טורים אישיים - כללי

מה הבעיה? מקסימום יטילו סגר

לפי הנתונים שיש בידינו, משרד הבריאות מתנהל כמו חולה שנדבק בנגיף קורונה, מונשם ומורדם. הכל מסביבו עסוקים, והוא עצמו שוכב במיטה חסר מעש. מעל 250 חולים מחכים לפינוי ואין להם לאן ללכת

(יונתן זינדל, פלאש 90)(יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

סיפור ידוע מספר על ספינה שהטלטלה בלב ים. רב החובל הגיע למסקנה כי בכדי להוריד את העומס מעל הספינה, חייבים לזרוק לים את הכבודה של הנוסעים. החפץ הראשון שנזרק למים היה הטלית והתפילין של הנוסע היהודי הבודד שהיה על הסיפון.

דומה כי ההחלטה להטיל סגר על העיר אלעד והשכונות החרדיות בטבריה, הגיעה במטרה לייצר הרתעה לציבור הישראלי. אבל היות שאי אפשר להתחיל עם סגר על שכונות דרום תל אביב, כי אף אחד לא מעז להתחיל עם ראש העיר החזק חולדאי, או על בת ים, שראש העיר שלה, ברוט, נחשב לאחד מאנשיו הקרובים של שר הבריאות - החליטו קודם כל "לזרוק את הטלית ותפילין לים", ולהטיל סגר על הריכוזים החרדיים. כבשר תותחים הם תמיד טובים.

אין ספק שהעקומה שזינקה בימים האחרונים מפחידה. לפתע פתאום קלט ראש הממשלה שיש דברים חשובים יותר מדיון בוועדת הכספים על החזרי מס רטרואקטיביים או העברת חוק נורבגי בקריאה שניה ושלישית, ונכנס לפעולה בכל הכוח. אין שום תכנית עבודה מסודרת, והכל הושעה מהרגע להרגע.

כשהממשלה קיבלה את ההחלטה השנויה במחלוקת כשבוע לפני פסח להטיל סגר על בני ברק, הנימוק הרשמי היה למנוע את קצב ההדבקה, זאת במקביל להוצאת החולים למלונות קורונה. הנימוק הלא רשמי היה ליצור ענישה לתושבי העיר, על-מנת שיתחילו לשמור על ההנחיות.

מה שקורה כיום במגזר החרדי, ואת זה מציינים כל העת גם בתקשורת הכללית, שאנחנו שומרים באדיקות של ממש על ההנחיות, יותר מכלל אזרחי המדינה. אין שום צורך בענישה. לגבי מניעת קצב ההדבקה באמצעות הסגר, זה לא מעניין אף אחד, כי עובדה שמוסדות החינוך באלעד היו פתוחים אתמול כרגיל, וגם התחבורה הבינעירונית התאפשרה לתושבי העיר מהתחנה על הכביש הראשי (אגב, בגלל ההחלטה להוציא את כל תושבי העיר לתחנה אחת – הצפיפות היתה נוראית, ורק משם לבד יכול להיווצר חלילה גל הדבקה נוסף).

כדי לטפל בעלייה בקצב התחלואה צריך לבדוק היטב מאין היא נובעת, ולתת את המענה המקצועי. אם היא התפרצה בקרב משפחות, חייבים לדאוג למלונות קורונה, ובכך לנקות את העיר מחולים ומחשש לגל הדבקה נוסף. אם זה קרה בישיבות, צריך לתת מענה לבידוד לבחורים וכו'. אין כאן פתרון של זבנג וגמרנו.

האם משרד הבריאות מטפל בזה? הלוואי. לפי הנתונים שיש בידינו, המשרד מתנהל כמו חולה שנדבק בנגיף קורונה, מונשם ומורדם, הכל מסביבו עסוקים והוא עצמו שוכב במיטה חסר מעש. מעל 250 חולים מחכים לפינוי, ואין להם לאן ללכת. המלונות בתפוסה מלאה, ואף אחד לא בודק אם אפשר לסגור מלונות נוספים. מקסימום - שיישארו בבית וימשיכו להדביק את שאר בני המשפחה. בטבריה יש שורה של נדבקים שמחכים להתפנות למלונות, אבל אין להם לאן להתפנות. מה עושים? נשארים בבית, העקומה בעיר מזנקת ואז אפשר להטיל סגר ברוב דיצה וחדווה.

לפני כחודשיים וחצי מונה ר' יהודה אבידן כפרויקטור אחראי על הציבור החרדי בקורונה. כשנוצר מחסור במלונות, אבידן סגר חוזים עם מלונות חדשים. כשהתעוררו בעיות מול גורמי מקצוע, אבידן דאג לפתור את הסיפור במהירות. לכל תקלה שנוצרה, והיו הרבה כאלו - היתה כתובת ברורה לטיפול ממוקד ומהיר.

בשבוע שעבר, לאחר ששר הפנים הרב אריה דרעי הודיע במכתב רשמי לראש הממשלה כי הוא מתפטר מתפקידו כאחראי על הקורונה למגזר החרדי והערבי, הודיע גם אבידן על התפטרותו. עד לרגע זה לא מונה מישהו אחר לתפקיד הכי קריטי, שנועד לבלום את קצב העלייה במגזר. מה הבעיה, מקסימום יטילו סגר.

* * *

יש בידנו אינספור עדויות על אי הסדר ששורר במשרד הבריאות, כשיד ימין לא יודעת מה יש שמאל עושה. נניח שבישיבה ירושלמית גילו שמספר בחורים נדבקו בנגיף, וכל אחד מהם מתגורר בעיר חרדית אחרת. במשרד הבריאות נעשה שיוך אוטומטי לפי עיר מגוריו של הבחור, ולא למקום ההדבקה בפועל. זה אומר שאף על פי שהבחור נדבק בישיבה בירושלים, הוא יירשם כאחד החולים באלעד או בבני ברק, וכך טור המספרים עולה, בעוד שאין להדבקה שום קשר לעיר מגוריו. אבל כשרוצים להטיל סגר - מכלילים את המספרים, מודיעים על עלייה בנדבקים ומכריזים על סגר.

משרד הבריאות גם לא נותן מענה למקרה שבו עשרות בחורים מישיבה אחת צריכים להיכנס לבידוד ביתי, לאחר שבישיבה התגלה חולה קורונה. בפועל, במקרה כזה הבחורים עולים על אוטובוסים וחוזרים הביתה לבידוד. באחד המקרים בשבוע האחרון התגלה כי מעל 20 בחורים שעלו על האוטובוסים בדרך הביתה קיבלו לאחר מכן תשובה חיובית, ועוד מאות היו צריכים להיכנס לבידוד. למשרד הבריאות זה לא מזיז, ולא נותנים פתרון. הרי אפשר להטיל סגר, לא?!

בבני ברק החלימו בשלושת השבועות האחרונים מעל 100 חולים, אבל במשרד הבריאות הם עדיין מופיעים ברשימת החולים ולא נגרעו. וכי למה? כשיצטרכו להטיל סגר יהיה קל יותר להחליט עליו בהינף יד ובפנים חמורות סבר של יולי אדלשטיין, שיקונן מרה על המצב מבלי שבאמת ינסה להביא פתרונות יעילים.

הציבור החרדי שומר על ההנחיות לא בגלל קמפיין מושקע של משרד הבריאות, כי זה לא נעשה. זה רק בגלל האחריות האישית שיש לכל אחד ואחד שנשמע לדעת תורה. משרד הבריאות, מצדו, נכון לתחילת השבוע, לא השקיע מאומה בהסברה. את משרד הבריאות תגלו רק כשיצטרכו להטיל סגר ולהצביע על אשם בהתפרצות הגל השני.

* * *

הציבור החרדי ממושמע. כל אחד שרק חש בתסמין קל, רץ להיבדק – אף על פי שאנשים מודעים לכך שמרגע קבלת התוצאה החיובית המשמעות היא מינימום שלושה שבועות בבידוד במקרה הטוב, ומעל חודשיים במקרה הפחות טוב. אבל אנשים הולכים להיבדק למרות הכל.

אם התוצאה תהיה שבגלל שאנחנו אזרחים ממושמעים, האזורים החרדיים יכנסו לסגר – שבמשרד הבריאות לא יתפלאו לראות איך לפתע פתאום מספר הנדבקים ינצח בצורה משמעותית. אנשים עם תסמינים יעדיפו להיכנס לבידוד עצמי (בניגוד לחוק!) עד שהתסמינים ייעלמו, והעיקר שלא יענישו את המגזר החרדי. ההתנהלות הכושלת של המשרד עלולה לחזור אליהם כבומרנג.

אנחנו לא נגד סגר כשיש באמת צורך בזה, אבל צריך שיהיו קריטריונים ברורים מראש. צריך לבדוק היטב את מוקדי ההתפרצות, צריך לעשות בדיקות מקיפות האם ההתפרצות היא רק בקרב כמה משפחות או מעבר לכך, צריך לבדוק אם יש מלונות קורונה שניתן לפנות אליהם את החולים ולעשות את כל המאמצים שלא להטיל סגר.

אם התחושה בציבור החרדי תהיה שהטלת סגר נעשית כאפקט התרעה וסוג של "שעיר לעזאזל", האמון במשרד הביאות יצנח פלאים, והתוצאות עלולות להיות הרות אסון.

יעקב רייניץ הוא כתב בכיר ובעל טור פופולרי בעיתון "המודיע".

תגיות:סגרטור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה