בריאות ותזונה

צמים בחוכמה - הנחיות והמלצות חשובות לצום בריא ובטוח

בפתחו של יום כיפור, רבים תוהים: איך נכון להתכונן לצום, מה לאכול ומה לעשות כדי לא להרגיש סחרחורות וכאבי ראש? ואיך לעשות זאת נכון כדי לא לפגוע בגוף?

  • ו' תשרי התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני תחילת הצום:

  • כדאי להגיע עם מאזן נוזלים חיובי - התחילו לשתות יום לפני תחילת הצום כ-2 ליטר מים.
  • למכורים לקפה, כדאי להפחית בצריכת הקפה טרם תחילת הצום. הרבה אנשים סובלים מכאבי ראש שנובעים מהגמילה מקפאין, לכן כדאי להרגיל את הגוף בהדרגה.
  • בסעודה המפסקת שלבו שומנים וחלבונים. את הירקות שמרו לסיום הארוחה כדי שלא לשבוע מוקדם מדי. לא כדאי לוותר עליהם, כי הסיבים תורמים לתחושת שובע.
  • הימנעו מארוחה גדולה מדי. ארוחה גדולה תגרום לכם לכבדות, לעייפות ולצרבות, ותקשה על הצום. כדאי לאכול ביום הצום ארוחת בוקר מזינה (חביתה מ-2 ביצים עם גבינה וסלט מתובל בשמן זית וטחינה או אבוקדו למשל) וכ-3-4 שעות לפני הסעודה המפסקת לאכול ארוחה נוספת (אפשר פשטידת ירק עם סלט או סלט עם טונה או טוסט מלחם פשתן עם גבינה צהובה וירק. יש הנוהגים לאכול דגים בסעודה זו).
  • משקאות מוגזים יגרמו לגזים ולאי נוחות, ולכן אינם מומלצים. מובן שכדאי להימנע ממשקאות ממותקים כי הם מצמיאים וגורמים לתנודות סוכר חדות אשר יחבלו לכם בבריאות ובצום.
  • מזונות יוצרי גזים כמו קטניות: חומוס, אפונה, עדשים, שעועית לבנה וכן כרוב, כרובית וברוקולי - אינם מומלצים.
  • מומלץ להפריד בין נוזלים ומוצקים ב- ½ שעה: לשתות לפני או אחרי הארוחה ולא בזמן הארוחה. כנ"ל לגבי מרק. שתייה בזמן האוכל תגרום לנו לתחושת שובע מוקדמת מדי.

במהלך הצום יש להקפיד על:

  • חסכון באנרגיה - נסו לשמור על רמת פעילות מינימלית ביום כיפור, מי שמרגיש חולשה, רצוי שישכב עם רגליים מורמות. השתדלו להימנע מהליכות ארוכות.
  • חשוב להקשיב לגוף ולא לצום בכל מחיר ולדווח לבן הזוג או לחבר קרוב אם מרגישים לא טוב
  • עבור סוכרתיים, הצום אינו מובן מאליו. חובה להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי אפשרות צום והדרך שבה יש לנהוג במהלך הצום, ולאחר מכן לגשת לרב עם המידע הרפואי ולקבל פסיקה הלכתית אישית, האם הצום מותר או אסור.
  • סוכרתי שנפסק עבורו להלכה שמותר לו לצום, יכול להסתייע בניטור רמות הסוכר באמצעות מד סוכר רציף ללא דקירות, בעיקר מי שנוטל אינסולין או תרופות שעלולות לגרום להיפוגליקמיה. כמו כן, יש לבצע הפחתה של 20% במינון אינסולין ארוך טווח והפסקת נטילת אינסולין קצר טווח ו/או תרופות. תרופת מסוג מטפורמין, או וויקטוזה/אוזמפיק, ניתן להמשיך ליטול.
  • עבור סוכרתיים מסוג 1 - לעולם אין להפסיק את צריכת האינסולין לגמרי, מחשש ל- DKA (קטואצידוזיס), העלול להיות חמור יותר בהיעדר נוזלים.
  • היערכו מראש למצב של היפוגליקמיה (ירידת סוכר מתחת ל-70): ידעו קרוב משפחה או חבר על הסימנים וכיצד עליו להגיש עזרה, והצטיידו בטבליות גלוקוז, שקיות סוכר או משקה מתוק. במידה ומופיעה היפוגליקמיה יש להפסיק את הצום, לשתות כוס מיץ או ליטול 4 טבליות גלוקוז, להמתין 15 דקות ולבצע מדידה חוזרת. במידה ורמות הסוכר עדיין נמוכות, יש לחזור על הטיפול ולמדוד שוב כעבור רבע שעה, ובמידת הצורך ללכת לקבלת טיפול רפואי.

עם סיום הצום:

מומלץ לשתות משקה חם )לא רותח) ולאכול משהו קל, כמו עוגייה דלת פחמימות או קוביה-שתיים של שוקולד מריר. לאחר חצי שעה אכלו ארוחה רגילה והמשיכו לשתות, כדי להחזיר את הנוזלים שאיבדתם. כמו כן, הימנעו מארוחה גדולה מדי, כדי לא להעמיס על מערכת העיכול שלא תפקדה במשך יממה. נסו גם לאכול לאט וללעוס היטב כדי "לעזור" למערכת העיכול לעכל את המזון.

עבור סוכרתיים שצמו - חשוב לנטר את רמות הסוכר ולחזור ליטול את התרופות כרגיל.

עדינה בכר היא דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

תגיות:צוםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה