השבת שלי

השבת של אביגיל במברגר: "רבע שעה לפני שבת כל המשפחה מתקבצת לכוס קפה ועוגה"

חלות ביום ראשון, וקפה ועוגות לפני הדלקת נרות, שולחן של עונג שבת ומיץ תפוחים ביתי, ומה עושים בתקופות קשות? אביגיל במברגר ממודיעין עילית, אימא לארבעה כ"י, מאמנת לניהול בית, ומובילה נשים לשינוי פנימי שמוביל לשינוי חיצוני בניהול בית, משתפת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי השבת בשבילך?

"שבת אצלי היא יום קדוש. זהו יום של עצירה, יום מנוחה, יום של נחת מהילדים. במשך השבוע אנחנו לא מצליחים לשבת כך ברוגע ולתת לכל אחד מהילדים את כל תשומת הלב שלנו. בשבת זה הזמן שלי שמוקדש למשפחה, זמן מיוחד להיות עם הילדים, לדבר איתם, ליהנות מהם ולהיות פנויה אליהם במאה אחוז".

זיכרון ילדות משבת

"בכל ליל שבת היינו הולכים אחרי הסעודה לסבא וסבתא שלי שהיו גרים במרחק של כמה רחובות מבית הוריי. צעדנו כל הילדים ביחד עם אימא שלי בדרך הלא ארוכה ושוחחנו בנחת. כשהגענו, בתור ילדים קטנים, שמחנו לקבל ממתקים, וסבא היה מספר לנו סיפורים ושר שירים יחד איתנו. הביקורים השבתיים האלו נחרטו לי בלב בתור אידיליה משפחתית מימים עברו".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"שבת היא יום מיוחד, שאם רוצים ליהנות ממנו, צריך להתכונן מראש ולהגיע אליו בצורה רגועה. 'מי שטרח בערב שבת הוא יאכל בשבת'. לכן אני משתדלת להתחיל את ההכנות לשבת כבר ממוצאי שבת. אני מכניסה את בגדי השבת למכונה, מכבסת גם את המפות ומבריקה כלי כסף.

"למחרת, ביום ראשון, אני אופה את החלות לשבת ומקפיאה אותן מיד. ביום שישי אני מכניסה אותן שוב לתנור להפשרה קצרה. נשמע מוזר מדוע דווקא ביום ראשון? האמת, כי אז עדיין לא הספקתי להתעייף מהשבוע... יש לי עדיין כוח מהשבת שעברה. אפיית החלות היא הרגל חדש אצלי, יחסית, שנכנס רק לאחרונה, אבל אני נהנית ממנו מאד. וכשאני אופה אותן כבר ביום ראשון, נחמד לי לדעת שיש חלות טעימות לכבוד שבת.

"ביום שני אני אופה עוגה ומקפיאה במהירות, לפני שאי מי יחמוד אותה והיא תיאכל כליל... אם אין לי מספיק כוח או שיש לי עומס בעבודה, אני מוותרת על עוגה אפויה, וקונה עוגות מוכנות. מעדיפה את העוגות הקנויות על פני לחץ של אפיה. לאחר מכן, ביום שלישי אנחנו עורכים קניות, נכון יותר לומר, שבעלי עורך את הקניות לשבת. ביום רביעי אני מוציאה מהמקפיא עופות ודגים להפשרה איטית, וביום חמישי מנקה את כל הבית ניקיון יסודי, כולל חלונות, דלתות ומשקופים. לאחר שטיפת הבית כולו אני נכנסת למטבח לניקוי יסודי של המטבח, המגירות, השישים, המקרר והתנור. זהו יום של עבודה אינטנסיבית, אך לרוב גם הלילה שאחריו הוא עמוס ומבורך: בדרך כלל הייתי מבשלת את כל תבשילי השבת ביום חמישי בלילה, ועד חצות הלילה של יום חמישי הכול היה מוכן לשבת. היה חסר רק להדליק נרות...

"בתקופות של חופשת לידה וגם לאחרונה, כאשר משתנה הסדר השבועי בעבודה ויש לי יום חופשי ביום שישי, אני כן משאירה את הבישולים ליום שישי בבוקר. אני שולחת את הילדים ללימודיהם ונשארת לבד בבית השקט, מבשלת לשבת במרץ, ונהנית לי מהבישול. ביום שישי אני מקפידה על ארוחת צהריים מבושלת לכל בני המשפחה. זהו 'מתכון' מוצלח במיוחד ליום שישי רגוע במיוחד. כשהילדים חוזרים מהלימודים מחכה להם פסטה מבושלת יחד עם שימורי טונה, וכולם שבעים והעיקר שלווים. ואז נותרים כמה סידורים אחרונים, כמו לכבות את האור של המקרר (אין לנו התקן שבת), לכוון שעון שבת, להעמיד פלטה, להריץ מקלחות וללכת לנוח. אני נחה עד שעה לפני הדלקת נרות, ואז קמה ומתלבשת, מתאפרת, וכל הילדים מתארגנים ומתלבשים אף הם. רבע שעה לפני שבת כל המשפחה מתקבצת לכוס קפה / שוקו ועוגות, ואני מדליקה נרות מתוך נחת ושובע.

"אז כן, יש שבתות חלומיות כאלה שכל השבוע הולך בטוב והכל מוכן באותו יום לפי ה'מערכת' האידיאלית של ההכנות, ויש שבועות שמתנהלים קצת פחות טוב או בכלל לא, ופתאום אני מוצאת את עצמי ביום חמישי בלי חלות אפויות ובלי קניות, ואז הכול נעשה קצת בלחץ, אבל אז מעדיפה לוותר על דברים כדי לא להיכנס בלחץ לשבת. עוצרת וחושבת מיד מה חייבים שיהיה בשבת, ועל מה אפשר לוותר, מה לעשות קודם ומה אחר כך, ומי יכול לעזור לי באותם רגעים ובאילו מטלות. כך אנחנו לפחות נכנסים לשבת באופן רגוע למרות שהתחלתי בדקה האחרונה.

"אם יש תקופה בה אני רואה שאינני מצליחה לעמוד בקצב ההכנות לשבת, כמו שפירטתי למעלה, ואני לא עושה כל יום מלאכה לכבוד שבת, אני מבינה שהשתנו הסדרים ועלי לרענן את הרשימה לאותה תקופה ספציפית. כבר בתחילת השבוע אני מסתכלת באיזו שעה נכנסת שבת באותו שבוע, ומחשבת באיזה שעה הכל צריך להיות מוכן. כך הגעתי לסדר הנוכחי, כאשר ראיתי כי יש שבועות שיותר נוח לי לאפות ביום ראשון, מכיוון שאז אני עודני בשיא הכוחות.

"העיקרון שלי הוא להגיע לשבת בנחת ולא להיות במרדף אחר ההספקים שהכתבתי לעצמי. יש זמנים כמו לפני או אחרי לידה, שבהם אין לנו מספיק כוחות להכול, והגבורה שלנו היא דווקא לוותר על דברים כדי שנוכל להגיע לשבת מתוך שמחה ולא מתוך לחץ. שהרי מה שווה עוגה טעימה ומיוחדת כשהיא נעשית בלחץ ובעצבים ועם הרבה כעס על כולם? עדיף כבר להביא עוגה קנויה ולהישאר רגועה.

והעיקר, לזכור כי בכל שבוע יש הזדמנות חדשה ובעיקר תפילה חדשה להגיע לשבת בזמן וברוגע".

תארי את התפריט השבתי שלכם

"בליל שבת אנחנו מתארחים באופן קבוע אצל ההורים שלי שגרים בסמיכות. אנחנו שבעה אחים ואחיות, כולם נשואים ברוך ה', חוץ מאחי הקטן בן העשר. הוריי צעירים יחסית, רק שהם חיתנו את רוב ילדיהם, ולא אוהבים להיות בשבת לבד. אנחנו באים אליהם בכל ליל שבת, חוץ משבתות בהן הזוגות האחרים מגיעים ואנחנו נשארים בביתנו לשבת לבד או נוסעים להורי בעלי. יש גם שבתות בהן הוריי באים אלינו לסעודת הלילה. אני מאד נהנית מהשבתות האלה בחברת הוריי. בעלי והילדים גם כן מאד נהנים ואף אחד לא חסר.

"אחרי סעודת ליל שבת אצל ההורים או אצלנו בבית, אנחנו עורכים שולחן נוסף למנה אחרונה: עוגות, מיני מתיקה, בחורף גם כוסות תה חם מצטרפות לחגיגה, וכולנו יושבים ומדברים יחד בחוויה משפחתית מענגת.

"התפריט השבתי אצל ההורים שלי קבוע מאז שאני זוכרת את עצמי: סלט ביצים, סלט תפוחי אדמה, לפעמים סלט גזר, דגים, במנה עיקרית אמי מכינה בכל שבוע עוף, תפוחי אדמה ואורז. אין אצלם קולה או שתיה מוגזת אחרת, וכולם שותים מיץ תפוחים או תפוזים ביתי מתרכיז טבעי של B&D. לפעמים אני מביאה חלות שאפיתי בעצמי.

"בשבת בבוקר אני עושה קידוש מוקדם ואוכלים עוגות חלביות וסלט פירות. אחר כך בסעודת היום התפריט גם הוא קבוע: כבד עם סלט חסה, וטשולנט עם קוגל תפוחי אדמה. בסעודה שלישית אנחנו אוכלים סלטים, ודג כלשהו או פשטידת דג או סלט דג. ולפעמים תהיה גם מנה אחרונה".

איך נראה שולחן השבת אצלכם?

"שולחן השבת שלנו ערוך עם כלי זכוכית יפים, שמוקדשים רק לשבת. כולם אוכלים בכלים המיוחדים האלו כולל הקטן בן השנתיים. שושי, בתי בת ה-8, אחראית על המפיונים, ובכל שבוע היא מייצרת עיצוב בדוגמא אחרת של קישוט מפיונים, לפעמים עם חבקים ולפעמים בלי. מפעם לפעם אני יושבת ומלמדת אותה סוגי קיפולי מפיונים יפים כדי שהיא תוכל לגוון. בנוסף, לסעודה כל בני המשפחה מגיעים לבושים בבגדי שבת ולא בחלוקים, כולל נעלים של שבת. מיד אחרי הסעודה אנחנו עורכים את השולחן לסעודה הבאה, וגם מסדרים ומטאטים את הסלון שיהיה מוכן לסעודה הבאה".

מה החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"אני מאד אוהבת את סעודות השבת עם הילדים, מהקטן עד לגדולה בת ה-8. הזמירות שבת שלהם, עם הזיופים... שיבושי המילים המתוקים של זמירות שבת, התיפופים שלהם והריקודים, זה ממש עונג שבת עבורי. אחר כך בעלי שואל אותם שאלות בפרשת שבוע, וכולם עונים לפי גיל, וגם לומדים יחד הלכה מתוך ספר הלכות שבת.

"בעיקר אני אוהבת את השעה של ליל שבת אחרי הסעודה: זה הזמן שלי להתרווח על הספה, לרוות נחת מהילדים, לקרוא פירוש לפרשת שבוע או לשבת ולקרא תהילים".

מהו האתגר שלך בשבת?

"להעלים עין מהבלגן של משחקי הילדים. זה היום שבו הם יכולים לשחק הרבה זמן בלי הפסקות, זמן שאין בו מריבות ביניהם, ואני נותנת להם יותר שחרור בענייני המשחקים. אבל אני גם צריכה להעלים עין ולהבליג על המהומה שנוצרת. רק לפני הסעודה אנחנו מסדרים את כל הבית ומאפסים אותו מחדש, ואז מתיישבים לסעודה בסביבה נעימה".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"בהכנות לשבת בלי לחץ. לצורך כך אני מוכנה לוותר על דברים שחשובים לי כמו מנה אחרונה והרבה סלטים, כדי שאזכה להכניס את השבת בשלווה ולא מתוך לחץ. ביום ששי אני מדליקה שירי שבת, וגם הם תורמים לאווירה נעימה ושמחה לקראת שבת".

שבת בלתי נשכחת

"עברו מאז 3 שנים, ובכל שבת הגדול אנחנו נזכרים בחוויה: זה היה בערב פסח. באותם ימים עמדנו לסיים שיפוץ בכמה חדרים לבית, והבטחנו למשפחה של בעלי שנזמין אותם לשבת כאשר יסתיים השיפוץ. השיפוץ היה אמור להסתיים בחודש שבט, אבל התעכב והתארך עד ערב פסח ממש. בסופו של דבר האירוח המדובר יצא בשבת הגדול, ואיכשהו התכוננתי לאירוח של הוריו של בעלי עם 4 בנות, יחד עם שני אחיו הנשואים של בעלי ומשפחותיהם.

"באותו שבוע היה לנו שבוע מטורף. בעלי בנה ארון גבס קטן לכניסה והיו לו עיכובים בלתי צפויים כך שהוא סיים לבנות אותו רק ביום רביעי במקום שבוע לפני כן. צבענו את קירות הבית ביום חמישי, הייתי צריכה להתחיל לנקות לפסח, ועוד עבדתי בגננת בגן חינוך מיוחד עד לי"ג ניסן. באופן מפתיע, ביום חמישי שלפני שבת הגדול חברה שלי מהכיתה התחתנה, והתייצבנו באולם לשמוח איתה, ואם זה לא מספיק, גם לא הרגשתי טוב וסבלתי מבחילות. הייתי באפיסת כוחות ולא ידעתי מה קורה אתי, איך אוכל, בנוסף לכל אלו, לארח משפחה, לבשל, ולדאוג למקומות שינה לכולם? החדר בו חמותי הייתה אמורה לישון, לא היה משופץ סופית, ובערב שבת עצמו עוד היינו צריכים לגמור את השיפוץ, לנקות את האבק והעפר ואת כל שאריות הלכלוך האחרונות. הבית היה הפוך כולו מהניקיון לפסח ומלוכלך מכל הבניה, חדרי השינה והילדים היו מלאי בגדים שצריך למיין, כי בעלי התחיל פסח ולא סיים, והיו עוד הרבה דברים שלא מצאנו להם מקום ותקענו בחדר שינה... הבית היה במצב נוראי כזה שמעולם לא היה אצלי. ורק לחשוב שעכשיו אורחים יבואו ויראו אותו ואותי כך... קיבלתי ייאוש עמוק רק מהמחשבה הזו.

"רציתי לבטל את האירוח, אבל לא יכולתי לתקוע את כולם ברגע האחרון. הזעקתי את גיסתי הבחורה שתבוא לעזור, כי אחרת אין כאן שבת. היא הגיעה והייתה המומה לגלות מה הולך אצלי בבית. אבל לא היו לנו הרבה ברירות, וביום חמישי בלילה בעלי, אני וגיסתי נשארנו כל הלילה ערים כדי לסדר, לנקות ולבשל את כל השבת. ביום שישי הגיעו בני המשפחה, והייתי צריכה לארגן לכולם את החדרים ומקומות השינה. הגיסות התגייסו לעזרה ויחד צלחנו את המשימה.

"ואחרי כל המהומה, הייתה לנו שבת מרוממת במיוחד. שבת אחים יחד, שירה מיוחדת, תפריט עשיר ובשפע, והרגשה מופלאה של שלווה ורוגע. המקום לא היה גדול והיינו צפופים, אבל האווירה הייתה מחשמלת. זו הייתה שבת חורפית מאד, גשומה וקרה ובבית היה חם ונעים עם פטפוטים ושיחות מלאי קרבה ונועם. עד היום אני מתרגשת מאד, להיזכר באותה שבת חווייתית, קסומה ומשפחתית.

"אולי זכינו לשבת כזו, דווקא בגלל הבלגן וההשלמה שלי מולו. אולי בזכות ההסכמה הפנימית שכל המשפחה תראה אותי, המסודרת, הפרפקציוניסטית, המסודרת של המשפחה, עם כזה בית מבולגן, ובוודאי שגם בגלל ההירתמות של כולם. עד היום זוכרים במשפחה את השבת ההיא ורוצים לשחזר אותה שוב. ובכל בערב פסח מחדש עולים בי הזיכרונות הנעימים מאותה שבת וממלאים אותי מתיקות".

מתכון שבתי מיוחד

"סלט חסה עם נתחי דג סלמון

מבשלים דג סלמון בצורה הרגילה שכל משפחה מכינה. לדוגמה, אני מגוונת בכל שבת עם אופציה אחרת:

אפשרות אחת היא לבשל את הסלמון עם רוטב צ'ילי, מלח ומים. 

אפשרות נוספת היא לבשל את הדג עם סילאן, מלח וקצת מים. 

ואפשרות שלישית היא לחתוך בצל, להוסיף חצי כוס סוכר, חצי כוס חומץ, ומעט פלפל אנגלי. לבשל את כל הרכיבים יחד כחצי שעה, להוסיף את הדג ולבשל עוד חצי שעה.

לאחר בישול הדג באופציה שבחרתם או בכל טעם אחר האהוב בביתכם, חותכים אותו לפרוסות קטנות, חותכים חסה לקרעים ומערבבים עם הדג, ויוצקים מעל את הרוטב בו בושל הדג.

הסלט מתאים מאד לסעודה שלישית, כתוספת פיקנטית לסלטים".

תגיות:השבת שלישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה