הרבנית חגית שירה

את לא צריכה להיות נביאה כדי לראות את המעלות של הקרובים אליך

השם יתברך, שיודע שעם ישראל הוא טוב בפנימיותו ובשורשו, שיודע שהעוונות שלהם הם באמת רק כישלון חיצוני, לא נתן לבלעם לראות בהם רע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עם ישראל בדרכם לארץ, הם כבר כבשו את סיחון ועוג, ערי האמורי כבר בידיהם, הם מתקדמים לכיוונה של הארץ המובטחת, גבוהים, גדולים, מרשימים... הם מתיישבים כעת בערבות מואב, והמואבים פוחדים! העם הזה מפחיד אותם, עם נודד, בלי צבא, אין להם אפילו ארץ משלהם, והם מנצחים את כולם, המואבים שמעו איך משה הרג בקלות את עוג מלך הבשן הגדול, הם שמעו על הניסים הגדולים שעשה להם השם והם מבינים שכוח עליון חופף עליהם. הם מבינים שאת העם הזה לא ניתן לנצח בכוח הזרוע, לא בחיילים ולא בתכסיסי מלחמה.

פותחת הפרשה: "וירא בלק בן צפור את כל אשר עשה ישראל לאמרי" (במדבר כ"ב, ב'). בלק מלך מואב חזר אחורה במנהרת הזמן, וראה את כל מה שעשה ישראל סבא – יעקב אבינו כשהוא נלחם נגד האמורי, ובפרשת ויחי מזכיר זאת יעקב בצוואתו ליוסף ואומר: "אשר לקחתי מיד האמרי בחרבי ובקשתי" (בראשית מ"ח, כ"ב). "בחרבי ובקשתי - בצלותי ובבעותי", מתרגם אונקלוס, והפירוש הוא – בתפילתי ובבקשתי! יעקב לא ניצח בכוח החרב והקשת שביד, הוא ניצח בכוח החרב והקשת שבלב!!! אם כך, מבין בלק, בני העם הזה, יש להם כוח על טבעי שעובר בירושה. לכן גם המלחמה מולם צריכה להיות בכוח על טבעי, רק קוסמים ומכשפים, רק מביני נסתרות ומקללים יוכלו להכניע את העם הזה. הוא מכנס את זקני מדין, והם מציעים לו לשלוח שליחים למכשף ידוע ושמו בלעם בן בעור שיבוא ויקלל את העם. "הנה עם יצא ממצרים...", הוא שולח לומר לבלעם, "הנה כסה את עין הארץ"... בלק שגם הוא עסק בקסמים וכשפים ראה את גדולתם של ישראל מלמעלה, הוא ראה את נשמותיהם הגדולות של ישראל מכסות את כל השמיים, והוא מבקש: "לכה נא ארה לי את העם הזה כי עצום הוא ממני...". "ארה" ר"ת – אלול, ראש השנה! בלק ידע בדיוק מה מקור הכוח והמזל שלהם, הוא ראה שזה כוח שבא מאלול ומראש השנה, והוא ביקש לקחת מהם את הימים המופלאים האלה.

דעי לך, כל ההצלחה שלך, כל המזל והברכה שלך, תלויים באלול ובראש השנה. אנחנו כבר בחודש תמו"ז, שרומז לנו – זמני תשובה ממשמשים ובאים. כן, כבר קרובים ימי אלול שכל השנה תלויה בהם, ובחודש תמוז דרשו חז"ל שראוי להתבונן ולשים על הלב את הימים שבפתח. הימים מתקצרים, הלילות מתארכים והנה ימים נוראים מגיעים... זכרי, זריזים מקדימים!

ביקש בלק לעקור את הימים האלה, ביקש מבלעם לקטרג ולקלל, ובלעם, זה התאים לו כמו כפפה ליד, הוא היה שונא ישראל מושבע... התורה מאריכה בדין ודברים שהיו בין הקדוש ברוך הוא לבלעם. הפרשה מתארת את הבקשות החוזרות והנשנות של בלק, שבסופן מתיר השם לבלעם ללכת, בתנאי שלא יקלל ויכין עצמו לנבואת השם. הייתה  כאן דעת עליון, יתברך שמו - להפוך את הקללה לברכה, ויזכו ישראל להתברך מפיו של נביא הגויים.  

 

מה היה הכוח של בלעם?

כאשר נחה עליו רוח נבואה, היו נגלים לפניו מעלותיו וחסרונותיו של האיש שעמד מולו, אם הוא רצה לברך הוא היה נותן את דעתו למעלותיו הטובים, מתעלם מחסרונותיו והיה מלמד עליו זכות לפני ה', הוא היה מתאר את צדדיו הטובים בלשון עשירה לפני ה', וכך היה מושך עליו שפע וברכה. אם היה רוצה לקלל - היה עושה ההיפך, הוא היה מביט על צדדיו הרעים של העומד מולו, מתעלם מהטוב שבו ומבליט את חסרונותיו ועוונותיו לפני השם, וכך היה מעורר עליו קטרוג משמיים.

הוא ידע את אומנות הקטרוג והעין הרעה, הוא ידע להבליט את החסרונות ובכך להמית אסון על העומד מולו, זה היה האיש!

במעשיו של בלעם נמצא סוד הברכה והקללה, את הרי לא צריכה להיות נביאה בכדי לראות את מעלותיהם של הקרובים לך (ובטח לא את חסרונותיהם). מתי בפעם האחרונה הרמת עיניים לשמיים ותיארת לפני השם כמה בעלך טוב, למשל? כמה הוא עוזר לך וכמה הוא אכפתי ומסור? מתי בפעם האחרונה סיפרת לקדוש ברוך הוא על מעלותיו של הבן שלך? מתי בפעם האחרונה הבטת בצדדיו הטובים והתעלמת לחלוטין מהמגרעות והחסרונות? תדעי לך – זה לברך! כשאת רוצה לברך מישהו, פשוט, תתמקדי בטוב שבו ותשבחי אותו לפני השם, זה מדהים כמה זה פועל... ותזכרי, כשאת חלילה מתלוננת על מישהו, מבליטה את חסרונותיו ומגרעותיו תוך התעלמות מהטוב שבו – זו קללה, השם ירחם!

הקדוש ברוך הוא ידע כי רצונו של בלעם הוא להביט בעמו האהוב בעין רעה ולקטרג עליהם. מה עשה השם? "ויהפוך ה' אלוקיך לך את הקללה לברכה כי אהבך ה' אלוקיך" (דברים כ"ג, ו'). השם יתברך, שיודע שעם ישראל הוא טוב בפנימיותו ובשורשו, שיודע שהעוונות שלהם הם באמת רק כישלון חיצוני, לא נתן לבלעם לראות בהם רע. הוא השרה עליו נבואה שרואה רק את יופיים ומעלותיהם, והוא מכניס בו נבואות יפות ובשורות טובות לאחרית הימים.

כולנו מבקשות שמירה והגנה, כולנו מבקשות בית שמור מכל קטרוג ועין רעה, הפרשה שלנו מבליטה בצורה ייחודית את סוד שמירתם וברכתם של עם ישראל. המעלות שראה בהם בלעם הם סוד השמירה שלנו מדורי דורות והם סוד ברכתנו. פתחי את החומש, קראי את נבואותיו של בלעם (קצת רש"י, מדרשים...), ואני מבטיחה לך שתגלי בנבואותיו דרך חיים מדהימה לברכה והצלחה.

שבת שלום.

תגיות:הרבנית חגית שירהפרשת בלק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה