הבנק המרכזי בליטא הודיע בשבוע שעבר כי הוא מנפיק מטבע של 10 אירו לציון 300 שנה להולדת הגאון מוילנה. מדובר על מאורע נדיר, כיוון שזו הפעם הראשונה שמונפק מטבע אירופי עם כיתוב באותיות עבריות.

"המטבע מונפק כדי לחלוק כבוד לאחת הדמויות המפורסמות ביותר בהיסטוריה היהודית, וכן להראות את החשיבות של היהודים במורשתה של ארצנו", לשון הודעת הבנק.

המטבע כולל גם את הכיתוב 'שנת הגאון מוילנא ותולדות היהודים בליטא', וכן את התאריך העברי מבראשית העולם ה'תשפ"א, כמו גם סממנים יהודיים אחרים כמו מנורה וספר תורה.

אתמול (שלישי) העניקה שגרירת ליטא בישראל את המטבע החדש לראש הממשלה בנימין נתניהו. כמו כן, העניקה השגרירה לראש הממשלה בול ליטאי מיוחד, מטעם רשות הדואר של ליטא, לזכרו של הגאון מווילנה, שיצא לאחרונה במסגרת "שנת הגאון מווילנה" שציינו במדינתם.
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיב בחמימות: "אני מאוד נרגש. אני מבקש שתמסרי את תודתי לראש הממשלה היוצא סקוורניאליס, ליו"ר דירקטוריון הבנק של ליטא וכמובן את ברכותינו לראש הממשלה הנכנסת שימוניטה. זה מרגש מאוד, משתי סיבות: אני חושב שזה המטבע האירופי הראשון שטבועות עליו אותיות בעברית, הגר"א. בנוסף יש לי קשר אישי לזה. משפחתי הגיעה מליטא ולמשפחתי יש קשרים לגאון מווילנה. לכן עבורנו מדובר בקשר לאומי אך גם אישי. אני מודה לכם על כך מאוד, זה יהיה על שולחני".
 
השגרירה אמרה כי היא מתכבדת להעביר מטבע מיוחד זה בשם ממשלת ליטא לראש ממשלת ישראל. עוד הוסיפה כי הגאון מווילנה הוא אישיות חשובה לשני העמים.

בישיבת הממשלה התייחס נתניהו להנפקת המטבע האירופי, באומרו: "ממשלת ליטא הנפיקה מטבע לכבודו של הגאון מווילנה, שהוא היה אחד מגדולי ההוגים, גדולי התורה וגדולי האישים שקמו לעם ישראל בדורותיו. זה מאוד מרגש שיש מטבע אירופי עם כתב עברי, שמנציח באמת את אחד מגדולי ישראל. אני אומר את זה כראש ממשלת ישראל, בן לעם היהודי, אבל גם בגלל שיש קשרי משפחה, בין משפחתי ומשפחתו של הגאון. מכל הסיבות הללו אני נרגש מאוד, ואני בטוח שגם אתם".

רבי אליהו בן רבי שלמה זלמן קרמר מוילנה, מכונה "הגאון מוילנה" או "הגר"א – ראשי תיבות של: הגאון רבי אליהו. בשל גדולתו מקובל לכנותו "הגאון" בלבד. הגר"א היה פוסק, פרשן ומקובל בוילנה שבליטא בתקופת האחרונים. היה מגדולי חכמי ישראל בכל הדורות, בעל השפעה מכרעת על עולם התורה על כל ענפיה. נחשב לסמל ההתמדה והשקדנות. נפטר בחול המועד סוכות תקנ"ח, לפני 223 שנה.

לא מה שחשבתם: הגאון מוילנא כותב מהו העוון החמור מכל העוונות

הגאון מוילנא חד משמעי: זהו עיקר תפקידם של הורים ומחנכים

עצות נפלאות שאסור להחמיץ מתוך איגרת הגר"א