חדשות בארץ

מנדלבליט לבג"ץ: "מתנגד נחרצות להתערבות שיפוטית בחוק הלאום"

בתגובתו לעתירות שהוגשו לבג"ץ בדרישה לבטל את חוק הלאום, הביע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את התנגדותו להתערבות שיפוטית: "חוק הלאום מעגן את מרכיבי זהותה הלאומית של מדינת ישראל כמדינה יהודית, אך אינו גורע מזכויות הפרט"

מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מסר הערב (חמישי) לבג"ץ את תגובתו ל-15 עתירות שהוגשו בדרישה לבטל את חוק הלאום. בהודעה ממשרד המשפטים נמסר, כי היועץ הבהיר את "התנגדותו הנחרצת" להתערבות שיפוטית בחוק. בג"ץ צפוי לדון בעתירות בעוד כשלושה שבועות.

בתשובת היועץ נכתב, כי "העותרים לא הניחו תשתית משפטית ועובדתית מתאימה, ולו בקירוב, המבססת את הסעד חסר התקדים של ביטול חוק יסוד, ומשכך דין העתירות להידחות". מנדלבליט הדגיש כי "חוק הלאום מעגן בחוק יסוד את מרכיבי זהותה הלאומית של מדינת ישראל כמדינה יהודית, ובכך הוא נושא מסר חוקתי חשוב ביותר, תוך שהוא מעניק לבוש חוקתי לחזון המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי, אך אינו גורע מזכויות הפרט של כל אדם במדינת ישראל, ללא הבדל דת או לאום".

חוק הלאום, שאושר בכנסת ביולי 2018, מעגן את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו כזכות ייחודית לעם היהודי. החוק מקבע את סמלי המדינה, את ירושלים כבירתה ואת השפה העברית כשפתה, את עקרון קיבוץ הגלויות ואת מעמד השבת ומועדי ישראל.

על פי לשון החוק, "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה". עוד נקבע, כי המדינה תשקוד על הבטחת שלומם של בני העם היהודי ואזרחיה המצויים בצרה בשל יהדותם או אזרחותם וכן תפעל בתפוצות לשימור הזיקה בין המדינה ובני העם היהודי ולשימור המורשת שלהם.

לפני כארבעה חודשים דחתה מליאת הכנסת הצעה לתיקון חוק הלאום, שהוגשה על ידי חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם) וחברי כנסת נוספים. בהסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן נקבע, כי החוק לא ישונה. בכירי כחול לבן – ביניהם שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן – נעדרו מההצבעה, אולם שישה חברי כנסת מהמפלגה הצביעו נגדה, בניגוד למשמעת הקואליציונית.

תגיות:בג"ץחוק הלאוםאביחי מנדלבליט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה