פרשת האזינו

למה בשביל לצייר, צריך גם לשים מצור?

אדם עובד כדי להשיג תוצאה מושלמת. אולם הקב"ה – שלם בכל דרכיו. "הצור תמים פעלו"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

משה רבנו עומד מול עם ישראל ביום פטירתו, ומשמיע באוזניהם את שירת "האזינו".

שירת "האזינו" מקיפה את ההיסטוריה, החל מבריאת העולם - "זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם" (דברים ל"ב, ז') ועד הגאולה העתידה וימות המשיח – "הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם, וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ" (מ"ג).

בתוך השירה מוזכר פסוק חשוב, הנוסך בנו כוחות להתמודד מול מצבי קושי רבים שהחיים מזמנים לנו: "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ, כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט, אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל, צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא" (ל"ב, ד'). פירושים רבים ניתנו לפסוק מיוחד זה. נתמקד בפירושו של רבי שמשון רפאל הירש בביאורו לתורה.

המילה "צור" פותחת את עיקר השירה. הכינוי "צור" (כינוי לבורא עולם) חוזר על עצמו מספר פעמים בשירה זו, ויש לכך, כמובן, משמעות עמוקה.

המדרש (ספרי. מובא ב"ילקוט שמעוני") כותב, שהמילה "צור" כוללת בתוכה רעיון כפול – "התקיף" ו"הצייר". נבאר את משמעות הדברים.

המשמעות הרגילה של המילה "צור" היא סלע איתן. במשמעות זו, הצור הוא סמל של דבר יציב וחזק שאיננו ניתן לשינוי ואי אפשר להתגבר עליו. משורש זה נגזרת המילה "מצור", לשים מצור על העיר ולהביא אותה במיצר ("כי תצור אל עיר" – דברים כ', י"ט).

למילה "צור" יש משמעות נוספת – צורה. לעצב, לצייר ולתת צורה ("וייצר אותו בחרט" – שמות ל"ב, ד'. "צורתו" – יחזקאל מ"ג, י"א). כמובן, קיים קשר מהותי בין שתי המשמעויות. כל עיצוב ומתן צורה לחומר, מחייב הגבלה קבועה ומוצקה, וקביעת קווי תיחום המתאימים למטרה הנדרשת. במילים אחרות: כדי לתת צורה לחומר, מוכרחים לשים אותו ב"מצור" ולהפעיל עליו לחץ מגביל ותקיף.

הכינוי "צור" ביחס לבורא עולם מבטא את העובדה שהוא איננו משתנה, והוא מתגבר על הכל באופן מוחלט. כל "עיצוב" שהשם רוצה – "עיצוב" בכל תחומי הבריאה – יגיע בוודאות מוחלטת לכלל הגשמתו וכפי רצונו. השם הוא התקיף והוא הצייר.

"בִּטְחוּ בהשם עֲדֵי עַד כִּי בְּיָ-הּ השם צוּר עוֹלָמִים" (ישעיהו כ"ו, ד'), עלינו לבטוח בהשם, משום שהשם הוא צורנו. הוא הצור שעל פיו תינתן צורה כטוב בעיניו. לכן רק בו אפשר לבטוח.

"וכל תהפוכות הגורל שיעברו על ישראל – מטרת כולן איננה אלא הגשמת הייעוד הזה שהשם הועיד לישראל, הן אינן אלא הלמות פטישים מעצבת של כוח הנהגת השם המעצב את עולמו... משום כך, השם "צור" הוא אופייני לשירת האזינו ובו המפתח של השירה הזאת".

אולם התורה מוסיפה על כך הוספה מהותית: "הצור - תמים פעלו, כי כל דרכיו משפט". כלומר: כל יוצר שהולם בפטיש וצר צורה בחומר, העשייה שלו נעשית בשלבים והיצירה מגיעה לתכליתה ולשלמותה רק בסופה, אולם עד שהיצירה מסתיימת וכל עוד שהיצירה עדיין באמצע עשייתה, היא איננה מושלמת. כך טבע הדברים. כל הווה שנמצא באמצע תהליך, הוא בלתי גמור ובלתי שלם.

כל זה נכון ביחס ליוצר בשר ודם, אולם "הצור – תמים פעלו, כי כל דרכיו משפט". כלומר, פעילותו המעצבת של השם – בכל שלב של היצירה – היא גמורה ושלמה. העשייה האנושית היא מכלול של מעשים מחוסרי שלמות המצטרפים זה אל זה, המשלימים ומתקנים זה את זה, ושואפים להגיע לכלל שלמות. אולם לא כן פעולתו של השם. הנהגת השם תמימה ושלמה בכל רגע נתון. בכל רגע היא מושלמת וגמורה ומתאימה במלואה לאותה שעה. העשייה האנושית מתקדמת במעשים שכולם פגומים, ואילו הנהגת השם מגיעה אל מטרתה רק במעשים תמימים.

"כי כל דרכיו משפט", כל דרכיו, לא רק התכלית האחרונה, הן "משפט", הן מבצעות את הצדק והן מגשימות בכל רגע את מה שראוי למי שנידון על ידי הנהגתו.

"צַדִּיק השם בְּכָל דְּרָכָיו" (תהלים קמ"ה). כל הדרכים של הבורא הן שלמות ותמימות. הוא "א-ל אמונה", א-ל שאפשר לבטוח בו, שאיננו עוזב את ברואיו. "ואין עוול", לעולם אין הוא מפעיל את כוחו בשום נברא רק כדי להפעיל את כוחו, אלא "צדיק וישר הוא". לא רק מטרותיו הן נכונות אלא גם דרכיו אל המטרה הן נכונות.

אלה הן המידות הכלליות של הנהגת צור העולמים, והן מתגלות ביחסי הנהגתו כלפי ישראל וכלפי כל אחד מאתנו. התבוננות בפסוק זה, מסוגלת להרגיע נפש סוערת.

תגיות:פרשת האזינויום כיפור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה