נטורופתיה ורפואה טבעית

מה נותן לדבש את הצבע המיוחד שלו? הכל על סמל המתיקות

הדבש הוא אחד הממתיקים הבריאים ביותר - והמקור שלו גם מעניין במיוחד. כל מה שרציתם לדעת על הדבש

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עדיין אנו בהשראת המתיקות של הדבש שהתברכנו בה בראש השנה.

הדבש נחשב כבר בימי קדם למאכל חשוב ומשובח. טעמו של המן שאכלו בני ישראל במדבר היה "כצפיחית בדבש". לפני שנפוץ השימוש בסוכר, היה הדבש הממתיק החשוב והראשי, סמלה של המתיקות! לכן גם דברי התורה נמשלו על ידי דוד מלך ישראל ל"מתוקים מדבש ונופת צופים". נאמר גם על יהונתן בן שאול המלך שטבל מטהו ביערת דבש, וכשהשיב ידו אל פיו - אורו עיניו.

הדבורים העמלות מייצרות מהצוף דבש. ישנם סוגים שונים של דבש, שמיוצרים מסוגים שונים של פרחים. לכל דבש טעם משלו, ריח וצבע שונים. בדרך כלל נקבל מפרחי הבר דבש בהיר ועדין, מפרחי אקליפטוס - דבש אדמדם, מפרחי אבוקדו - דבש כהה וחריף, וישנם עוד סוגים רבים.

עוד לפני הדבש, הדבורים אחראיות לחומרים בריאים נוספים שאנו עושים בהם שימוש.

גוף הדבורה שעיר, וגרגרי אבקת הפרחים המכונים "פולן" נדבקים לגופה. הפולן הוא מזון טבעי, עשיר בחלבונים ובוויטמינים. אף כי טעמו מריר לעיתים, ערכו התזונתי רב.

הדבורה מפרישה מגופה דונג, ממנו היא בונה הרבה תאים קטנים בצורת משושים. התאים מחוברים זה לזה, ונקראים "חלת דבש" הדונג משמש לתעשייה של מגוון מוצרים: נרות, מוצרי קוסמטיקה, תרופות, חומרי איטום והברקה ועוד.

הדבורים אוספות משרף של עצים חומר מיוחד הנקרא פרופוליס. הפרופוליס מגן על הדבורים מפני מחלות, והוא משמש כאנטיביוטיקה הטבעית שלהן. בעזרתו הן גם אוטמות חורים בכוורת. מהמיצוי של הפרופוליס מייצר האדם משחות שונות לריפוי פצעים ודלקות, ולחיזוק מערכת החיסון.

הדבש אינו מתקלקל לעולם. לדבש ערך תזונתי גבוה: הוא עשיר במינרלים המסייעים ליצירת כדוריות הדם האדומות, באנזימים ובחומצות הממריצים את מערכת העיכול ומפעילים את תהליכי חילוף החומרים, ובחומרים אנטיביוטיים המונעים הדבקות וזיהום.

לכאב גרון – נערבב דבש עם לימון ונשתה. לחיזוק שרירי הלב מומלץ לשתות בבוקר כפית דבש עם מים פושרים - מפחית רמת כולסטרול ושומנים בדם.

הדבש מרפא פצעים, ולכן טוב לשים אותו על כוויות בעור (בתנאי שאינן פתוחות), וכן לפני השינה למרוח את הפנים בדבש ולאחר חצי שעה לשטוף - העור הופך להיות נקי יותר וחלק.

הדבש לא טוב לתינוקות מתחת לגיל שנה, לכן אין לתת להם דבש.

לטיפול בעקיצת דבורה, יש לשים על מקום העקיצה דבש. זה מרגיע ומרפא.

כמובן, יש לצרוך דבש במינון נמוך, "דבש מצאת אכול דייך". לחולי סוכרת לא מומלץ לאכול דבש, שמעלה את רמת הסוכר בדם.

שתהיה לכולם שנה טובה ומתוקה כדבש!

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הרבנית ר. בצרי (ללא עלות), חייגי 073-2221240

תגיות:דבשבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה