יהודה אייזיקוביץ

ועידת המשפיעים? זה בדיוק הזמן לעסוק בהשפעה של ערוץ 12 על השיח האנטי-חרדי

ערוץ 12 יכול להמשיך להתהדר בכך שהוא הערוץ המוביל בישראל, אולם לצד זאת, הוא צריך להתבייש בכך שהוא זה שגם מוביל את השיח האנטי-חרדי שמפלג את ישראל. "מאחורי הכותרות" – טור התקשורת של אתר הידברות

אא

מערכת ערוץ 12, שכוללת בתוכה את חברת קשת, חברת חדשות 12 ואת אתרי האינטרנט N12 ומאקו, ערכה אתמול את ועידת המשפיעים השלישית שלה. יו"ר הדירקטוריון של חברת חדשות 12, עו"ד תמי רווה, בנאומה בפתיחת הוועידה הקודמת, הציגה את חברת החדשות כמובילה במדינה, והתגאתה בכך ש"חברת החדשות היא חברה הטרוגנית שעובדיה מייצגים את כל שכבות האוכלוסייה – נשים וגברים, חרדים, דתיים וחילונים".

הגברת רווה צודקת. חדשות 12 היא אכן המובילה במדינה וזוכה לצפיות של מאות אלפי ישראלים, אולם היא טעתה לחלוטין כשאמרה שעובדיה מייצגים את כל שכבות האוכלוסייה, שכן בחברת החדשות אמנם יש חילונים, ערבים ודתיים לאומים, אך החרדים, שמהווים למעלה מ-12% מכלל האוכלוסייה, כמעט ואינם זוכים בה לייצוג. למעשה, מבין 350 עובדי הערוץ, מספר העובדים החרדים עומד על אחד, וליתר דיוק - אחת.

יאיר שרקי. צילום מסך מתוך ערוץ 12יאיר שרקי. צילום מסך מתוך ערוץ 12

היעדר נוכחות חרדית בערוץ תקשורת כה מרכזי, משפיע לרעה על אופן הסיקור של החרדים, וממילא גם על התדמית של המגזר החרדי בעיני הציבור הרחב. כפי שהוכח באחת הוועידות הקודמות של הערוץ, במהלכה יאיר שרקי, כתב החרדים של חדשות 12, ערך תרגיל חברתי מעניין: שרקי שאל את הקהל "מה אסוציאציה הראשונה שעוברת להם בראש כשהם שומעים את המילה 'חרדי'?". אנשים מתוך הקהל הגיבו במגוון כינויי גנאי: משתמטים, אוכלי חינם, צרי מוחין, טפילים ועוד. לאחר מכן שאל אותם שרקי: 'כמה חרדים יש במדינת ישראל?'. כאן התקשו האנשים לענות, והתקבלו תשובות מגומגמות. כך ביקש שרקי להמחיש לקהל עד כמה שטחית ההכרות שלהם עם החרדים, ועד כמה היא סטריאוטיפית.

מה ששרקי כנראה לא הציף זה שהערוץ בו הוא עובד, אחראי במידה רבה על התדמית השלילית של החרדית. כך עלה ממחקר שערכה ד"ר פנינה שוקרון-נגר מאוניברסיטת בן גוריון מטעם מועצת הרשות השנייה, על פיו "התקשורת היא הזירה המרכזית בימינו להנצחת סטריאוטיפים נגד המגזר החרדי. היא מייצגת את התפישה שחרדים הם דבר מאיים". וערוץ 2 (כיום ערוץ 12 במהותו המרכזית) הוא האחראי להנצחת סטריאוטיפים שליליים על החרדים.

המחקר על ערוץ 2, מתוך המחקר על ערוץ 2, מתוך

המחקר אמנם נערך לפני עשור, אך למרות הזמן שחלף, נראה שהרבה לא השתנה מאז. הנה, כבר בתחילת משבר הקורונה הביאה אשת התקשורת דנה וייס בערוץ 12 אמירה כוללנית שהציגה את החרדים כמפיצי מחלות, ואמרה בשם גורם עלום שם ש"אם ישראל תהיה כמו איטליה, זה יהיה בגלל החרדים". במקרה אחר, רינה מצליח מאותו ערוץ, הטיחה האשמות שקריות בציבור החרדי וטענה כי "החרדים מרגישים בלתי מחויבים לצווי המדינה, זה רוב החרדים"; "יש פה ציבור שכבר שנים לא מקבל את סמכות המדינה, זה לא קרה היום פעם ראשונה עם הקורונה זה קורה כבר שנים". אמירותיה של מצליח גררו אלפי תלונות בתגובה, והיא אף הושעתה מתפקידה לזמן קצר. כל זאת לא מנע ממנה בהמשך לחזור ולהצדיק בפני את הדברים שאמרה אז, ואף טענה ש"הכללה הוא כלי לגיטימי בשיח התקשורתי...". כך למעשה, ממשיך ערוץ 12 גם היום לשמש במה לשיח אנטי-חרדי.

לצד זה יש לציין שחדשות 12 שידרו בתקופה האחרונה סדרת כתבות בשם "חוקי המשחק החרדי", בהגשת יאיר שרקי, שהעניקו לצופים מבט מעמיק והבנה של הלך המחשבה ואורח החיים בחברה החרדית. גם הכתב גלעד שלמור התארח במשך מספר ימים בביתו של הרב שמעון פרץ בבני ברק, וסיפק לצופים הצצה מאוזנת על המתרחש בעיר בצל הקורונה. אך יתכן שגם  שרקי וכתבים נוספים בערוץ, כדוגמת עמית סגל ודפנה ליאל, יודו בינם לבין עצמם שהסיקור של הציבור החרדי בערוץ 12 מוטה לרעת החרדים. "מרוב התמקדות בהפרות, פספסנו את הרוב שדווקא כן ציית להנחיות..." צייץ שרקי בטוויטר.

בסופו של דבר, מערכת תקשורת נטולת חרדים לעולם לא תהיה אובייקטיבית ביחסה למגזר החרדי. בנוסף, היעדר נוכחות של חרדים בערוצי טלוויזיה היא הפרה של תנאי הרישיון של מפעילי הערוץ. על פי חוק הרשות השנייה, בעל זיכיון להפעלת השידורים "ייתן ביטוי ראוי בשידוריו למגוון קהלים, טעמים ועדות". הממשלה אף הסמיכה את מועצת הרשות השנייה לאכוף את החובה לגיוון העובדים. אך בפועל, איש אינו אוכף את החוק, וממילא אין ביטוי ראוי לקול החרדי.

ערוץ 12 יכול להמשיך להתהדר בכך שהוא הערוץ המוביל בישראל, אולם לצד זאת, הוא צריך להתבייש בכך שהוא זה שגם מוביל את השיח האנטי-חרדי שמפלג את ישראל.

תגיות:תקשורתחרדיםערוץ 12מאחורי הכותרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה