותה של המועמדת המוסלמית במפלגת העבודה, שאמרה 'אם הייתי יוזמת תסריט אפוקליפטי (השמדה והרס מוחלט), הייתי משמידה את זיכרון יעקב'.

"פסיקה מזעזעת נוספת של בג"ץ היא ההיתר להכניס חמץ לבתי החולים בישראל בחג הפסח, אף על פי שרוב הציבור בישראל הוא יהודי שומר מסורת, שנזהר ומזדעזע מחמץ בימי הפסח. אף על פי שהרבנות הראשית ומשרד הבריאות התריעו על הקושי להבטיח את שמירת הכשרות בבתי החולים בימי הפסח, התירו שופטי בג"ץ הכנסת חמץ לבתי החולים, לבקשתו הקנטרנית של הפורום החילוני, מבלי להתחשב ברגשותיהם של רוב החולים, השוהים גם כן במקום אשר מקפידים בנושא החמץ מאוד, עד כדי כך שחלקם עלול להימנע מלהגיע לקבלת טיפול רפואי בפסח, בגלל החשש לאיסור חמץ הידוע בחומרתו.

"אבל כשמגיעה לפתחם של שופטי הבג"ץ סוגייה חמורה כל כך מבחינה הלכתית, התירו שופטי בית המשפט העליון מכירת בשר 'דבר אחר' בעיר מסוימת, משום שיש להתחשב, לדעתם, ברוב הדורש בשר מאוס זה. זוהי צביעות מגמתית, המוכיחה את האמת - שאין כאן לא פסיקה משפטית ולא התחשבות בצרכי רוב מול מיעוט, אלא נטו מלחמה נגד התורה הקדושה.

"כשדוד בן גוריון הוזמן להעיד בפני הועדה המלכותית שהוקמה כדי לדון בעתידה של ארץ ישראל, בדבריו ציין שזכותנו על ארץ ישראל היא לא כמתנת חסד, לא מכוח המנדט ולא בגלל הצהרת בלפור. אז הרים בן גוריון את התנ"ך ואמר: 'אנו שואבים את זכותנו ההיסטורית מספר הספרים. התנ"ך הוא המנדט שלנו'.

"את כל זה אותה קבוצת מיעוט שכחה. אבל עלינו לזכור זאת היטב, ולתת את הדעת לעובדה שמדובר במיעוט שולי שלא נבחר על ידי העם, אלא נכנס לנעלי בית המשפט בשיטת 'חבר מביא חבר', ומשם השתלט על מוסדות השלטון הדמוקרטי. במקום שיישמו את החוקים הנקבעים על ידי הנציגים שנבחרו על ידי הציבור, הם שלא נבחרו הכתירו את עצמם לקובעי החוקים. בכך הם ביטלו את השלטון הדמוקרטי במדינה, והפכו את עצמם לדיקטטורים המשתמשים בשם דמוקרטיה".

הרב, אולי הדבר הנכון ביותר הוא שנפסיק להילחם למען הצביון היהודי במדינה, נחייה את חיינו בשלוה על פי התורה, וכך חיצי ההסתה של התקשורת לא יופנו אלינו?

"חלילה לחשוב על כך. עלינו לדאוג לעתיד הדורות הבאים של כל עם ישראל. מדובר באחים ובאחיות שלנו! תאר לך יהודי רחוק מיהדותו שנשא אישה גויה, וסבור בטעות שהיא יהודייה, כי על פי החלטת בג"ץ כינו אותה בישראל יהודייה לאחר שעברה 'גיור רפורמי'. הוא בטוח שבנו יהודי, אבל הוא גוי גמור! וכשיגדל אותו הבן וירצה לשאת אישה, יתברר לו ולה שהוא גוי! כמה שברון לב יהיה לו כאשר המסורתית תחליט להיפרד ממנו, וכמה יכאב לה ולבני המשפחות, וכמה תקלות יכולות לצאת מזה. איך אפשר להעלים עין ולשתוק על דבר כזה?

"חייבים לזכור היטב: אם לא תהיה לנו נציגות תורנית חזקה מאד בכנסת ובממשלה, אי אפשר יהיה לקיים כאן חיים יהודיים. יותר מלשמור על הזכות שלנו לחיות כאן כיהודים, יש לנו חובה להגן ולשמור על אחינו היקרים, שלא מבינים כלל את הסכנה האורבת להם בפינה, ובעיקר לעתיד ילדיהם.

"ניקח למשל את צמד המילים 'ברית הזוגיות', או בשם המוכר יותר 'נישואין אזרחיים'. זוהי מכבסת מילים להגדרה 'נישואי תערובת'. לא רק במצע של ליברמן, גנץ, סער ולפיד הובטח לתמוך בחוק שיתיר את זאת. גם בנט, כשנשאל על עמדתו לגבי אלה המתחתנים שלא כהלכה, ענה שהוא אינו מתעסק בהלכה היהודית, אלא נוקט בגישה של 'חיה ותן לחיות'. לפי הנתונים שפורסמו ע"י רשות האוכלוסין וההגירה, בתשע השנים האחרונות, למעלה מ-80 אחוז מהעולים שהגיעו לארץ אינם יהודים!

"הנתון הזה מזעזע כל לב, והייתי מגדיר זאת כ'עת צרה היא ליעקב'. וכאמור, בג"ץ התירו את הגיור הרפורמי, מה שיגרום לעוד עליה מסיבית של עולים אשר בינם לבין היהדות אין שום דבר. ומה יקרה כשעשרות אלפי הסודנים ודומיהם יגלו את הגיור הרפורמי?

"יהודים שאינם קרובים כל כך לתורה ולמצוות, אינם יודעים שיש פה סכנה. הם לא יבינו שיש לשים לב למשהו חריג וחמור שנעשה כאן. מה יהיה איתם? מה יהיה עם אלה שלא יודעים? שהבת או הבן שלהם ירצו להתחתן עם בחור או בחורה שאינם יהודים ע"פ ההלכה?

נישואי תערובת על ידי כומר ו''רבאי'' רפורמי?נישואי תערובת על ידי כומר ו''רבאי'' רפורמי?

"מי יכול לקחת על עצמו אחריות כזו? אבות אבותינו מסרו את גופם ונפשם רק בשביל למות כיהודים, ולא לחיות כגויים, למרות כל הרדיפות והפרעות, ולפעמים זה היה בפיתויים כאלה ואחרים. אבל הם נלחמו לשמור על זהותם. על תורתם. על קדושת העם היהודי.

"מה שימר את היהדות לאורך כל הדורות? עם שלם ללא מדינה, ללא צבא, פזורים בכל קצוות תבל מול אימפריות אדירות שקמו ונעלמו, והנה דווקא העם הקטן וחבול מצליח כנגד כל הסיכויים לשמר את זהותו. רק העוצמה של תורת ישראל והכוח של חכמי ישראל וההלכה היהודית יכלו לעמוד מול כל הסערות האלה.

"אומות העולם נשארו פעורות פה מול הישרדותו העל טבעית של העם היהודי. הפילוסוף הצרפתי ז'אן פול סארטר אמר 'איני יכול לשפוט את העם היהודי ע"פ הכללים המקובלים של ההיסטוריה האנושית. העם היהודי הוא משהו מעבר לזמן'. והפילוסוף הרוסי ניקולאי ברדייב אמר 'האומה היהודית היתה צריכה לחלוף מזמן מן העולם, קיומה הוא תופעה מסתורית ומופלאה המעידה כי חיי אומה זו מתנהלים בכוח גזירה קדומה'".

הרב מציין את הפלא הגדול והייחודי של הישרדות עם ישראל בכל הגלויות. אולי בהזדמנות זו נשאל מי בעיני הרב האדם שמתאים ביותר להנהיג את עם ישראל?

"כדי לדעת מי האדם הראוי ביותר להנהיג את ישראל, ויותר מכך - מה מצופה ממנו, צריך פשוט לפתוח את התנ"ך ולהסתכל על גדולי המנהיגים שהיו לעם ישראל לאורך ההיסטוריה, ומה הקב"ה מצווה עליהם ברגע שקבלו את התפקיד הכול כך חשוב. וכי יש לנו מורה דרך יותר ממשה רבנו, גדול הנביאים והמנהיגים שקמו לעם ישראל ולאנושות כולה?

"ע"פ השקפת התורה, המנהיג צריך להיות כולו מסור לעם ישראל, עם חמלה ורחמים, להרגיש את האחר. במדרש מסופר על ימים של משה רבנו כרועה צאן יתרו במדבר, כאשר אחד הגדיים ברח מן העדר לשתות מים ומשה רבינו ריחם עליו, הרכיבו על כתפיו והחזירו לעדר, ואז מסיים המדרש: 'אמר הקדוש ברוך הוא: יש לך רחמים לנהג צאנו של בשר ודם, כך, חייך - אתה תרעה צאני ישראל. הָוֵי: 'ומשה היה רועה''.

"וכל זה כדי להגיע למטרתו העיקרית, והיא להוביל את העם לעשות את רצון ה' ולהנחיל את התורה הקדושה. וזה נכון גם היום. מנהיג צריך לדעת לראות בסבלות העם, להרגיש את המצוקה, לסייע ולעזור לכל אחד ואחד ברחמים, בחמלה, באהבת ישראל אמיתית וכנה, וכמובן לדעת גם לעמוד בפרץ כנגד אלו המנסים לפרוץ את חומות התורה הקדושה, כמו שכתוב אצל יהושע פרק א' רק חזק ואמץ וכו' אל תסור ימין ושמאל'".

אכן, הרב אומר דברים נוקבים. זה לא סוד שהרב מצביע למפלגה חרדית. הייתי רוצה לשאול מה מייחד את המפלגות החרדיות ממפלגות אחרות?

"התשובה פשוטה. אדם ירא שמים אמור לנהל את חייו על פי רצון ה', כפי שמורים לנו גדולי התורה שבדור. כשאדם מצביע למפלגה חרדית, הוא מצביע לנציגים של גדולי ישראל, שנשלחו בהוראתם לדאוג לא רק לבני התורה, אלא לכל עם ישראל!

"כולנו זוכרים על מה מרן פאר הדור והדרו הרב עובדיה יוסף זיע"א היה בוכה. על מי היה בוכה? לא על בחורי הישיבות, הוא היה בוכה על ילדים בקרית שמונה, בשדרות ובבאר שבע שלא יודעים מה זו יהדות, לכן שלח את נציגיו להקים את 'מעיין החינוך התורני'. מרן זצ"ל, שכל דקה אצלו היתה מוקדשת לתורה, הקדיש אין ספור שעות בימים ובלילות למען ילדי ישראל שיקבלו חינוך יהודי. וזה מה שדרש מנציגיו עד יומו האחרון.

"לגדולי התורה יש אחריות לעם ישראל. דווקא בגלל שהם אלה שמכירים בערך התורה, מבינים את ערך שמירת המצוות, הם היחידים שיתייצבו להציל את כבודה של היהדות, את כבודה של השבת ואת המסורת היהודית, ולכן הם דואגים גם לגשמיות וחיי היום יום של כולם, ללא הבדל בין המגזרים.

"חשוב לזכור שאם אתה נותן כוח למפלגה שאולי לא נלחמת ביהדות, אבל גם לא רואה בערכי היהדות חשיבות ממדרגה ראשונה, היא מסוגלת לאחר הבחירות להתחבר לאותם שמצהירים בריש גלי שהם ילחמו בכל מה שריח יהדות נודף ממנו.

לפיד עצמו חשף שסער ובנט יסכימו לשבת בממשלה בראשותו והרשימה המשותפת תתמוך בו. זו בדיוק הנקודה שממנה כולנו צריכים להיות חרדים מהיום שאחרי.

הרי כל בר דעת מבין שבשביל להצטרף לממשלה זה עלול לקרות, בהקמת גוש כזה. הרי שבמקרה כזה, הבחירה שלך בעצם עלולה להכריע את הכף לטובת ממשלה שתפנה עורף לתורה, וחמור מכך, תכריז מלחמה על כל הקדוש והיקר לעם היהודי. מדובר בסכנה מוחשית וקרובה. לא בתרחיש רחוק מהמציאות.

"לא צריך להיות יצירתי במיוחד. מספיק להסתכל במצע של המפלגות השונות בנושאי דת ומדינה, בשביל להתחלחל מהמחשבה שכל זה עלול להתרחש בעתיד הקרוב: מחיקת צביון השבת בפרהסיה, רמיסת ערכי המשפחה, הנהגת נישואין אזרחיים. המילה 'אזרחיים' נשמעת אולי יפה לאוזן, אבל המשמעות היא נישואי תערובת בין יהודי ללא יהודייה, רח"ל, וכן ההפך".

 

אם רק היה עוד מנדט

עדיין, בסופו של דבר יש נציגים חרדים והם עושים את שלהם. מה הבעיה שאנחנו נצביע למפלגות אחרות? הרי לחרדים יש כוח אלקטורלי קבוע, הם תמיד יהיו שם, בכל מקרה, ויתנו את ההשפעה שלהם. מה בוער להצביע דווקא להם?

"במשך עשרות שנים היתה סיסמה בכל מערכת בחירות, 'כל קול קובע'. אבל לא בכל מערכת בחירות המשפט הזה היה מדויק. בשנתיים האחרונות קרה משהו דרמטי: המצב בין הגושים נעשה נזיל מאוד. ההבדלים בקולות קטנים מאוד ומספיקים עוד מעט קולות לפה או לשם כדי שהתמונה תשתנה משמעותית. ההבדל בין ממשלה יהודית לממשלה אנטי יהודית עלול להסתכם במספר מועט של קולות לכאן או לכאן! מי יכול לקחת סיכון גורלי כל כך במצב כזה?

"מי שזוכר, בבחירות סבב א' לפני שנתיים, הרי מספיק שהיה לש"ס או ליהדות התורה עוד מנדט אחד, והייתה יכולה לקום ממשלה יציבה, וכל זה היה נמנע מאיתנו. 'כל קול קובע' היום זו כבר לא קלישאה. זאת פשוט המציאות.

"לכל אחד מאיתנו יש אחריות אישית", מסכם הרב זמיר כהן שליט"א, ומבקש מאיתנו להקדיש לכך את הבמה, ממנה אותנו לשליחים להעביר את המסר לציבור. "כל אחד מאיתנו, לפני שהוא נכנס לקלפי, צריך להזכיר לעצמו: לקול שלי יש משמעות, הוא עומד להשפיע!

"ואיך הוא ישפיע? זה כבר תלוי בי! אם אני אכניס את הפתק הנכון, על פי הנחיית גדולי התורה, תהיה כאן יהדות במדינה, וזה יהיה בזכותי. וכמה גדול ועצום שכרו של אדם השותף לשמירת היהדות בעם ישראל. ואם לא, אז לא תהיה, וזה יהיה בגללי!

"אני נוהג להזכיר תמיד את דבריו של מרן זצ"ל, שפתק הבחירות הוא פתק ששווה זהב. לכל אחד מאיתנו יש הכוח שבזכותו יבנו בתי כנסת, מקוואות, מוסדות קירוב לתורה. אבל צריך לזכור שלמטבע יש שני צדדים. מבלי לשים לב, אדם יכול להפוך את הזכות הזו לחובה גדולה, חלילה וחלילה. הפעם זו לא סתם סיסמה: כל קול קובע, כל קול ישפיע על כולנו ויכריע כיצד נזכה לעשות רצון ה' יתברך!".

הראיון פורסם במגזין AMI

תגיות:בחירותהרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה