כתבות מגזין

ארה"ב עדיין סוערת: האם טראמפ איבד את סיכוייו להיבחר שוב לנשיא? כל הפרשנויות

השאלות שמסעירות את ארה"ב: מה הוביל עשרות מפגינים להסתער על בניין הקפיטול, בעת ההצבעה על אישור הבחירות, מי אחראי לכך שכוחות המשטרה התעכבו טרם הגיעם לבית המחוקקים, והאם טראמפ איבד בעקבות ההתפרעויות את הסיכוי להפוך לנשיא בעתיד?

  • ה' שבט התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"האירוע שהתרחש בגבעת הקפיטול הוא חסר תקדים בפוליטיקה האמריקנית", מצהיר פרופסור איתן גלבוע, בעוד הדי המהומות מארה"ב עדיין מסרבים לשכוך. "זו הייתה הפעם השנייה בה פרצו לקפיטול", הוא אומר, "הפעם הקודמת שדבר כזה התרחש היה ב-1812, אז האנגלים הצליחו להשתלט על וושינגטון ולשרוף את הקפיטול". לדבריו, מבחינת האומה האמריקנית, שני המקרים מוזכרים בכפיפה אחת. "עד-כדי-כך זה אירוע חסר תקדים מבחינתם".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

גם למעלה משבוע לאחר האירועים הדרמטיים, מגיעות מידי יום עדויות נוספות מההפגנה האלימה שהסעירה את העולם. השלכותיה חסרות תקדים, כאשר הבולטת שבהן היא פתיחת הליך נוסף להדחת טראמפ..

פרופסור איתן גלבוע עוקב שנים רבות אחר הנעשה בארה"ב. בעבר התגורר במדינת הענק והוא מצביע על שורה של פעולות שטראמפ דווקא היטיב עם ארה"ב, החל מהמאבק מול סין, השיפור שנעשה בכלכלה האמריקנית, והורדת מספר המובטלים בתקופה שקדמה לפרוץ מגפת הקורונה, דברים שהיו עשויים לסייע לטראמפ בהתמודדות עתידית לנשיאות או לכל תפקיד פוליטי בכיר אחר בארה"ב, אבל האירוע הדרמטי בקפיטול מוודא סופית, לטענתו, את סיומה של הקריירה הפוליטית של הנשיא.

איתן גלבוע מומחה לארה''ב מטעם אוניברסיטת בר אילן איתן גלבוע מומחה לארה''ב מטעם אוניברסיטת בר אילן

"הנשיא טראמפ הבין את הנזק הגדול לעתידו הפוליטי מפריצת המפגינים לקפיטול, ולכן התחיל לשנות את הטון ולדבר בצורה אחרת. הוא לפתע מצהיר בזעזוע כי לא האמין שתומכיו הם אלו שאחראים לאירועים בקפיטול, הוא וקרא לאנשיו שלא לבצע מהומות כאלו עוד בעתיד, ובהצהרה שפרסם לאחר מכן הוא התנער מהפריצה לבניין בית הנבחרים האמריקני כשהוא משתמש במילים ברורות: 'אני זועם על המתקפה המתועבת בקפיטול. אלו שנהגו באלימות לא מייצגים את המדינה שלנו והם ישלמו על כך, זה הזמן לפיוס ולאחות את הקרעים', הבהיר הנשיא יום למחרת האירועים. הדברים הללו לא הגיעו לחינם", מציין גלבוע.

אבל טראמפ לא קרה למפגינים לנקוט באלימות. מדוע האמריקנים מקשרים בינו לבין המפגינים?

"טראמפ אכן לא קרא לאלימות. הוא גם לא תכנן שהנאום שלו יביא להסתערות על הבניין ולהפסקת ההצבעה הנדרשת על מינוי הנשיא הבא, אבל הרטוריקה שלו גרמה לכך. הציבור האמריקני רואה בנשיא את האחראי לאירוע הזה גם בגלל הזיהוי הברור של המפגינים עמו. הם חשבו כובעי טראמפ, והשתמשו בשמו במהלך ההשתלטות על המקום. לכן הוא נתפס כאחראי על מה שאירע שם.

"מבחינת חלק מתומכיו במפלגה הרפובליקנית, המצב הזה הוא בלתי אפשרי", סבור גלבוע. "הרי בתוך המקום שהו באותה עת גם מחוקקים מהמפלגה הימנית שנאלצו להגן על עצמם מזעמם של המפגינים, בדיוק כפי שהמחוקקים הדמוקרטים נאלצו להגן על עצמם. בקרב חלקים במפלגה הרפובליקנית הדבר מתפרש כמתקפה של טראמפ על מחוקקי המפלגה. העובדה כי טראמפ ממילא נחשב לנטע זר במפלגה תורמת אף היא להחלטה זו".

 

"גם אם פנס היה מתנגד, בית המשפט העליון היה מאשר את תוצאות הבחירות"

המפגינים שפרצו לקפיטול טענו שהבחירות זויפו, אך נדמה כי אין להם על מה להתבסס. הרי בתי המשפט שבחלקם גם מזוהים עם הרפובליקנים דחו את כל הטענות על זיופים. מדוע אם כן הם ממשיכים למחות?

"המפגינים בטוחים בקונספירציות שפורסמו", מסביר גלבוע. לדבריו, "מדי מערכת בחירות יכולים להתרחש זיופים בקנה מידה מסוים, לאור המציאות הפשוטה שאין דמוקרטיה שחפה מזיופים, אולם גם הזיופים הקלים שנמצאו לא מצביעים על זיוף נרחב של התוצאות. בתי המשפט הרי גלגלו את הטענות הללו מכל המדרגות, לאחר שלא מצאו כל הוכחות לטענות של טראמפ ותומכיו".

לכישלון המאבק של טראמפ יש גם השלכות פוליטיות, מאמין גלבוע. "בגלל שכל המאבק שלו לא הצליח, לא בכלים משפטיים ולא בכלים פוליטיים, הדבר מונע מהציבור לתמוך במאבקו, משום שרואים בזה מהלך חסר סיכוי", הוא מציין.

מדוע פנס לא שיתף פעולה עם מאמצי טראמפ להטיית התוצאות. בין אם טענת הזיופים נכונה או לא, הוא אולי יכול היה לגרום לכך שיישאר סגן נשיא עוד ארבע שנים?

"בין פנס לטראמפ יש קשרים טובים", אומר גלבוע. "לכל אורך הקדנציה הם הסתדרו ביניהם בצורה טובה, אולם פנס לא יכול היה לפעול מול המערכת הדמוקרטית של ארה"ב. במקרה וכן היה מנסה לגרום לשינוי התוצאות, דמותו הייתה נחקקת לעד בצורה לא טובה בכלל בעיני האמריקנים. מלבד זאת, אי אשרור התוצאות על ידי פנס לא היו מותירות אותו סגן נשיא, משום שבית המשפט העליון היה מחייב אותו לאשר את ההצבעה, ובכך מסיים את כהונת טראמפ בצורה מביכה ומשפילה עוד יותר מכפי שהסתיימה".

 מדוע לקח כה הרבה זמן עד שהמפגינים פונו משטח הקפיטול?

"ראש העיר הדמוקרטית של וושינגטון דווקא גייסה את המשמר הלאומי ותכננה לפרוץ למקום במהירות, אך היא הייתה זקוקה לאישור מגבוה, שלא הגיע. רק מאוחר יותר סגן הנשיא פנס נתן את האישור, והכוחות הגיעו למקום ופינו את השטח ממפגינים".

האם לאחר התמונות הללו, טראמפ כבר לא יוכל לשוב ולהחזיק בעמדות פוליטיות בכירות בארה"ב?

"במקרה שטראמפ יחליט להתמודד בבחירות 2024, המפלגה הרפובליקנית תמנע זאת ממנו. הם אומנם ניסו זאת בעבר גם כן, אך הפעם הם יגיעו מוכנים למועמדות מעין זו, ישלבו מולו כוחות ויעמידו מועמד מוסכם שינצח אותו כבר בשלב מוקדם. לדעתי, טראמפ לא יצליח להפוך שוב למועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות.

"יש לכך סיבות רבות. אחת מהן היא העובדה כי על טראמפ רשום הכישלון הרפובליקני בבחירות לנשיאות ובבחירות לסנאט. הכישלונות הללו התרחשו לאחר שבבחירות לנשיאות טראמפ לא הצליח לסחוף אחריו מספיק את הציבור בגלל הזלזול שלו בקורונה, ובבחירות לסנאט הוא גרם להבסת המועמדים הרפובליקנים שהיו נראים תחילה כמנצחים הוודאיים, אבל טראמפ פרסם טענות על כשרות הבחירות, דבר שמנע מרפובליקנים רבים לצאת ולהצביע. שני האירועים הללו, שלא ניתן לזלזל בהם, יקשו מאוד על טראמפ מלהתמודד בעתיד לנשיאות.

"הניצחון הדמוקרטי בג'ורג'יה הוא אירוע היסטורי", מאמין גלבוע. "לאורך שנים ארוכות שלטה בג'ורג'יה המפלגה הרפובליקנית כשהמדינה נחשבת לאדומה ללא עוררין. ההצלחה הכפולה של המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות ולסנאט במדינה האדומה לשעבר היא אבן דרך משמעותית למדי, ומהווה כישלון אישי של טראמפ".

 

"טראמפ צריך כעת לסגת באיטיות מטענותיו"

כדי להבין מה טראמפ מתכנן אולי לעשות בתקופה הקרובה, פנינו ליוסי טאטיקה, יועץ תקשורת מוכר, שמבהיר כי האסטרטגיה הנכונה שבה על הנשיא האמריקני היוצא לנקוט מעתה, דורשת זהירות רבה. לדבריו, "טראמפ היה יכול לסיים את הקדנציה שלו בצורה אחרת, טובה יותר. לאחר אירועים מעין אלו, הקונצנזוס שסביבו קטן מאוד והוא עשוי להיתקל בהתנגדויות קשות מבית ומחוץ".

יוסי טאטיקהיוסי טאטיקה

טאטיקה סבור כי אכן טראמפ היה צריך לטעון את הטענות העוסקות בזיוף הבחירות בתחילה, אולם בצורה אחרת לגמרי. "היה עליו לקבוע לעצמו יעד, וברגע שהבין כי היעד הזה לא יושג, לאחר שכל המערכת אישרה את התוצאות, היה עליו לחזור בו ולשוב לעמדה ממלכתית ואחראית יותר. במקום זאת, ההתנהלות שלו הייתה לא ממלכתית ולא אחראית, וזו הרי הייתה אחת מהסיבות שבגינם הוא איבד את הבחירות, שהרי התומכים שלו מגובשים מאוד סביבו, ובמקום לקרוץ לשאר המצביעים באמצעות הצגת עמדה ממלכתית, טראמפ איבד את עולמו כאשר נלחם במערכת, אז וגם עכשיו".

כיצד על הנשיא היוצא להגיב מעתה לבחירתו של ביידן?

"כעת הוא צריך להתחיל להכיר בתוצאות הבחירות ולקבל את ביידן כנשיא הנבחר. עם זאת, הנסיגה שלו צריכה להיות איטית, אם הוא ישנה בבת אחת את עמדותיו מן הקצה לקצה, הציבור האמריקני לא יאמין לו. כרגע הוא צריך להתחיל לנקוט בצעדים זהירים מאוד בכיוון של פיוס והשלמה".

מי שרואה את הדברים אחרת לחלוטין, הוא חיים, אזרח אמריקני עמו אנו משוחחים. לדבריו, התחושה בקרב ציבורים רבים בארה"ב היא שהדמוקרטיה ספגה פגיעה אנושה בבחירות האחרונות לנשיאות. והיא שהובילה להתפרעויות בוושינגטון. "המדיה הציגה את טראמפ מתחילה כנשיא לא לגיטימי. מהרגע שהוא נבחר הם הציגו אותו בצורה לא טובה, וטראמפ שממילא אינו האדם הייצוגי בתבל, נפל לידיהם כפרי בשל. כל חצי אמירה שלו נופחה מעל ומעבר לממדיה. תחילה הואשם הנשיא בקשר עם רוסיה, דבר שהוכחש מעל לכל ספק. ומה שלא הוכחש, זו מערכת הקשרים הענפה בין הנשיא הנבחר ביידן עם סין ואוקראינה, קשרים שעשויים להעיב על התנהלותה של ארה"ב מול סין.

"אבל זה לא רק הקשרים העסקיים המפוקפקים עם האוקראינה, שהחלו בבנו של ביידן האנטר, אך נמשכו גם במעורבות אישית של האב", מוסיף חיים, "אלא גם ההתנהלות הרחבה של המדיה שהובילה את ביידן להיבחר לנשיא ופגעה בטראמפ. במשך ארבע השנים האחרונות הם הפכו אותו לנשיא לא לגיטימי והצליחו לפגוע באהדת הקהל אליו. כעת טראמפ גם מנוע מלהתמודד עם הטענות מולו ברשתות החברתיות. האם זו דמוקרטיה?!", הוא תוהה.

ג'ו ביידן (צילום: shutterstock)ג'ו ביידן (צילום: shutterstock)

על מה מתבססת טענתו של טראמפ כי "הבחירות נגנבו"?

"היו הרבה סימנים מחשידים בבחירות האחרונות. בשש ארצות, הנשיא הוביל בשעות אחר הצהריים, ולאחר הלילה שבמהלכו היו הקלפיות ללא השגחה כלל, המשיכו לספור שם פתקים ואז ביידן החל פתאום להוביל. ישנם דיווחים על משאית שעברה ממדינה למדינה עם מאות אלפי פתקי הצבעה, שהיא אולי מסבירה את הפער הזה בין ההובלה הברורה של טראמפ להובלה של ביידן, מבחינת רבים בציבוריות האמריקנית.

"במדינה הסמוכה אלי, פנסילבניה", ממשיך חיים ואומר, "העיד אדם בשבועה כי התבקש לזייף בחירות עבור ביידן, בתיעוד שנראה אוטנטי. נוסיף לתיאור זה את מערכת הדומניון הבעייתית שעל בסיסה נוהלה ההצבעה בארה"ב ומאוחר יותר התברר כי ניתן לשלוט עליה מרחוק. כל אלו מובילים לתמונה בעייתית במיוחד מבחינת התוצאות בארה"ב.

גם אם נניח שטענותיהם נכונות, עדיין התמונות מהקפיטול נראות בעייתיות למדי.

"רבים בציבוריות האמריקנית לא חושבים שכל המתפרעים בקפיטול היו אנשי ימין. ההנחה הרווחת בקרב רבים היא שבמהומות הללו היו מעורבים גם אנשי תנועת מחאת השחורים וגורמים קיצוניים שביקשו להבאיש את ריחו של טראמפ. המדיה הציבורית נמנעת, כצפוי, מלפרסם כל ידיעה העוסקת בנושא זה.

 

חרדית בבית הלבן

רגע לפני הכניסה של ממשל ביידן לתפקיד, האם לכיבוש הסנאט על ידי הדמוקרטים יהיו השלכות קשות על מדינת ישראל?

"ביידן, למרות שהוא מחזיק ברוב בסנאט, לא יוכל לעשות ככל העולה על רוחו, משום שיש לו רוב קטן למדי", מסביר פרופסור גלבוע. "כדי להסביר את הדברים, נבהיר כי הסנאט חצוי כעת בין שתי המפלגות, והרוב הדמוקרטי מתבסס אך על קולה של סגנית הנשיא לעתיד קמלה האריס אשר תוכל להכריע בקולה את ההצבעה. אולם ברוב כזה קטן ביידן יתקשה להעביר מהלכים קשים.

"בנוסף לכך, בסנאט ישנם אנשים דוגמת צ'אק שומר, שהם תומכים גדולים של מדינת ישראל. שומר, סנאטור וותיק שהוא גם מנהיג הדמוקרטים בסנאט, הוא אדם שניתן לומר עליו בלב בטוח כי יילחם עבור מדינת ישראל בסנאט. מדובר ביהודי עם לב חם שאני, אגב, מכירו אישית ויכול לומר בבטחה כי הוא יעשה כל שביכולתו עבור ישראל. שומר הוכיח את נאמנותו למדינת ישראל תחת שלטון אובמה, כאשר התנגד להסכם הגרעין שהוביל הממשל. כעת הוא צפוי להמשיך במדיניותו הפרו-ישראלית, ואגב יש גם מינוי של אישה חרדית לתפקיד בכיר מאוד בבית הלבן: סגנית היועץ לביטחון לאומי בענייני סייבר, שלמרות התואר הארוך מדובר בתפקיד בכיר ומשפיע במיוחד".

בכלל, ישנם הרבה מאוד יהודים בצוות הממשל החדש...

"אכן, בממשל ביידן יש כמות לא מובטלת של יהודים, אבל אני כלל לא בטוח שזה דבר טוב מבחינתה של ישראל. היהודים לפעמים צריכים להוכיח שהם לא מוטים לטובת ישראל ולכן הולכים רחוק, בעוד כאלו שאינם יהודים מרשים לעצמם יותר לשרת את ישראל ולסייע לה. בכל מקרה, יש יהודים רבים בממשל הנבחר, ביניהם אנשים בתפקידים בכירים כמו שר החוץ, שר האוצר, סגנית שר חוץ, ראש המודיעין והשר לביטחון פנים.

"עם זאת, הסכם הגרעין צפוי ליצור הרבה מאוד מחלוקת בין המדינות. התנאים המוקדמים של האיראנים עוד טרם תחילת המו"מ כוללים את הסרת כל הסנקציות וחזרה להסכם מ-2015 כמו שהוא. הם לא מוכנים להסכם חדש, והם גם צפויים לדרוש הקפאה של התמיכה האמריקנית בהסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב. בעניינים אלו ישראל צפויה למצוא את עצמה מול קואליציה בעייתית במיוחד בממשל, של סנדי שרמן, סגנית שר החוץ, אישה יהודייה שהובילה את ההסכם מול איראן בתקופת אובמה והיועץ לביטחון לאומי ג'ק סליבן, שגם הוא ניהל מו"מ עם האיראנים. השניים הללו צפויים לחתור להסכם בכל כוחם, כדי להוכיח שהם צדקו וטראמפ טעה. הבעיה היא שהאיראנים חזקים מהאמריקנים במו"מ, והם יוכלו להפיל אותם בקלות, בעיקר אם הם הצוות האמריקני יהיה כה נחוש להשיג הסכם מול טהרן".

גלבוע לא מתייחס לחינם לכישורי המו"מ של האמריקנים מול האיראנים. כחוקר וותיק הוא עוקב אחר המשאים ומתנים שניהלה ארה"ב לאורך השנים, אך גם בפן האישי, גלבוע, כאחד שמלווה קבוצות אקדמיות שמגיעות מארה"ב לסיורים בישראל מספר כי ראה יותר ממו"מ אחד בין אנשי אקדמיה אמריקנים לסוחרים ערביים בירושלים. "האמריקנים מתקשים לנהל מו"מ מיטבי", הוא פוסק, "ולכן קשה לראות אותם שלא נופלים מול האיראנים". 

תגיות:ארה"בטארמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה