חדשות בריאות

תוכנית הרמזור: זו רשימת היישובים האדומים

ברשימת הרשויות האדומות, הצפויות להיות נתונות למגבלות התקהלות חמורות, נמצאים 24 יישובים. ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, הבהיר כי הוא עומד על דעתו שאסור לפתוח את מוסדות החינוך בערים האדומות. קבינט הקורונה יקבל הערב את ההחלטה בנושא

פרופ’ גמזו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)פרופ’ גמזו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

משרד הבריאות פרסם הערב (שני) את רשימת הרשויות ה"אדומות", שעל פי תוכנית "הרמזור" של ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, צפויות להיות נתונות למגבלות התקהלות חמורות.

ברשימה נכללים, נכון לעכשיו, 24 רשויות: טבריה, ביתר עילית, רכסים, עמנואל, מעלה עירון, נחל שורק, שער הנגב, נחל שורק, אום אל-פחם, טירה, כפר קאסם, כפר כנא, כפר ברא, זמר, אל-בטוף, לקיה, עספיא, דלית אל-כרמל, עין מאהל, אעבלין, בית ג'ן, ג'ת, ג'לג'וליה, כעביה-טבאש-חג'אג'רה וג'דיידה-מכר.

כזכור, קבינט הקורונה אישר אמש פה אחד את תוכנית "הרמזור", וזו תיכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב. המתווה כולל קביעת מגבלות לטיפול בהתפשטות נגיף הקורונה, בהתאם לסיווג של רשויות מקומיות בארץ לארבע רמות (אדומה, כתומה, צהובה וירוקה). בהתאם לרמזור, יגובשו כלי סיוע מותאמים עבור כל רשות בהיבטי הסברה, אכיפה, בניית מערכות מידע, סיוע בקטיעת שרשראות הדבקה וסיוע סוציאלי.

התוכנית קובעת, כי כל רשות מקומית בישראל תקבל ציון בין 0 ל-10, בהתאם למשתנים הבאים: מספר החולים החדשים לכל 10,000 תושבים ברשות בכל שבוע; שיעור הבדיקות החיוביות בכל רשות בכל שבוע; וקצב גידול מספר החולים בכל הרשויות המקומיות בשבוע. אחת לשבועיים, על סמך ממוצע הנתונים של כל רשות בשבוע הקודם, ייקבע הסיווג של אותה רשות באופן הבא: רשות שממוצע ציוניה יהיה מעל 7.5 תוגדר אזור אדום; רשות שממוצע ציוניה יהיה בין 6 ל-7.5 תוגדר אזור כתום; רשות שממוצע ציוניה יהיה בין 4.5 ל-6 תוגדר אזור צהוב; ורשות שממוצע ציוניה יהיה מתחת ל-4.5 תוגדר אזור ירוק.

 

הגבלות ההתקהלות על פי מודל "הרמזור"

באזורים אדומים, בהם רמת התחלואה גבוהה מאוד, תותר התקהלות של עד 20 איש בלבד בשטח פתוח ועד 10 אנשים במבנה סגור.

באזורים כתומים, בהם רמת התחלואה מוגדרת כגבוהה, תתאפשר התקהלות של עד 50 איש בשטח פתוח, ועד 25 איש במבנה. בשטח פתוח של מקום ציבורי או עסקי – תתאפשר התקהלות של לא יותר מ-40% מהתפוסה המרבית המותרת לפי רישיון העסק, ובמקומות שלא הוגדרה תפוסה מרבית – אדם לכל 4 מ"ר. במבנה סגור של מקום ציבורי או עסקי – תותר לא יותר מ-20% מהתפוסה המרבית, או אדם לכל 4 מ"ר.

באזורים צהובים, בהם רמת התחלואה מוגדרת כבינונית, תותר התקהלות של עד 100 איש בשטח פתוח ועד 50 איש במבנה סגור. בשטח פתוח של מקום ציבורי או עסקי – תותר לא יותר מ-60% מהתפוסה המרבית המותרת, או אדם לכל 4 מ"ר. במבנה סגור של מקום ציבורי או עסקי – תותר לא יותר מ-40% מהתפוסה המרבית המותרת, או אדם לכל 4 מ"ר.

באזורים ירוקים, בהם רמת התחלואה נמוכה, תתאפשר התקהלות של עד 250 איש בשטח פתוח ועד 100 איש במבנה סגור. בשטח פתוח של מקום ציבורי או עסקי – תותר לא יותר מ-80% מהתפוסה המרבית המותרת, או אדם לכל 4 מ"ר. במבנה סגור של מקום ציבורי או עסקי – תותר לא יותר מ-60% מהתפוסה המרבית המותרת לפי רישיון העסק, ואם אין תפוסה מרבית – לא יותר מאדם ל-4 מ"ר.

 

גמזו: "לא מאמין ששנת הלימודים תיפתח בערים האדומות"

לקראת תחילת שנת הלימודים מחר, יקבל קבינט הקורונה הערב את ההחלטה הסופית האם לאפשר את פתיחת מוסדות החינוך בערים האדומות. זאת לאחר שאתמול החליטו שרי הקבינט על פתיחת שנת הלימודים כסדרה בכל רחבי הארץ – כולל בערים אלו.

פרופ' גמזו מתח היום ביקורת חריפה על ההחלטה וקרא לבטלה: "ההתעקשות על פתיחת בתי הספר בערים אדומות – התעקשות על התפרצות תחלואה וסגר", אמר בתדרוך לתקשורת. "בעיר אדומה אין מצב שיהיה בית ספר שאין בו מקרה מאומת, לכן אני עומד על כך וממשיך לעמוד על כך".

בהתייחסו לחילוקי הדעות בסוגיה זו בינו לבין שר החינוך יואב גלנט, אמר גמזו: "כרגע אנחנו עדיין בשיח כדי לפתור את הבעיה המביכה הזו. זו בעיה מביכה, כי במדינת ישראל ברמת התחלואה הזו לא צריך להתעקש על מערכת חינוך בערים אדומות". עוד הוסיף בעניין זה: "אני לא מאמין שמחר תיפתח שנת הלימודים בערים האדומות כרגיל. אני לא מאמין שמשרד החינוך יעשה את זה. אני לא מאמין שזה נכון, אני לא מאמין שזה יקרה".

פרופ' גמזו התייחס לביקורת בה הוא נתקל בישיבות מצדם של השרים: "ברוב הפעמים הם לא חולקים על דעתי. יש פעמים, כמו שקרה אתמול, שקופץ להם הצורך ההכרחי להחליט בעצמם מתוך אמירה 'אנחנו השרים, אנחנו לוקחים את האחריות'. אני כאן מנסה להגיד לכל השרים, עם הרבה מאוד כבוד כלפיהם: לפעמים אין לכם את הכלים המקצועיים. גם לי אין את כל הכלים המקצועיים. לפני שאני מגיע אליכם אני לומד, קורא, יושב עם המומחים, שומע הרבה דעות. כאשר אני מגיע אליכם – עשיתי עיבוד של כל הדעות. כאשר אתם מערערים – כל אדם אחר חוץ ממני היה קם והולך".

"תמיד אפשר להתפטר", הוסיף הפרויקטור, "אבל הגעתי לתפקיד הזה כחלק ממטרה ברורה שלי לסייע למדינת ישראל ולאזרחיה. אני רואה את המצוקה והקושי, ואני לא רוצה לאכזב שהקשיים יכניעו אותי. אני לא נלחם על מקומי, אני רוצה להמשיך ולהוליך אותנו למקום נכון. עדיין לא הביאו אותי לסף".

תגיות:נגיף הקורונהפרופ' רוני גמזו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה