נטורופתיה ורפואה טבעית

מה אפשר לעשות כשיש דלקת?

מהי דלקת, ממה היא נוצרת, ומהן הדרכים הטובות ביותר לטפל בה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מצב דלקתי מלווה בדרך כלל בתסמינים כמו חום, אודם, צמרמורת, הרגשה רעה ונפיחות של המקום המודלק. אך מצב דלקתי יכול להיות גם שקט ובלתי נראה, ללא סימנים קליניים שאופייניים לדלקת רגילה, כך שהאדם לא מרגיש בה ולא מודע לקיומה. דלקת כזו נקראת "דלקת תת קלינית", והיום מבינים יותר ויותר שהיא מהווה גורם סיכון להתפתחות מחלות כרוניות שונות.

כיצד מאבחנים זאת? לצורך זה קיימת בדיקת דם פשוטה למדי, שנקראת CRP וניתנת לביצוע במעבדה דרך רופא המשפחה. כשרמת ה-CRP בדם עולה, זה מצביע על דלקת כלשהיא בגוף. אבל אל חשש, יש מה לעשות, והתשובה למצב הדלקתי היא מזון בסיסי. מניסיון קליני בטיפול באנשים, מדד ה-CRP יורד פלאים במהרה ע"י צריכת מזון בסיסי וראוי לגוף: תפריט עשיר בפירות וירקות חיים במהלך היום ודגנים מלאים וקטניות (בקיצור, טבעונות בימי החול). כל כך פשוט וקל ליישום.

סיבות אפשריות לדלקות: מתח רב, חוסר פעילות גופנית, עישון, יתר לחץ דם, השמנה וכמובן תזונה לקויה שמאופיינת בריבוי פחמימות ושומנים מן החי במזון – מזון חומצי לגוף (שווארמה בפיתה – מוכר לכם?).

איך מורידים את רמות ה-CRP?

צריכת מזונות עשירים בפיטוכימיקלים (במיוחד ירקות) - קשורה לירידה בתגובה הדלקתית. כדאי לצרוך ירקות עליים ירוקים כל יום בסלט.

הפחתת שומן מן החי – שומן מן החי מגביר דלקת. כך גם שומן רב בלתי רווי (שמן חמניות, חריע, תירס וכדומה). לעומת זאת, שומן חד בלתי רווי (שמן זית מכבישה קרה, אבוקדו וכדומה) מקטין את התגובה הדלקתית.

פחמימות בעלות מדד גליקמי גבוה (מוצרים מקמח לבן וסוכר, דגנים לא מלאים וכדומה) - עלולות להגביר את עוצמת הדלקת. לעומת זאת, פחמימות בעלות מדד גליקמי נמוך (דגנים מלאים) וקטניות - מקטינות את התגובה הדלקתית.

צריכת אומגה 3 – בעיקר מאצות ים אורגניות או קפסולות, או מצמח המרווה המרושתת מורידה את רמות ה-CRP. יש אומגה 3 גם בזרעי פשתן, אגוזי מלך ודגים מסוימים.

ויטמין - C בעל השפעה חיובית על התא בתהליך הדלקתי.

פעילות גופנית - מורידה את רמות ה-CRP בדם.

הרזייה – אצל אנשים שלוקים בהשמנה באזור הבטן העליונה (כרס) נמצאו רמות מוגברות של CRP. ירידה במשקל מורידה את רמות ה-CRP.

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הנטורופתית רות ליאת פלץ (ללא עלות), חייגי 073-2221290

תגיות:דלקתבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה