טורים אישיים - כללי

כשהקורונה רמסה את הדמוקרטיה: תובנות שבין הכפפות

בתקופת הקורונה קיבלנו שיעור מעשי בדמוקרטיה, או יותר נכון באי-דמוקרטיה. מה קרה? כל עשרת הדיברות של הדמוקרטיה נרמסו, ועוד תחת גלגלי החילוניות

  • כ' תמוז התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סליחה שאני הורס את חגיגות הקורונה, אבל זוכרים שלפני כמה חודשים דיברו כאן במדינה על הדרת נשים? זוכרים איך ארגוני הנשים הרסו לנו את ההופעות המופרדות של מוטי שטיינמץ ועוד זמרים? אז עכשיו הגלגל כנראה יותר קטן משחשבנו, ואולי אף יותר קטן מנגיף הקורונה. כי הנה אלוקים בא פתאום ואומר: "כל חגיגות העצמאות מבוטלות", לא רק ההופעות המופרדות.

אני לא בא לצחוק על אף אחד, כי גם אנחנו בקלחת המפחידה הזו, ואף אחד לא יודע מה ילד יום, רק נעלה נחש על נס ונביט השמימה.

אבל בכל אופן משהו...

בתקופת הקורונה קיבלנו שיעור מעשי בדמוקרטיה, או יותר נכון באי-דמוקרטיה. מה קרה? כל עשרת הדיברות של הדמוקרטיה נרמסו, ועוד תחת גלגלי החילוניות.

זכויות הפרט – כל עם ישראל יודע הכל על כל חולה: היכן הוא הסתובב, באיזה שעות ועם מי בדיוק. הכל מתפרסם, והנדבק נתלה לעיני כל, גם אם יצעק שזה חדירה לפרטיות.

חופש התנועה – אין תנועה, אסור לך לנוע ממקום למקום איך שבא לך, ולא מתי שבא לך. כאן אנחנו נגיד לך בדיוק מה לעשות, למרות שזאת דמוקרטיה. ואם תפר הוראות - הזכות לקבל קנס תפגוש אותך, יותר מהר מחופש התנועה.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

הזכות להפגין – המשטרה עצרה קבוצת מפגינים שהפרה את כללי ההתכנסות, בדרכם לירושלים. אבל יש לנו זכות לומר מה שאנו רוצים? ולצעוק איך שבא לנו? נכון, אבל עכשיו לא. עכשיו אתם לא יכולים, למרות הדמוקרטיה. אחרי הקורונה תפגינו למה לא נתנו לכם להפגין. אבל עכשיו - הביתה.

(זכויות הגבר – תשאלו את הגברים שבבית...)

והכנסת בכלל – וועדות הכנסת שלא הוקמו, וכשהוקמו סוף סוף - הקרקס רק בתחילתו.

והדמוקרטיה? נבוכה...

וזאת למה?

כולם מבינים שאם כרגע נהיה דמוקרטיים אמתיים, אנשים פשוט ימותו בהמוניהם (כל עוד זה אחד או שתיים הדמוקרטיה גוברת), וגם נביאי השקר של הדמוקרטיה מבינים כי 'פיקוח נפש', כנראה, דוחה גם דמוקרטיה (לפחות לפי דעת בית הלל).

מכאן מובן, שסוף סוף יש הסכמה בין החילוניות לחרדיות, כי "פיקוח נפש" דוחה דמוקרטיה. עכשיו כל הוויכוח ביננו הוא: מה נקרא פיקוח נפש?

התורה אומרת "גדול המחטיאו יותר מן ההורגו". כלומר: אם יש לך שתי אופציות, או להרוג אדם, או להחטיא אותו, עדיף שתהרוג אותו. נכון? אני למד מכך שעבירה היא יותר גדולה מפיקוח נפש.

יתרה מכך, כל יהודי יודע, שיש שלשה עבירות שעדיף לאדם להיהרג ואל יעבור. זאת אומרת, שאם אומרים לאדם: או שתיכשל בעבירת צניעות חמורה, או שתקפוץ מהגג. אז אלוקים אומר לו עדיף לנשמה שלך שתקפוץ מהגג.

מכאן אנו לומדים שיש עבירות שהם חמורות יותר מפיקוח נפש.

נמשיך צעד נוסף קדימה.

אם פיקוח נפש דוחה את הדמוקרטיה, וישנן עבירות שהם יותר חמורות מפיקוח נפש, אז אני מבין שעבירות אלו אמורות לדחות את הדמוקרטיה. נכון?

יפה.

אז בעצם כל הוויכוח שלנו עם החילוניות, הוא לא על הדמוקרטיה, אלא על הפיקוח נפש, מה מעליו ומה מתחתיו.

אז אולי כדאי לחדול מלהשתמש בנו כמנגחי הדמוקרטיה, אנו דמוקרטים בדיוק כמוכם. אלא אנו רק מנסחים סולם ערכים אחר ממה שאתם רגילים לחשוב, ובדמוקרטיה זה מותר, לא?!

תגיות:קורונהטור אישי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה