בריאות ותזונה

החג של השמן: כל מה שאתם צריכים לדעת על שמן

שמן הוא אחד משלושת אבות המזון, לכן אי אפשר לוותר עליו גם כשרוצים לרזות. לכבוד "חג השֶמֶן", קבלו את כל מה שצריך לדעת עליו

  • כ"ח כסלו התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שמן הוא אחד משלושת אבות המזון, לכן אי אפשר לוותר עליו גם כשרוצים לרזות.

לכבוד "חג השֶמֶן", קבלו את כל מה שצריך לדעת עליו.

 

שיעור מדעים: ערך תזונתי

השמן הוא מקור לכל ההורמונים שבגוף, כגון הורמון האינסולין, שאחראי על ספיגת הפחמימות, והורמון בלוטת התריס, שאחראי על חילוף חומרים תקין. חוץ מזה, שבלי שמן לא היינו סופגים את הוויטמינים המסיסים בשמן, שהם ויטמין A שחשוב לעיניים, ויטמין D שחשוב לעצמות, ויטמין E שחשוב לעור וויטמין K שחשוב לקרישת הדם כשנפצעים. 

 

האיש הרע בסיפור: מרגרינה

באופן טבעי, השמן הינו נוזלי, בטמפרטורת החדר, אך המרגרינה, או בשמה השני: שמן צמחי מוקשה, עוברת תהליך של הקשיה שנקרא "טראנס", או "הידרוגנציה". זהו תהליך לא טבעי ולא בריא. שימו לב למה שרשום על אריזות המזון. בדקו האם ברשימת הרכיבים מופיעות המילים: "שמן צמחי מוקשה". לצערנו, תוכלו למצוא את המילים האלה גם במוצרי מזון מדגנים מלאים. 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

כובשים בחום: שמן רגיל

הזרעים או הפולים שמהם מופק השמן, מגיעים אל המפעל. שם הם שוהים עם ממס כימי בשם "הקסן". זה קורה בתוך אמבט וואקום סגור, ונמשך כמה שעות. התוצאה: מתקבל שמן בעל טעם מר, ריח חזק וצבע כהה מאוד. לכן סותרים את הטעם בעזרת חומרים כימיים. מוציאים את מולקולות הריח, בעזרת תהליך בשם  Deodorization (כמו המילה דאודורנט). ומשפרים את המראה, בעזרת אדמת הלבנה.

 

נא להתנהג בהתאם: תמרור עצור

כשמכינים חביתה, חשוב להניח כפית מתחת לפיית בקבוק השמן, כך נדע כמה מזגנו וכך נדע לעצור בזמן. כשמזמינים סלט ירקות בבית קפה, קוראים עד הסוף את רשימת רכיבי הסלט שרשומה בתפריט. שימו לב שהשמן והרטבים מופיעים בסוף רשימת הרכיבים. ותרו על חלק מהם, אין צורך בכל כך הרבה.

עושים חשבון: קלוריות

כל כף שמן, וממש לא משנה איזה שמן, תורמת כ- 70 קלוריות. לכן, כדי לשמור על משקל תקין, צורכים עד שלוש כפות שמן ביום. אפשר להמיר כף שמן בחופן אגוזי מלך, או ברבע אבוקדו, או בכף זיתים.

שמן זית: טוב לעצמות

בשמן ישנו ריכוז גבוה של חומצת שומן אולאית, שהיא חומצת שומן חד בלתי רוויה. כמה גבוה? עד כדי כך שקראו לחומצה הזאת על שם הזית(Olive-Oleic) .  חוץ מזה, בשמן ישנה חומצת שומן אחרת. קוראים לה חומצת שומן לינולנית (מבלבל, אהה?...). מתברר שהאיזון בין שתי חומצות השומן האלה, מאפשר תנאי ספיגה מעולים עבור המינרלים ובמיוחד עבור הסידן.

 

סיירת ניקיון: הסתכל בקנקן

משתמשים רק בשמן זית כתית מעולה, שרמת החמיצות שלו נעה בין 0.2% - 0.8%. רמת חמיצות גבוהה מזה נגרמת כתוצאה מטיפול לקוי ואי שמירה על תנאי יצור נאותים בזמן עצירת השמן. לכן מחפשים שמן זית עם מדבקה של "ענף הזית במועצת הצמחים".

 

שמן קוקוס: החבר הטרופי

שמן קוקוס מכיל חומצות שומן רוויות מהצומח, שגורמות לשמן להיות מוצק בטמפרטורת החדר. בשונה מהחמאה, שמן הקוקוס לא מכיל כולסטרול. מה שכיף כאן זה שהוא גם בריא וגם פרווה. לכן אפשר למרוח שכבה דקה על הלחם, לטגן ולאפות איתו.

רוצים לדעת עוד? רכשו את סדרת השיעורים "לגדול בריא" שמעבירה הנטורופתית שרה בר אשר, בקמפוס היהודי של הידברות.

שרה בר אשר היא נטורופתית ומרצה בנושאי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il

 

תגיות:שמןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה