היסטוריה וארכיאולוגיה

המשימה - תיעוד מסוכן: האם נותרו שרידים יהודים בסמטאות בגדד?

"המשימה הפעם קשה", התנצל מוחמד שניסה להתחמק. "זה חשוב מאוד", השבתי לו. "חייבים כולם לדעת כי אתם הערבים הבגדדים לא מחקתם את השרידים היהודיים". וכך מוחמד, נציגנו בבגדד, יצא למשימה, תוך כדי סכנת חיים, ותיעד ממצאים מפתיעים. צפו

אא

מוחמד, נציגנו בבגדד, ממשיך לפעול ולהפתיע.  
ערב חנוכה , בימים בהם אנו מציינים את ניצחון המכבים על אלו שרצו להשכיחם תורתך, ממשיך מוחמד שלנו לשוטט בסמטאות בגדד ולתעד את השרידים היהודיים שנותרו, כל זאת תוך שהוא מסכן את עצמו. מוחמד ממשיך לנפץ את הדעה והידיעה הרווחת כי האתרים היהודיים בעיראק נהרסו כמעט כליל ובזדון . מסתבר כי עד היום  בבגדד ישנו רחוב הקרוי רחוב התורה, מה שלא קיים לא בבני ברק ולא בקרית ספר, ולא בכל  ארץ ישראל כולה .

והפעם המשימה: לנסות ולאתר את "שארע אל תורת" כלומר, רחוב התורה. בתוך אותה סימטה בגדדית טיפוסית התנוססה "אם הישיבות" של בגדד - "מדרש בית זילכה" בראשות ר' עבדאלה סומך זיע"א, בעל הזבחי צדק.

"דאר אל יהוד" היא  אחת השכונות היותר צפופות שמצפון לנהר הדיג'לה, הוא החידקל החוצה את בירת עיראק. השכונה מורכבת מבתים ישנים מטים ליפול, חנויות עזובות ,סבך של סמטאות צרות. כאן התגוררו יהודים עד קום המדינה. כאן גם פעלו עשרות בתי כנסת כשגולת הכותרת הייתה, כאמור, ישיבת בית זילכה, הישיבה שהאירה את פני המזרח. מכאן יצאה הוראה לא רק לבגדד ולעיראק אלא למזרח כולו. כאן צמחו גדולי בבל שבעת האחרונה. כאן עסקו בתורה הבן איש חי, הרב יהודה פתאיה, הרב יצחק כדורי, הרב סלמאן מוצפי ועוד ועוד. כולם זצ"ל.
 

"המשימה הפעם קשה", התנצל מוחמד שניסה להתחמק ....
"זה חשוב מאוד", השבתי לו.
 "חייבים כולם לדעת כי אתם הערבים הבגדדים לא מחקתם את השרידים היהודיים. תראה", אמרתי לו, "אתה רואה איך האמירתים במפרץ הרוויחו ...". מוחמד השתכנע ואמר: "יום אחד אינשאלה אולי נהיה כמו דובאי, וכל היהוד יבואו לבקר בבגדד.. ". 

התמונות שצילם מוחמד הפתיעו. לא האמנתי, שפשפתי את עיניי. הבנין המיתולוגי של בית זילכה קיים על תילו. השער המגולף והדקורטיבי עם המקוש מברזל ועם דמויות הנמרים נותר בשלמותו, וכאילו רק מאמש הוגף, וכאילו מחכה רק לשמש שרק יבוא ויפתח את השער.

בתחילת הרחוב, מתחת למבנה הישיבה, נקבע שלט באותיות קידוש לבנה: "רחוב התורה". אף אחד לא פגע בו ולא בישיבה.

תודה. תודה מוחמד .א. שסיכנת את עצמך , ב. שמצאת ותיעדת. תודה.

יצחק כרמלי

תגיות:היסטוריהערבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה