חדשות בארץ

הכנסת דחתה הצעה לתיקון חוק הלאום; בכירי כחול לבן נעדרו

הצעת החוק, שביקשה להכניס את ערך השוויון לחוק הלאום, נדחתה ברוב קולות הקואליציה ובהיעדרם של בכירי כחול לבן. השר דודי אמסלם: "זאת מדינת היהודים ואנחנו גאים בה, וכך היא תישאר"

מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) הצעה לתיקון חוק הלאום, שהוגשה על ידי חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם) וחברי כנסת נוספים. בהצעה, שהועלתה בקריאה טרומית, תמכו 21 חברי כנסת בלבד לעומת 53 מתנגדים, והיא הוסרה מסדר היום.

כזכור, במהלך מערכת הבחירות הבטיחו בכירי כחול לבן לעדה הדרוזית כי יפעלו לתיקון חוק הלאום, אולם בהסכם הקואליציוני שהושג עם הליכוד נקבע כי החוק לא ישונה. בכירי המפלגה – ביניהם שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן – נעדרו מההצבעה, אולם שישה חברי כנסת מהמפלגה הצביעו נגדה, בניגוד למשמעת הקואליציונית.

כמאל מריח ביקשה בהצעתה להכניס במפורש לחוק הלאום את ערך השוויון, לקבוע כי לשפה הערבית יוקנה מעמד של שפה רשמית שנייה, וכן להבהיר שפיתוח ההתיישבות היהודית בהתאם לחוק היסוד ייעשה לטובת כל תושבי המדינה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. לצד זאת, על חוק יסוד המקבע את אופיה היהודי של המדינה, לתת ביטוי גם לאופיה הדמוקרטי. ראוי כי הערכים הדמוקרטיים, ובראשם ערך השוויון – שאינו מוזכר במפורש בחוקי היסוד של מדינת ישראל – יקבלו ביטוי בחוק יסוד זה".

"שוויון לכלל האזרחים הינו נשמת אפה של דמוקרטיה. הוא מעוגן בהכרזת העצמאות, בהלכה הפסוקה ובאתוס היהודי. הרגישות לקבוצות מיעוט קיימת בכל דמוקרטיה, ובייחוד במדינות לאום אתניות, אשר מבטיחות בחוקתן שוויון זכויות לכל האזרחים במדינה".

עוד נכתב בהצעה, כי "ראוי שהעם היהודי, שהיה מיעוט לאומי נרדף לאורך אלפי שנים, יגלה רגישות יתרה לקבוצות המיעוט שבתוכו. במיוחד נכון הדבר ביחס לחוק יסוד זה, המהווה חלק חשוב מ'תעודת הזהות הערכית' של המדינה, על כן ראוי להעניק למעל 20% מהציבור שאינם יהודים תחושה של שותפות במסגרתה".

בהציגה את ההצעה, אמרה חברת הכנסת כמאל מריח: "חוק הלאום הוא תעודת הזהות של מדינת ישראל, ויהיה הפרק הפותח בחוקה העתידית. חוק הלאום מתעלם מרבע מהאזרחים במדינה, ואני ביניהם – זה לא אתי וזה לא דמוקרטי. אני חוזרת ומדגישה, שאין ברצוני לאיים או לערער על צביונה של המדינה כמדינה יהודית, לא עליה, לא על יהדותה ולא על סמליה. אני באה להגן על הערך החשוב והבסיסי – שוויון".

השר דודי אמסלם השיב בשם הממשלה: "יש לך זכויות אישיות כמוני בדיוק, אבל במדינת ישראל יש לאום אחד והוא הלאום היהודי. זו שאלה יותר הצהרתית, הלכה למעשה אין לה משמעות בהתנהלות היומית. במדינת ישראל יש את חוק השבות, לדעתי אין אף מדינה בעולם שיש לה חוק השבות. מה הטריגר לחוק הלאום? בגלל שהשמאל יכול לבטל את חוק השבות, לכן אנחנו חוקקנו את חוק הלאום באופן מיוחד. זאת מדינת היהודים ואנחנו גאים בה, וכך היא תישאר".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ניצל את ההצבעה כדי לנגח את כחול לבן: "הבריחה של גנץ ואשכנזי מהכנסת כדי לא להצביע על חוק הלאום היא כבר לא מרגיזה – היא עצובה". בכחול לבן מסרו בתגובה: "אנחנו מתנגדים להצעת החוק שהועלתה היום במליאה. בדיוק כמונו, גם חברי יש עתיד טענו עד השבוע, שהדרך הנכונה לתקן את הבעיות העולות מחוק הלאום היא באמצעות חוק יסוד נפרד שיבטיח את עקרון השוויון. שר המשפטים שוקד על הנושא מזה מספר שבועות, ויחד עם משפטנים בכירים וחברי כנסת נוספים מהסיעה מגבש פתרון לנושא חשוב זה".

תגיות:דודי אמסלםמליאת הכנסתחוק הלאוםכחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה