חדשות בארץ

איראן על דברי הרמטכ"ל: "לוחמה פסיכולוגית"

ראש לשכתו של נשיא איראן, מחמוד ואאזי, דחה את הצהרתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי לפיה הנחה את צה"ל להכין תוכניות מבצעיות לסיכול הכוונות הגרעיניות של ארצו: "המשטר הציוני מדבר הרבה, מדובר בלוחמה פסיכולוגית"

(אילוסטרציה: שאטרסטוק)(אילוסטרציה: שאטרסטוק)
אא

באיראן הגיבו היום (רביעי) על נאומו של הרמטכ"ל אביב כוכבי נגד חזרתה של ארצות הברית להסכם הגרעין, ודחו את דבריו לפיהם הנחה את צה"ל להכין תוכניות מבצעיות נגד כוונותיה הגרעיניות של איראן. "המשטר הציוני מדבר הרבה, מדובר בלוחמה פסיכולוגית", אמר מחמוד ואאזי, ראש לשכתו של נשיא איראן חסן רוחאני.

"אין להם שום תוכנית ושום יכולת לתקוף את איראן", הוסיף ואאזי בשיחה עם כתבים בטהראן. "הכוחות המזוינים שלנו מאומנים בהגנה על איראן. לא נהסס להגן על עצמנו".

הבכיר האיראני טען כי ממשל טראמפ שירת את האינטרסים הישראליים, אולם כעת, עם כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן, המצב השתנה: "הממשל האמריקני החדש עצמאי כמו מדינות אחרות". הוא העריך, כי למרות התנגדותן של ישראל וסעודיה, ממשל ביידן יחזור להסכם הגרעין: "סעודיה והמשטר הציוני מפעילים את הלובי שלהן בוושינגטון, אבל אנחנו לא צריכים לקחת זאת ברצינות".

כוכבי, שדיבר אמש בכנס השנתי הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), התייחס בהרחבה לסוגיה האיראנית ושיגר מסר לממשל החדש בארצות הברית, לפיו חזרה להסכם הגרעין תהיה "דבר רע ולא נכון". לדבריו, "איראן היא קודם בכל בעיה אזורית ובעיה עולמית, היא לא בעיה של מדינת ישראל. איראן היא מדינה שמזינה טרור בכל העולם, ובאופן אינטנסיבי במזרח התיכון".

"היום אין ספק לאף אחד, שאיראן בנתה את היכולות כדי להיות מדינת גרעין צבאי ואולי גם לעשות בו שימוש", הצהיר כוכבי. "אם הסכם הגרעין מ-2015 היה מתממש, בסופו של דבר איראן הייתה יכולה להשיג לעצמה פצצה, מכיוון שההסכם לא כלל הגבלות שימנעו את זה בסופו. נכון להיום, איראן הגדילה את כמות החומר המועשר מעבר למותר, העשירה לרמות גבוהות מעבר למותר, פיתחה ומייצרת צנטריפוגות מתקדמות ביותר שיאפשרו לה בהמשך לזנק ולהסתער לעבר ייצור של פצצה בקצבים הרבה יותר מהירים, עד כדי חודשים ואולי אפילו שבועות".

על רקע הנכונות שהביע הממשל האמריקני לחזור למשא ומתן עם איראן על תוכנית הגרעין, אם זו תעמוד בשלב ראשון במחויבויותיה להסכם, אמר הרמטכ"ל: "עם חילופי הממשל, האיראנים הודיעו כבר שהם רוצים לחזור להסכם הקודם. חזרה להסכם הגרעין מ-2015 – או אפילו אם יהיה זה הסכם דומה עם מספר שיפורים – היא דבר רע ולא נכון. הוא רע מבחינה אופרטיבית, כי הוא שוב יאפשר בסופו, או אולי אפילו לפני סופו, להעשיר כמויות, לפתח צנטריפוגות ואת יכולות הנשק עד כדי הסתערות לעבר פצצה. הרובד האסטרטגי הוא חמור, מכיוון שהוא יציב איום בלתי נסבל למדינת ישראל ויגרום להתגרענות אזורית במזרח התיכון. לכן כל דבר שדומה להסכם הנוכחי או להסכם משופר הוא דבר רע ולא נכון, שאסור לאפשר אותו".

"יותר מכך", הוסיף כוכבי, "איראן של היום היא לא איראן של 2015. היא נמצאת היום תחת לחצים כבדים ביותר – לחצים כלכליים, מרמור ותסיסה בקרב האוכלוסייה. את הלחצים האלה, שחלקם הם תודות לסנקציות האמריקניות, חייבים להמשיך בכל דרך. כל דבר שמסיר את הלחצים יאפשר להם חמצן ואוויר, הם ימשכו את הזמן וימשיכו להפר את ההסכם הנוכחי. חייבת להיות פעולה נמרצת שבסופה לא תהיה שום יכולת – לא רק של פצצה, אלא שגם לא תהיה יכולת מצדם להסתער לעבר פצצה".

כוכבי הבהיר, כי צה"ל נערך לאפשרות שאיראן תחליט – למרות הלחצים עליה – להתקדם לעבר הפצצה: "הנחיתי את צה"ל להכין מספר תוכניות אופרטיביות, בנוסף לאלו שקיימות. אנחנו שוקדים עליהן, מפתחים ונפתח אותן בשנה הקרובה. מי שיחליט על הפעלתן הוא כמובן הדרג המדיני, אבל התוכניות האלה צריכות להיות על השולחן, מוכנות ומתורגלות".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןאביב כוכבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה