היסטוריה

היום בהיסטוריה: המחשב הישראלי הראשון

היום, ל' בתשרי, לפני 65 שנים, החל לפעול בארץ ישראל המחשב הראשון – ויצק. רק שש שנים לאחר מכן הצטרף אליו מחשב אחד נוסף

אא

בעידן שבו כמעט לכל אדם יש מחשב, לעיתים בכף היד ממש, קשה לתפוס שרק לפני 65 הופיע בישראל המחשב הראשון. והוא לא היה דומה כלל למחשב הביתי שלכם...

ויצק (WEIZAC) – זה היה שמו של המחשב הישראלי הראשון, ראשי תיבות של Weizmann Automatic Computer, כלומר "המחשב האוטומטי ויצמן", שהופעל בל' בתשרי תשט"ז. הוא היה המחשב הראשון בישראל, ואחד מן הראשונים בעולם כולו. עלות הבנייה שלו עמדה על כ-50,000 דולר – במושגים של היום מדובר על כחצי מיליון דולר. גודלו של המחשב הזה היה עצום, והוא תפס אולם שלם. כיום, חלק אחד מן המחשב הזה מוצג במכון ויצמן למדע – ורק הוא בלבד תופס קיר שלם...

פרופסור חיים לייב פקריס, שייסד את המחלקה למתימטיקה שימושית במכון ויצמן, היה מן האנשים המרכזיים שפעלו להקמת המחשב. המחשב הענק הזה פעל באמצעות 12 שפופרות ריק ובאמצעות קבלים, והמידע הוזן לתוכו באמצעות כרטיסים מנוקבים – וכך גם הפקודות שניתנו לו. המבנה הבסיסי של מחשב ויצק משמש עד היום כבסיס לבניית המחשב המודרני.

תפקידו של המחשב היה לבצע פעולות חישוב מסובכות. מרבית זמן הפעולה של המחשב נותב למחקרים מדעיים במכון ויצמן, אך גופים נוספים קבלו זמן מוקצב לשימוש בו, כמו צה"ל, הלמ"ס, חברות שעסקו בכרייה ובחיפוש נפט, וכך גם מדענים מאוניברסיטאות אחרות.

רק 6 שנים לאחר מכן נרכש מחשב נוסף עבור יחידת ממר"ם בצה"ל. המחשב הראשון, ויצק, המשיך לפעול במשך כ-8 שנים, ולאחר שהופסקה פעילותו, החליף אותו מחשב חדש שנבנה גם הוא במכון ויצמן, וכונה "הגולם".

תגיות:היסטוריהמחשב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה