כתבות מגזין

חוקר הקברים בהר הזיתים: "בני 90 חושפים לראשונה את קברי הוריהם"

באמצעות פנקסים ישנים ומסמכים עתיקים, מצליח מרדכי מוטולה, אברך מבני ברק, לאתר את קבריהם של אנשים שנטמנו בהר הזיתים לפני עשרות שנים. "זו עבודת בלשות מרתקת"

 מרדכי מוטולה מרדכי מוטולה
אא

היה זה לפני מספר שנים. מרדכי מוטולה קיבל שיחת טלפון מאחד הרבנים המתגורר בראשון לציון. הרב אמר שהוא שמע על כך שהוא מאתר קברים בהר הזיתים, והוא מבקש שיאתר עבורו קבר מסוים בחלקה הסמוכה לכפר הערבי 'ראס אל עמוד'.

מוטולה, אשר קנה לעצמו במשך עשר השנים האחרונות שם של מי שבקיא בסודות הר הזיתים, ניסה להשתמש בכל הידע שהיה לו על אותה חלקה, אך ללא כל הצלחה. הוא שב וניסה בפעם השנייה והשלישית, אולם לא העלה בדל של מידע.

"אבל אני לא טיפוס שמתייאש", הוא מספר, "לכן המשכתי לנבור בארכיונים ובעלונים ישנים, שוחחתי עם אנשי חברה קדישא, ניסיתי ממש בכל דרך להשיג אינפורמציה, אבל בסוף הבנתי שכל עוד לא תינתן לי רוח הקודש, לא אוכל לאתר את הקבר. תכננתי להתקשר לאותו רב ולעדכן אותו בכך שאין לי בשורות, אלא שקודם לכן נעמדתי לתפילת מנחה וביקשתי מהקב"ה שייתן לי הארה שתסייע לי לעזור. עוד באותו יום עברתי שוב על הרשימות, ופתאום שמתי לב שמתוך 140 שמות שצוין בפנקס הקברנים כי נקברו בראס אל עמוד, מוזכר על יד כמה מהקברים שהם עשויים מבטון".

מוטולה מציין כי עבורו, כמי שמבין במסתורי הר הזיתים, זו הייתה בשורה אדירה. "בטון הוא סוג של מבנה שמשתמר וניתן לזהות אותו עד היום". בזכות התגלית הזו אותרו באותו רגע 140 קברים, כולל הקבר שביקש הרב מראשון לציון.

 

"הירדנים סללו כביש על הקברים"

תוכלו לקרוא לו "מתנדב בהר הזיתים", תוכלו לקרוא לו "משוגע לדבר" או אולי סתם כך "בעל תפקיד מרתק". כל אחד מהכינויים האלו ייטיב לבטא את עיסוקו היומיומי של מרדכי מוטולה, אברך המתגורר בבני ברק, אשר עוסק בשנים האחרונות באיתור קברים בהר הזיתים ובסיוע למשפחות שמחפשות את מיקום קבריהם של יקיריהן. "אני עוסק בכך בשעות הפנויות שיש לי, בין לימודי הכולל בבוקר ללימודים אחר הצהריים", הוא מסביר, "כל המטרה שלי היא לעזור לאנשים".

אבל למה שהם לא ידעו את המיקום המדויק של הקברים? האם שמות הנפטרים לא מופיעים על המצבות?

"זה בדיוק העניין", מסביר מוטולה, "בערך שלושה חודשים לפני שהוקמה מדינת ישראל, הפסיקו לקבור בהר הזיתים מטעמים ביטחוניים, זאת לאחר שבמשך תקופה ארוכה קודם לכן היו קוברים בהר כשהירדנים יושבים בראשו ופשוט צולפים לעבר הקברנים. בשלב מסוים הבינו שזו סכנת נפשות ופשוט הפסיקו לקבור".

שלושה חודשים לאחר שהופסקה הקבורה בהר, הוא הועבר לידי הירדנים והם כיסו את הקברים, לא לפני ששדדו את המצבות. מוטולה מציין כי יש בידיו תיעוד מזעזע מאותה תקופה, בו ניתן לראות שלירדנים היה מכרז להנפקת שיש, בו השתמשו במצבות שנלקחו מהר הזיתים. "הם היו מפרקים את המצבות ומעמיסים אותן על משאיות", הוא מתאר.  "השתמשו בהן אפילו מבלי לכסות את הצד הכתוב. עד היום יש מבנים בהם ניתן לזהות שברי מצבות של יהודים".

אז בעצם נשארו בהר הזיתים קברים ללא מצבות?

"בדיוק כך. בערך 35 אלף קברים בהר נהרסו ונותרו ללא מצבות, אבל הבעיה הגדולה באמת היא בכך שלקראת בואו של האפיפיור לארץ, הירדנים סללו כביש על חשבון שתי חלקות בהר הזיתים. הם לקחו את כל החול והעפר, כולל עצמות הנפטרים, וזרקו ימינה.

"אחרי מלחמת ששת הימים, כאשר חברה קדישא שבה להר, היא מצאה אינספור ממצאים הזקוקים לקבורה. לא היה ניתן לזהות מאין הם הגיעו, אז נאלצו לחפור בור קבורה ענק ושם לטמון את כולם".

 

המשימה: חשיפת קברים

אם המצבות נהרסו ונותצו, אז איך אתה מצליח לאתר ולזהות את הקברים?

"אני נעזר לשם כך בעיקר בפנקסים המכונים 'פנקסי פרנס'. מדובר בפנקסים השייכים לבני משפחת פרנס שהיו קוברים בירושלים במשך מאות שנים, גם את הנפטרים הספרדים וגם את האשכנזים. "חשבו איזו סייעתא דשמיא גדולה יש כאן", הוא מתרגש, "הרי לכאורה אין שום היגיון בכך שהם יתעדו בכתב איפה נמצאת כל מצבה. הרי הם לא יכלו לשער שיבוא יום בו יכוסו המצבות האלו בעפר. הקב"ה הקדים רפואה למכה, אין שום הסבר אחר".

אלא שלא היה ניתן להבין מהפנקסים באופן מדויק לגבי תיעוד של כל אחד מהקברים, ומסתבר שכאן בדיוק מתבצעת עבודתו המקיפה של מוטולה. עבודה המשלבת בלשות, חיפוש ממצאים ולימוד של קודים וסימנים שונים.

"יש לי מגוון דרכים כדי לאסוף אינפורמציה על האנשים הקבורים בהר, כמו למשל פרטים שאני מברר על מבנה הקבר ועל צורתו וצבעו. כי כבר לפני מאות שנים היו משפחות שנהגו לסמן את קברי יקיריהן באופן שונה וייחודי. בדרך כלל אנשים פונים אליי ומבקשים שאאתר את קברי יקיריהם, אבל לפעמים קורה הפוך – אני מאתר את הקברים ומחפש בני משפחה כדי לבשר להם על כך. לשם כך אני נעזר בחברת  'My Heritage' שבונה אילנות יוחסין. לעתים קרובות אנו מצליחים בקלות וללא מאמץ מיוחד לאתר בני משפחה שמתרגשים מאוד לשמוע על כך".

מוטולה מציין כי מי שפועל אתו יחד בכל הנושא הוא הרב משה אקרמן, איש אתרא קדישא. יחד הם עמלים על פתרון התעלומות, בעקשנות מיוחדת וללא ויתורים.

 

"מתרגש למצוא קברי צדיקים"

איך הגעת לעיסוק המעניין הזה?

"זה התחיל עוד כשהייתי בחור צעיר. למדתי בישיבה בירושלים ופקדתי באופן קבוע את הקברים בהר הזיתים, במטרה למצוא קברי צדיקים וללמוד עליהם. ריגש אותי לחשוב שקבורים בהר הזה צדיקים כל כך גדולים כמו הרש"ש, הרב רפאל יוסף חזן, הרב יעקב חיים סופר, וגם מקובלים כמו רבי חיים די לה רוזה, ועוד. כבחור ישיבה הרגשתי שזו זכות עבורי לפגוש את הקברים של הצדיקים שאני פוגש את כתביהם כמעט בכל יום. בהמשך גם הוצאתי את הספר 'דובב שפתי ישרים על הר הזיתים', בו אני מביא את שמותיהם של הצדיקים הקבורים בהר ואת תולדות חייהם".

מוטולה חשף לא מעט קברי צדיקים בהר, אך הוא לא מסתפק בכך. "בכל פעם שמתברר שאיתרתי קבר של צדיק, אני מקפיד לחקור ולהבין מי הוא היה. אני קורא כתבי יד ישנים ומחפש על כך מידע. קורה לא פעם שאני מגיע לחומרים מרתקים ממש שמוסיפים לי הרבה ידע על אותו צדיק. לאחרונה ממש זכינו לאתר את קברו של רבי רפאל שלמה הבדלה זצ"ל, אחרי שנים רבות של חיפושים".  

אבל לא רק את קברי הצדיקים הוא מאתר, אלא גם את קבריהם של האנשים הפשוטים. "לא מזמן איתרנו את קבריהם של בני משפחת אורגנג'י. מדובר במשפחה מבוכרה שסיפרו לי על כך שבמשפחתם עוברת מסורת על כך שהסבא והסבתא נפטרו בתוך שלושה ימים ונקברו בהר הזיתים. כשבדקתי זאת בפנקסים העתיקים אכן מצאתי לכך אסמכתא, וכך הצלחנו גם לגלות את מקום קבורתם".

לא תמיד העבודה פשוטה, אך מוטולה מדגיש דבר חשוב: "בכל פעם מחדש כשאנשים פונים אליי ומבקשים שאחפש עבורם קבר של בן משפחה, אני ממליץ להם בראש ובראשונה פשוט להתפלל, לבקש מהקב"ה שבזכות זכויותיו של אותו סבא או בן משפחה אחר נצליח לאתר את הקבר. מניסיוני אני יכול לומר שתפילות פועלות המון ובמהלך השנים היינו עדים לניסים לא רגילים".

ובכל זאת, יש קברים שעדיין לא הצלחתם לאתר?

"לצערי יש עדיין אלפי קברים שלא אותרו, חלקם גם לא יאותרו לעולם, כמו למשל כאלו שנמצאים בחלקה התימנית הישנה. מנגד, יש גם הרבה קברים שאותרו וטרם מצאתי את בני המשפחות כדי ליידע אותם בכך. בפעילות משותפת עם מוקד המידע של הר הזיתים, אני מתאמץ לעשות זאת, אך לא תמיד עולה בידי לאתר את בני המשפחות".

 

להסיר טונות של עפר

החלק האהוב על מוטולה בעיסוק שלו הוא שיחות הטלפון שהוא עושה עם משפחות לאחר שמתברר כי הצליח לגלות את הקבר שחיפשו. "לא מזמן זכיתי לעדכן את משפחתו של חבר הכנסת גדעון סער בכך שנמצאו קבריהם של סביו וסבתו מצד אמו – משפחת צופיוף שהגיעה לארץ מסמרקנד. סער בעצמו פנה למרכז המידע של הר הזיתים וביקש שיעזרו לו לאתר את הקברים. הצלחנו לאתר את מקום הקבורה, אך במשך תקופה ארוכה לא יכולנו להגיע לקברים, כי הם היו מכוסים טונות של עפר. רק לאחרונה, בזכות פרויקט מיוחד של הסרת העפר והתקדמות החפירות, זוהו שני הקברים באופן וודאי והוקמו מצבות".

ויש גם מקרים בהם מוטולה בעצמו יוזם את שיחת הטלפון. על אחד מהם הוא מספר בהתרגשות: "התקשרתי למשפחה מאזור המרכז והודעתי לה שמצאתי קבר של אישה בשם מסוים. שאלתי אם יש להם קשר אליה, והאישה המופתעת השיבה לי שמדובר בחמותה. הסברתי לה במה בדיוק העניין וביקשתי ממנה שתכין את בעלה לכך שנמצא קברה של אמו. כמה דקות לאחר מכן יצר איתי קשר הבעל הנרגש וסיפר לי כי אמו נפטרה כשהוא היה בן שנה וחצי ומעולם לא הכיר אותה. במשך שנים הוא חיפש את קברה, אך נאמר לו שנסלל עליו כביש על ידי הירדנים ואין סיכוי לאתר אותו.

"אותו אדם גילה לי שיש לו גם אח, בן למעלה מ-90, והוא ביקש שאתקשר ואבשר גם לו את הבשורה. חייגתי אליו ושוב נשמעו תגובות של בכי והתרגשות. למחרת, בשבע וחצי בבוקר, הגיעו שני האחים להר הזיתים. היהודי הזה התקשר אליי כשהוא עומד סמוך לקבר ואמר לי: 'אני כל כך מתרגש, בזכותך אני פוגש את אמא שלי שמעולם לא הכרתי'".

תגיות:קבריםחוקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה