חדשות בארץ

כוכבי: "חזרה להסכם הגרעין – דבר רע ולא נכון, הנחיתי להכין תוכניות אופרטיביות"

בנאום בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, שיגר הרמטכ"ל אביב כוכבי מסר לממשל האמריקני החדש, לפיו חזרה להסכם הגרעין מ-2015 או הסכם דומה לו תהיה "דבר רע ולא נכון". כוכבי הוסיף וקרא להמשיך בלחץ על איראן: "כל דבר שמסיר את הלחצים יאפשר להם חמצן ואוויר"

כוכבי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)כוכבי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

הרמטכ"ל אביב כוכבי שיגר הערב (שלישי) מסר לממשל החדש בארצות הברית ולנשיא ג'ו ביידן. "חזרה להסכם הגרעין מ-2015 היא דבר רע ולא נכון", אמר בנאום שנשא בכנס השנתי הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).

"איראן היא קודם בכל בעיה אזורית ובעיה עולמית, היא לא בעיה של מדינת ישראל. איראן היא מדינה שמזינה טרור בכל העולם, ובאופן אינטנסיבי במזרח התיכון", אמר כוכבי. "היום אין ספק לאף אחד, שאיראן בנתה את היכולות כדי להיות מדינת גרעין צבאי ואולי גם לעשות בו שימוש. אם הסכם הגרעין מ-2015 היה מתממש, בסופו של דבר איראן הייתה יכולה להשיג לעצמה פצצה, מכיוון שההסכם לא כלל הגבלות שימנעו את זה בסופו. נכון להיום, איראן הגדילה את כמות החומר המועשר מעבר למותר, העשירה לרמות גבוהות מעבר למותר, פיתחה ומייצרת צנטריפוגות מתקדמות ביותר שיאפשרו לה בהמשך לזנק ולהסתער לעבר ייצור של פצצה בקצבים הרבה יותר מהירים, עד כדי חודשים ואולי אפילו שבועות".

על רקע הנכונות שהביע הממשל האמריקני לחזור למשא ומתן עם איראן על תוכנית הגרעין, אם זו תעמוד בשלב ראשון במחויבויותיה להסכם, אמר הרמטכ"ל: "עם חילופי הממשל, האיראנים הודיעו כבר שהם רוצים לחזור להסכם הקודם. חזרה להסכם הגרעין מ-2015 – או אפילו אם יהיה זה הסכם דומה עם מספר שיפורים – היא דבר רע ולא נכון. הוא רע מבחינה אופרטיבית, כי הוא שוב יאפשר בסופו, או אולי אפילו לפני סופו, להעשיר כמויות, לפתח צנטריפוגות ואת יכולות הנשק עד כדי הסתערות לעבר פצצה. הרובד האסטרטגי הוא חמור, מכיוון שהוא יציב איום בלתי נסבל למדינת ישראל ויגרום להתגרענות אזורית במזרח התיכון. לכן כל דבר שדומה להסכם הנוכחי או להסכם משופר הוא דבר רע ולא נכון, שאסור לאפשר אותו".

"יותר מכך", הוסיף כוכבי, "איראן של היום היא לא איראן של 2015. היא נמצאת היום תחת לחצים כבדים ביותר – לחצים כלכליים, מרמור ותסיסה בקרב האוכלוסייה. את הלחצים האלה, שחלקם הם תודות לסנקציות האמריקניות, חייבים להמשיך בכל דרך. כל דבר שמסיר את הלחצים יאפשר להם חמצן ואוויר, הם ימשכו את הזמן וימשיכו להפר את ההסכם הנוכחי. חייבת להיות פעולה נמרצת שבסופה לא תהיה שום יכולת – לא רק של פצצה, אלא שגם לא תהיה יכולת מצדם להסתער לעבר פצצה".

כוכבי הבהיר, כי צה"ל נערך לאפשרות שאיראן תחליט – למרות הלחצים עליה – להתקדם לעבר הפצצה: "הנחיתי את צה"ל להכין מספר תוכניות אופרטיביות, בנוסף לאלו שקיימות. אנחנו שוקדים עליהן, מפתחים ונפתח אותן בשנה הקרובה. מי שיחליט על הפעלתן הוא כמובן הדרג המדיני, אבל התוכניות האלה צריכות להיות על השולחן, מוכנות ומתורגלות".

בהתייחסו למצבה האסטרטגי של ישראל, אמר כוכבי כי הוא נמצא "במגמת שיפור". לדבריו, "כל האויבים שלנו נמצאים בשפל עמוק – בגלל המצב הכלכלי, בגלל הקורונה ובגלל אכזבה עמוקה מהאופן שבו המשטרים שלהם מטפלים בהם. לצד זה, מדינת ישראל וצה"ל מחזקים את הבריתות שלהם באופן קבוע לאורך השנים".

הרמטכ"ל ציין כי בנוסף לקשרים האסטרטגיים עם ארצות הברית ורוסיה, "השיתוף וההידוק של הקשרים הצבאיים עם מצרים וירדן רק הולכים ומתחזקים. הנורמליזציה מייצרת גל נגדי כנגד אויבינו, שרבים מהם גם כך היו מבודדים למדי ועכשיו מבודדים עוד יותר. מול הציר השיעי הלכה והתהוותה ברית אזורית חזקה, שמתחילה ביוון, קפריסין, מצרים, ירדן והמפרציות – ומדינת ישראל בתוך הברית הזאת. זאת התפתחות שלא הייתה כמוה, והאיראנים בעצמם רואים בה סוג של לפיתה – גאוגרפית, רעיונית אידיאולוגיות ואפילו דתית".

באשר לאיום הטילים, אמר כוכבי: "זאת גם הזדמנות, ואולי אפילו חובה מבחינתי, להזכיר לאזרחי מדינת ישראל בצורה הכי ברורה וישרה – ביום פקודה במלחמה, יפלו פה הרבה מאוד טילים. אנחנו עושים הכל כדי למנוע את זה, וזה לא יהיה פשוט. אבל בדיוק מול האיום הזה, אנחנו מתכוונים להעמיד תקיפה נרחבת ביותר – בין אם בשטחים פתוחים של האויב, בין אם בשטחים בנויים שלו, בין אם בתוך הבניינים של האויב שיש בהם אמל"ח וטילים. פעולה כזו תמנע פגיעה משמעותית באזרחי מדינת ישראל".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןאביב כוכבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה