נטורופתיה ורפואה טבעית

קפה - בריא או מזיק? תחליטו אתם

מהי ההשפעה של הקפה על התכונות השונות בגוף, איך הוא משתלב עם מחלות כרוניות ומה אפשר לשתות במקומו

אא

הקפאין: סם ממכר השייך לאותה קבוצת אלקלואידים כמו במורפין וסם הקוקאין. אפילו שתייה של כוס קפה אחת ליום גורמת להתמכרות. ההוכחה לכך הם הסימפטומים של גמילה המופיעים אצל מי שמנסה להפסיק לשתות קפה (כאבי ראש, חולשה או ישנוניות, דיכאון או חוסר שקט, חוסר ריכוז, וכן סימפטומים כמו בזמן שפעת). תופעות הגמילה יכולות להימשך מספר ימים, כאשר השיא בימים הראשונים. קפאין מצוי בתה, משקאות קלים, מוצרי קקאו (כולל שוקולד ומשקאות קקאו למיניהם), מוצרים שונים להפחתת משקל ותרופות שונות (כולל מספר סוגים של כדורים נגד כאבי ראש).

גירוי חוזר ונשנה ע"י שתיית קפה יכול לגרום לתשישות באיברים. בעלי אינטרסים משכנעים, עם גיבוי של מחקרים מדעיים, עד כמה הקפה הוא דבר טוב. יש בקפה הרבה מרכיבים שיכולים להיות מועילים לגוף (כולל אנטיאוקסידנטים, שאותם ניתן לקבל מפירות וירקות), אך בפועל, התוצאה הסופית של שתיית קפה כתובה כאן לפניכם.

איבוד נוזלים: הקפה מעלה את החומציות בגוף, ובגלל החומרים והחומצות שבו, עושה הגוף מאמץ להפטר מהם ע"י הגברת ההתפנות לשירותים. משמעות הדבר היא הגברת העומס על הכליות, ובעיקר איבוד מים שכה חשובים לכל התאים. התייבשות ברקמות ומיגרנות נגרמות, לעיתים, מסיבה זו.

איבוד מינרלים וויטמינים: הקפה גורם להקטנת מלאי הסידן והברזל בגוף, דבר אשר עלול לפגוע באספקת חומרים חיוניים אלה לרקמות חשובות בגופנו. למשל חוסר במגנזיום: תיתכן עלייה בסיכון לבעיות שונות במערכת הלב והדם, תשישות, שיבושים בחילוף החומרים, כיווצי שרירים ו/או עוויתות. הקפה מעלה את חומציות נוזלי הגוף, ומאלץ את הגוף להשתמש במינרלים חשובים (בעיקר סידן) מהרזרבות שלו לצורך ניטרול החומציות. החומצה האוקסלית שיש בקפה (וגם בתה) מתחברת עם מלחי הסידן, ומשבשת את ספיגתם במעיים. לכן צריכה מוגברת של קפה או תה עלולה לגרום לאבנים בכליות. בקפה (ועוד יותר מכך בתה) יש חומצה טנית, אשר מפריעה לקליטת ברזל דרך המעיים – אנמיות ראו הוזהרתן!

אצל שתייני קפה כבדים נוצר מחסור בויטמין B-1 (תיאמין). הסימפטומים של חוסר בוויטמין זה יכולים לנוע בין חולשה, עצבנות, חוסר נוחות, בחילה קלה, דיכאון, כאבים שונים וכאבי ראש. הקפה פוגם כנראה בפעילותם של הוויטמינים B6, B12 וחומצה פולית. זה עלול לגרום לעלייה ברמות הכולסטרול וההומוציסטאין בדם, מה שמעלה את הסיכון למחלות לב.

קפה ובעיות שינה: הקפה הוא סטימולנט (סם מעורר, ממריץ), המחריף את הבעיות של אלה הסובלים מחרדות ומנדודי שינה. כ-12 שעות לאחר צריכת קפאין, עדיין נשארת בגוף כ-1/8 מכמות הקפאין המקורית שנצרכה.

חומרים יוצרי סרטן בקפה: בטמפרטורות הגבוהות בהן קולים את פולי הקפה, כדי לקבל ארומה משופרת, מתקלקלים השומנים שבקפה ומתחמצנים. לשומנים אלה ישנן השפעות רעילות, ויתכן שאף השפעות מסרטנות על רקמות גוף האדם. נוצר גם אקרילמיד שהוא חומר מסרטן הגורם למוטציות ופוגע במערכת העצבים וחומרים נוספים הפוגעים בזרימת הדם בכלי הדם הקטנים בכל רחבי הגוף (קפילרות). בקפה נוצרים באופן טבעי חומרים הנקראים ניטרוזמינים, הידועים כיום כחומרים מסרטנים (ניטרוזמינים נמצאים גם במוצרי קוסמטיקה רבים, חסה מוכנה חתוכה, כרוב חתוך ועוד...).

קפה וסוכרת: קפאין מקטין את רגישות הגוף לאינסולין, כלומר, פוגע במידה מסוימת ביכולת הגוף לניהול תקין של רמות הסוכר בדם. כך מתחילה התפתחותה של מחלת הסוכרת.

קפה ולחץ דם: הקפאין גורם לעליה בלחץ הדם, לעלייה (עד פי 5) בכמות חומצות השומן החופשיות בדם ולעלייה ברמת הורמון הסטרס אפינפרין. שתייה מרובה של קפה עלולה לגרום לפרפורים בלב ולעצבנות. הקפאין הוא אחד הגורמים העלולים ליצור הפרעות בקצב הלב. קפאין גורם להפחתה באלסטיות של העורקים. שתיית כוס קפה אחת מספיקה לגרום להקשיה מסוימת של דפנות העורקים למשך מספר שעות. זוהי אחת הסיבות לכך ששתיית קפה גורמת לעליה בלחץ הדם ולהגברת הסיכון ללקות במחלות לב.

קפה ולחץ תוך עיני: קפאין יכול לגרום לעלייה בלחץ התוך עיני. לכן, לאנשים הסובלים מגלאוקומה רצוי להימנע משתיית קפה ומשקאות אחרים המכילים קפאין.

קפה ולחץ נפשי: העלייה בהפרשת הורמוני הסטרס לדם מלווה בשרשרת של פעולות והשפעות, אשר עלולות לגרום לנזקים מצטברים לגוף, אם רמת הורמוני הסטרס נשארת גבוהה לאורך זמן רב.

קפה ומחלות כרוניות: שתיית קפה מעלה את הסיכוי לקבל שבץ מוחי ולחלות בדלקת פרקים שגרונית. לפי מחקר שנעשה בפינלנד, אנשים השותים יותר מ-4 כוסות קפה ביום מכפילים את סיכוייהם ללקות בדלקת פרקים.

למי ש"מוכרח" לשתות קפה: אפשר להשתמש בקפה אורגני ללא ריסוסים מזיקים, ועדיף להשתמש במשקה שעורה (ממש טעים עם חלב סויה).

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הנטורופתית רות ליאת פלץ (ללא עלות), חייגי 073-2221290

תגיות:בריאותקפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה