כתבות מגזין

כך נחשפו קבריהם של בני משפחתי: סיפור ממקור ראשון

בעקבות הכתבה על פועלו של הרב אקרמן בחשיפת קברים עתיקים, הגיע למערכת הידברות אחד מן הסיפורים של אותם קברים עתיקים, ממקור ראשון

אא

בעקבות הכתבה על עבודתו של הרב אקרמן בחשיפת קברים עתיקים, ברצוני לספר את סיפורי האישי בחשיפת קברי משפחתי בעזרתם של הרב מוטולה והרב אקרמן הפועלים במיפוי הקברים בהר הזיתים שבירושלים.

שמי ערן עזריאלי, ואני חוקר את שורשי משפחתי מצב סבתי ז"ל משפחת נסים. סבתי – שמחה עזריאלי למשפחת נסים, עליה השלום, תמיד סיפרה לי בילדותי כי שורשי משפחתה מגיעים מספרד מזמן הגירוש, וכי משפחתה היתה בין המשפחות הוותיקות והראשונות אשר הגיעו לירושלים לאחר גרוש ספרד.

מזה 13 שנים אני חוקר את תולדות משפחה ספרדית זו – משפחת נסים. הופתעתי לגלות כי הסבא שלי סבתי, הרב שמואל נסים ז"ל, היה ראש אב בתי הדין (ראב"ד) בעיר העתיקה בירושלים החל משנת 1900 של המאה הקודמת. שמחתי למצוא חומרים רבים כמו הסכמות, אזהרות ופסקי דין עליהם הוא חתום בתפקידו זה. טרם תפקידו זה הוא היה דיין בבית הדין לכוללות הספרדים בירושלים, ומשך כל שנות היותו ברבנות היה פעיל מאוד בכל הקשור לענייני עניי העיר ירושלים (שימש גם כמנהל קופת התמחוי בירושלים). מצאתי כי היה גם ממקימי בית החולים "משגב לדך". הוא כיהן כראב"ד תחת ראשותו של הראשון לציון יש"א ברכה (יעקב שאול אלישר) ואף ספד לו כאשר הלך לעולמו, זצ"ל.  

אביו, הרב אליהו יעקב נסים, הגיע עם משפחתו משאלוניקי שביוון בשנת 1832. גם שם, בשאלוניקי, אבות המשפחה שימשה כדיינים בבית הדין הספרדי. כך, התוודעתי לשורשי משפחתי הרבניים והתורנייים לפני כמאתיים שנה.

דודה של סבתי, הרב יעקב חי המכונה בכור נסים, היה ממקימי שכונת ימין משה, והיה בין מייסדי בית הכנסת הספרדי של השכונה – בית כנסת אשר פעיל גם כיום! הוא היה הגבאי הראשון של בית הכנסת מאז הקמתו בשנת 1897 ושימש בו גם חזן. עץ האקליפטוס ששתל מתחת למרפסתו (מול בית הכנסת) קיים גם כיום, והוא בולט בגובהו ובגודלו בשכונה!

בנוסף, גיליתי כי בנו של חכם בכור נסים, הפך במשך הזמן להיות עוזרו האישי ויד ימינו של אליעזר בן-יהודה בכתיבת המלון לשפה העברית. שמו היה משה בר-נסים, והוא ישב בבית בן-יהודה במשך 22 שנים ועשה את עבודת כתיבת המלון באופן יומיומי, ואף השלים את כרכים מס' 4 ו-5 גם לאחר מותו של בן-יהודה. אותו משה בר-נסים החליט להוסיף לשם המשפחה "נסים" את הקידומת "בר" בגלל נסים שקרו לאבות המשפחה בעבר, ובעטיים החליטו להחליף את שם המשפחה ל"נסים". השם המקורי עוד מזמן ספרד היה "ברוך" או בספרדית "בענדיטו" (בעברית: מבורך).

אב המשפחה – שמואל בענדיטו היה זה שעזב את ספרד בשנת 1590 לערך והחל את מסע המשפחה, דרך מדינות הבלקן לארץ ישראל. לכן, השם 'שמואל' עובר משך הדורות במשפחה, ורבים מצאצאיו נקראים על שמו, ביניהם גם אבי שמואל עזריאלי ז"ל.

מקורות במשפחה מספרים כי לאותו שמואל היתה טבעת זהב אותה ענד על ידו. הוא הנחה את צאצאיו להמשיך ולהעביר את טבעת זהב זו מדור לדור, כאשר התנאי הוא להעבירה רק לבנים (כדי שתמיד תישאר אצל צאצאים עם שם המשפחה נסים) ובעדיפות תמיד להעבירה לצאצא אשר שמו שמואל! (כדי להנציח את שמו עצמו). ואכן, גם כיום טבעת זו ממשיכה לעבור במשפחה ונמצאת בצדו השני של העולם, בדרום אמריקה...

סבתי, שמחה נסים, נולדה בבניין הארוך של שכונת משכנות שאננים – השכונה הראשונה מחוץ לחומות העיר העתיקה (שהוקמה בשנת 1860), והיא נולדה וגדלה בדירה מספר י"ח בשורת הדירות הידועה של מבנה זה בשכונה. אמא שלה, לונה נסים ממשפחת זיתוני, היתה זו שהתחתנה עם אבי סבתי – מרדכי נסים (בנו של הרב שמואל נסים המוזכר). היו אלו נישואיו השניים, ואילו אותה לונה אשתו נאלצה לגדל לא רק את ילדיה ממנו, אלא גם את ילדי אשתו הראשונה אשר נפטרה בגיל צעיר...

לונה נסים ז''ללונה נסים ז''ל

משנפטרה לונה נסים (בשנת 1942), היא נקברה בהר הזיתים (כמו בעלה ורבים ממשפחת נסים). סבתי ז"ל תמיד סיפרה כי אמא שלה היתה קבורה ליד קבר אבשלום, וסיפרה כי החל משנת 1967, לאחר מלחמת ששת הימים, הותרה העלייה לקברים בהר הזיתים, זאת לאחר 19 שנים בהם ההר היה בשליטה ירדנית. לתדהמת סבתי ואחיותיה, כאשר הגיעו להר הזיתים בשנת 1967,לא מצאו את קברה של אמם! כל השטח נהרס, וקברים רבים חוללו ונהרסו על ידי הירדנים, משך היותם שם. תמיד ציינה בעצב כי אין לה ולמשפחתה מקום לבכות את אמא שלהם שהלכה לעולמה, ואין אפילו מיקום של קבר להתפלל עליה.

משך מחקרי, יצרתי קשר עם הרב מרדכי מוטולה היקר, אשר מבצע עבודת קודש במיפוי נקברי בית העלמין של הר הזיתים. בעזרתו האדיבה, מצאתי מספר קברים של עוד נקברים ממשפחת נסים (כגון שתי נשותיו של הרה"ג שמואל נסים ז"ל ועוד). לאחרונה, בחודש דצמבר 2019, קיבלתי מייל מהרב מוטולה בו הוא מעדכנני כי מתקיימות חפירות באותו שטח שהוחרב על ידי הירדנים ונסלל בו כביש, ומתגלים קברים רבים מתחת לפני הקרקע. אני אמנם במקצועי להטוטן וקוסם, אך לנס כזה לא יכולתי לייחל ולפלל!

הוא עדכן כי בשבוע הקרוב יגיעו, לפי רישומיו, לחלקה בה קבורה לונה נסים ושניים מבניה. הסיבה שהיא נקברה מעל קבר אבשלום (ולא בחלקת בוראק הספרדית כמו יתר אבות משפחת נסים) היא בגלל ששני בניה, שנפטרו בגיל יחסית צעיר, נקברו שם. לבי הלם בחוזקה שמע החדשות המדהימות! בעבר, אמר לי תמיד הרב מוטולה כי לפי רישומיו ידוע פחות או יותר אזור קבורתה, אך אין לדעת במדויק, רק כאשר תתבצע חפירה באזור זה.

שמחתי על העדכון, והגעתי אותו שבוע מידי יום ביומו להר הזיתים, על מנת לתעד, לצלם ולהנציח את הרגע המיוחל. והנה, כעבור כמה ימים, ביום תחילת חודש ינואר 2020, נחשפו קברה של לונה נסים ואחד מבניה – יהודה נסים. קבר נוסף של בנה הנוסף, משה נסים, טרם זוהה באופן סופי, אך קברה של לונה עצמה זוהה בוודאות עקב תרשימיו של הרב מוטולה, ועדכון ממצאי הקבורה בשטח על ידי הרב אקרמן!

עלי לציין לשבח ולגדולה את המצווה הגדולה ועבודתו המדהימה והעדינה בחשיפת הקברים של הרב משה אקרמן מארגון 'אתרא קדישא'. אנצל הזדמנות זו להודות לרב אקרמן מקרב לב על זה שהקדיש מזמנו, ואיפשר לי לצלם ולתעד את כל תהליך חשיפת הקברים של משפחתי.

סיפור מדהים קרה, כאשר בוקר אחד, קיבלתי טלפון עדכון מהרב אקרמן, בו הוא מספר לי כי בעת חפירה מסביב לקברים שנחשפו מיום האתמול, נמצא חלק מהקבר המקורי ועליו חריטה של ספר תורה ובתוכו כיתוב השם "יהודה נסים"! כיתוב זה סייע לזהות בוודאות את קברו של יהודה נסים – בנה של לונה נסים (שנפטר מזיהום של נשיכה שקיבל מאחד מהשכנים...). משה נסים אחיו, נפטר בעת נפילה כאשר רכב על סוס (מצאתי את המודעה על פטירתו בעיתון משנת 1926). אדגיש כי רוב הקברים בשורת קבריהם נמצאו ללא כל סימן או מצבה – רק בסיס הקברים מבטון. הצטערתי מאוד על שלא נותר זכר למצבות שהוקמו עבור בני משפחתי....

וכך, הודות לפועלם של הרב אקרמן והרב מוטולה במיפוי וחשיפת הקברים בהר הזיתים, נחשף קברה של לונה נסים, אם סבתי, אשר מקום קבורתה לא נודע במשך 72 שנים - משנת 1948 ועד שנת 2021!

אני שמח להיות הצאצא של משפחת נסים אשר נכח ברגע מיוחד והיסטורי זה אותו אזכור לנצח! במהלך חודש אוגוסט 2020, לאחר גיוס כספים מצאצאי לונה נסים, שרצו לקיים את המצווה ולהקים מצבה לקברים שנחשפו, הצלחתי להקים מחדש את המצבות של לונה נסים ובנה יהודה נסים (עם האבן המקורית שנמצאה מקברו). אכן משפחה של "נסים"...

זהו הסיפור האישי שלי, ובשנים האחרונות, גם התחזקתי והתקרבתי יותר ויותר לדת, חלק מזה עקב מחקר המשפחה וגילוי שורשיה. הנני שמח לציין, כי ללא פועלם הייחודי של הרב מוטולה והרב אקרמן, לא היו זוכות משפחות רבות לחדש את מצבות יקיריהם בהר הזיתים...ולהחזיר עטרה ליושנה! תודה! תודה! תודה!

קבר לונה נסים מתחת לעמוד המעוגל טרם חפירתו:

חלק מקברו המקורי של יהודה נסים שנחשף עם שמו רשום עליו:

הקמת מצבות לונה נסים ובנה יהודה נסים:

תגיות:קבריםקבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה