חדשות בארץ

היסטוריה בבית הלבן: נחתמו ההסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין

ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם בבית הלבן על הסכמים לנרמול היחסים עם איחוד האמירויות ועם בחריין. הנשיא טראמפ: "משנים את מסלול ההיסטוריה". נתניהו: "שחר חדש לשלום"

בן זאיד, טראמפ, נתניהו וא-זיאני, הערב (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)בן זאיד, טראמפ, נתניהו וא-זיאני, הערב (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
אא

(עודכן: 21:27)

במדשאה הדרומית של הבית הלבן בוושינגטון נערך הערב (שלישי) טקס החתימה ההיסטורי על ההסכמים לנרמול היחסים בין ישראל לבין איחוד האמירויות ובחריין. ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם עם שר החוץ האמירתי, עבדאללה בן זאיד, על חוזה שלום בין ישראל והאמירויות, ובנוסף על הצהרת שלום עם בחריין, באמצעות נציגה, שר החוץ עבד א-לטיף א-זיאני. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, צירף את חתימתו למסמכים. 

הטקס נפתח בנאומו של טראמפ, בתחילתו הצהיר: "אנחנו כאן היום כדי לשנות את מסלול ההיסטוריה. אחרי עשורים של פילוג וסכסוך, אנחנו מסמנים שחר של מזרח תיכון חדש הודות לאומץ ולחזון של מנהיגי שלוש המדינות. ישראל, איחוד האמירויות ובחריין יקימו שגרירויות, יחליפו ביניהן שגרירים ויחלו לעבוד יחד כשותפים במגוון רחב של תחומים – תיירות, מסחר, בריאות וביטחון".

"ישראל תפתח את שעריה עבור מוסלמים מכל העולם, על מנת שיוכלו לבקר באתרים ההיסטוריים שלה ולהתפלל בשלום במסגד אל-אקצא בירושלים", הצהיר הנשיא האמריקני. "ההסכמים האלו ישמשו כבסיס לשלום כולל ברחבי האזור כולו, משהו שאף אחד לא חשב שהוא אפשרי, בוודאי לא בעידן הזה, אולי בעוד עשורים רבים מעכשיו. אני מברך אתכם על ההישג האדיר הזה".

"במשך דורות אנשי המזרח התיכון עוכבו על ידי סכסוכים, עוינות, שקרים ובוגדנות. שקרים שהיהודים והערבים הם אויבים, שמסגד אל-אקצא תחת התקפה. שקרים אלו עברו מדור לדור, והזינו מעגל של טרור ואלימות באזור ובעולם כולו", הוסיף טראמפ. "ההסכם הזה הוכיח שאומות האזור מתנתקות מהגישות הכושלות של העבר. החתימה היום מסמנת מסלול חדש, ויהיו מדינות אחרות שילכו בקרוב בעקבות המנהיגים הנהדרים הללו. אנשי המזרח התיכון לא יאפשרו יותר לשנאה לישראל להוות תירוץ לרדיקליות או לקיצוניות מכל סוג. הם לא יאפשרו לגורל של האזור שלהם להיות בלתי ממומש".

"היום העולם רואה שאומות האזור בוחרות בשיתוף פעולה על פני קונפליקט, בחברות על פני עוינות, בשגשוג על פני עוני ובתקווה על פני ייאוש. הם בוחרים עתיד שבו ישראלים וערבים, מוסלמים, נוצרים ויהודים, חיים ביחד, מתפללים ביחד וחולמים יחד זה לצד זה. אני רוצה לברך את העמים בישראל, באיחוד האמירויות ובבחריין", סיים טראמפ.

 

נתניהו: "מכיר את מחיר המלחמה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח נאומו: "היום הזה הוא נקודת מפנה בהיסטוריה, ומבשר על שחר חדש לשלום. במשך אלפי שנים העם היהודי התפלל לשלום. במשך עשורים מדינת ישראל התפללה לשלום, ולכן היום הזה אנו מלאים בהכרת טובה. אני אסיר תודה לך, הנשיא טראמפ, על מנהיגותך ההחלטתית. עמדת לצדה של ישראל ללא עוררין. התעמתת עם הרודנים בטהראן, הצעת חזון ריאליסטי לשלום בין ישראל והפלסטינים, ותיווכת בהצלחה בשלום ההיסטורי הזה, שלום שיש לו תמיכה נרחבת בישראל, בארצות הברית ובעולם כולו".

"לכל חברי ישראל במזרח התיכון, אלה שאיתנו היום ואלה שיצטרפו אלינו מחר, אני אומר: סלאם עליכום, שלום עליכם, שלום. שמעתם מהנשיא שהוא מצרף עוד ועוד מדינות. זה היה בלתי נתפס לפני כמה שנים, אבל עם נחישות, התמדה וגישה חדשה לעשיית שלום – זה הושג. תודה לך, הנשיא".

"עם ישראל מכיר היטב את מחיר המלחמה, אני מכיר את מחיר המלחמה", הוסיף נתניהו. "נפצעתי בקרב. חייל, חבר קרוב שלי, מת בזרועותיי. אחי יוני איבד את חייו כשהוביל את חייליו להציל בני ערובה מטרוריסטים באנטבה. האבל והצער של הוריי ליווה אותם עד יום מותם, ובמשך השנים כשבאתי לנחם משפחות של חיילים וקורבנות טרור – ראיתי את אותו אבל. זו הסיבה שאני כל כך מתרגש להיות כאן היום. אלו שנושאים את פצעי המלחמה – מוקירים את ברכת השלום".

"ברכות השלום שאנו מביאים היום יהיו עצומות. ראשית, בגלל ששלום זה יתרחב לבסוף ויכלול מדינות ערב נוספות, ובסופו של דבר הוא יכול לסיים את העימות הישראלי-ערבי לעד. שנית, התועלת הכלכלית הגדולה תורגש בכל האזור ותגיע לכל אחד מהאזרחים שלנו. שלישית, זה לא רק שלום בין מנהיגים, זה שלום בין עמים. ישראלים, אמירתיים ובחריינים כבר מאמצים זה את זה. אנחנו להוטים להשקיע בשותפות עתידית של שגשוג ושלום. כבר התחלנו לשתף פעולה במאבק בקורונה, ואני בטוח שנוכל יחד למצוא פתרונות לבעיות רבות אחרות באזורנו ומעבר לו. הבה נעצור לרגע כדי להעריך את היום יוצא הדופן הזה. הבה נתעלה מעל המחלוקות הפוליטיות, נשים את הציניות בצד, הבה נרגיש ביום זה את הדופק של ההיסטוריה. זמן רב אחרי שהמגיפה תעבור, השלום שאנו עושים היום יישאר לנצח".

"המלך דוד הביע את האמת הבסיסית לפני אלפי שנים בבירתנו הנצחית ירושלים: 'ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את עמו בשלום'. השבוע הוא השבוע של ראש השנה היהודי, ואיזו ברכה אנחנו מביאים לשנה החדשה הזאת. ברכה של חברות, ברכה של תקווה, ברכה של שלום", חתם נתניהו את נאומו.

שר החוץ של איחוד האמירויות אמר: "אני עומד כאן היום כדי להושיט יד לשלום ולקבל יד לשלום. היום אנחנו עדים לשינוי בלבו של המזרח התיכון, שינוי שייתן תקווה לעולם. כל זה לא היה אפשרי אלמלא המאמצים של הנשיא טראמפ וצוותו".

בהמשך דבריו פנה בן זאיד ישירות לנתניהו: "תודה לראש הממשלה של ישראל, בנימין נתניהו. תודה שבחרת בשלום ועצרת את סיפוח השטחים הפלסטיניים. זו פעולה, שמחזקת את הרצון המשותף שלנו להשיג עתיד טוב יותר לדורות הבאים. אנחנו עדים היום לשינוי שייצור מסלול טוב יותר עבור המזרח התיכון. הסכם זה הינו הישג היסטורי עבור ארצות הברית, ישראל ואיחוד האמירויות. יהיו לו השלכות חיוביות על האזור כולו. כל דבר אחר מלבד שלום יגרום הרס, עוני וסבל אנושי. החזון הזה שמתחיל כאן אינו סיסמה לשם הישגים פוליטיים בלבד, אלא נועד ליצירת עתיד יציב, משגשג ובטוח".

שר החוץ הבחרייני אמר בנאומו: "זהו רגע של תקווה והזדמנות לכל עמי המזרח התיכון, ובמיוחד לצעירים באזור. הצהרת השלום בין בחריין וישראל הינה צעד היסטורי בדרך לשלום אמיתי ובר קיימא. שלום וביטחון לכל מי שגר שם, ללא הבדלי דת, לאום או אידאולוגיה. במשך זמן רב מדי עוכב המזרח התיכון על ידי קונפליקט וחוסר אמון, שגרמו הרס ומנעו את הפוטנציאל של הדורות הטובים והמבריקים שלנו. עכשיו, אני משוכנע שיש לנו הזדמנות לשנות זאת".

א-זיאני פנה בהמשך לנתניהו: "אנחנו מעריכים את הצעד שלך ושל ממשלתך, המכיר בכך ששלום וביטחון אפשריים רק דרך הבטחת הזכויות של מדינות ואנשים באזור. ההסכם היום הוא צעד ראשון חשוב. כעת מוטל עלינו לעבוד בדחיפות להביא את השלום והביטחון. פתרון צודק, כולל ובר קיימא של שתי מדינות לסכסוך הפלסטיני-ישראלי יהיה אבן היסוד של שלום כזה. הראינו היום שדרך כזאת אפשרית, אפילו ריאליסטית".

תגיות:דונלד טראמפבחרייןאיחוד האמירויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה