חדשות בארץ

לאחר דיון סוער: חוק הלאום אושר הלילה בכנסת

בתום הדיון הסוער ולאחר אישור החוק, חברי הכנסת מהקואליציה מחאו כפיים. חברי הכנסת הערבים צעקו "אפרטהייד" והוצאו מהאולם

נתניהו בכנסת לפני ההצבעה, (צילום: הדס פרוש / Flash90) נתניהו בכנסת לפני ההצבעה, (צילום: הדס פרוש / Flash90)
אא

מליאת הכנסת אישרה הלילה (חמישי) את חוק הלאום, בתום דיון ממושך וסוער ולאחר דחייתן של מאות הסתייגויות שהוגשו לחוק.

החוק החדש, שהינו חוק יסוד, מעגן את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו כזכות ייחודית לעם היהודי. החוק מקבע את סמלי המדינה, את ירושלים כבירתה ואת השפה העברית כשפתה, את עקרון קיבוץ הגלויות ואת מעמד השבת ומועדי ישראל.

מהצעת החוק המקורית הוסר סעיף ההתיישבות הנפרדת שקבע כי "כל תושב ישראל ללא הבדל דת ולאום, זכאי לפעול לשימור תרבותו, חינוכו, מורשתו וזהותו" וכי "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת". נשיא המדינה ראובן ריבלין הזהיר בשבוע שעבר כי הסעיף המאפשר הקמת יישוב על בסיס דת ולאום "עלול לפגוע בעם היהודי, ביהודים ברחבי העולם ובמדינת ישראל". הנוסח החדש והמרוכך שאושר קובע כי "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה". עוד נקבע בחוק, כי המדינה תשקוד על הבטחת שלומם של בני העם היהודי ואזרחיה המצויים בצרה בשל יהדותם או אזרחותם וכן תפעל בתפוצות לשימור הזיקה בין המדינה ובני העם היהודי ולשימור המורשת שלהם.

חוק הלאום עבר בתמיכתן של כל סיעות הקואליציה, וזאת למרות ביקורת שנמתחה עליו מימין ומצד הסיעות החרדיות בשל החשש כי הרפורמים והקונסרבטיבים ינצלו את החוק החדש ויקבלו סעד בבג"ץ לתפיסותיהם ההרסניות. חבר הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה) טען כי העברת מאבקי הדת והמדינה מהכנסת לבג"ץ מהווה "סכנה איומה לציבור החרדי": "מכוח חוק הלאום יוכל בג"ץ לקבוע בעתיד מהו לאום, מהו עם ומהו יהודי. השופטים יוכלו לפסול כל חוק העומד בסתירה לפרשנותם הסובייקטיבית בענייני דת ומדינה". בסופו של דבר, הצבעתן של המפלגות החרדיות בעד החוק התאפשרה לאחר שיו"ר הקואליציה דוד אמסלם התחייב, במכתב לסיעת "יהדות התורה", כי במידה והפרשנות לחוק תגרום פגיעה בסטטוס קוו ביחסי דת ומדינה, תפעל הקואליציה לתיקון הפגיעה בחקיקה בתחילת המושב הבא.

62 חברי כנסת הצביעו בעד החוק, 55 התנגדו ו- 2 נמנעו. בתום ההצבעה, חברי כנסת מהקואליציה מחאו כפיים. לעומתם, חברי הכנסת מ"הרשימה המשותפת" קרעו את הצעת החוק לגזרים תוך כדי צעקות "אפרטהייד", והוצאו מהאולם על ידי היו"ר יולי אדלשטיין.

בנאומו לאחר ההצבעה, בירך ראש הממשלה בנימין נתניהו על אישור החוק והגדירו כ"רגע מכונן": "ישראל היא מדינת הלאום של העם יהודי, שמכבדת את זכויות הפרט של כל אזרחיה. ובמזרח התיכון רק ישראל מכבדת את הזכויות האלו. כשאני מדבר בעולם, אני חוזר ואומר שזוהי המדינה שלנו, מדינת היהודים. בשנים האחרונות יש מי שמנסה לערער על כך. ובכך לערער את יסודות קיומנו. לכן חוקקנו היום בחוק שזהו ההמנון שלנו, זוהי השפה שלנו, וזהו הדגל שלנו".

תגיות:יהודיםחוק הלאום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה