היסטוריה וארכיאולוגיה

ליד הכותל המערבי: נחשף סליק ירדני ממלחמת ששת הימים

הקרן למורשת הכותל המערבי וארכיאולוגים של רשות העתיקות הופתעו לגלות מצבור נשק ירדני מימי מלחמת ששת הימים, בחפירה הנערכת מתחת ללובי של אתר מנהרות הכותל המערבי. בין הפריטים שנמצאו: מחסניות מלאות בכדורים, כידון וחלקי רובה נוספים

מחסנית מלאה קליעים של מקלע ברן (קרדיט: יולי שוורץ, רשות העתיקות)מחסנית מלאה קליעים של מקלע ברן (קרדיט: יולי שוורץ, רשות העתיקות)
אא

סליק תחמושת ירדני נחשף היום (רביעי) בחפירות שמנהלת רשות העתיקות מתחת ללובי של אתר מנהרות הכותל המערבי. התחמושת הוסתרה בקרקעיתו של בור מים מתקופת המנדט הבריטי. חבלני משטרת ישראל הגיעו למקום ובדקו את הפריטים.

החפירות מתקיימות בשיתוף הקרן למורשת הכותל המערבי, לקראת הכשרת כניסת מבקרים לסיור חדש, שיתווסף לסיור הרגיל במנהרות הכותל.

ד"ר ברק מוניקנדם-גבעון ותהילה שדיאל, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, סיפרו: "במהלך חפירת בור המים חיכתה לנו הפתעה – כעשר מחסניות מלאות של מקלעי ברן וחלקים מרובה לי אנפילד הבריטי. לרוב אנחנו מוצאים בחפירות ממצאים עתיקים מלפני אלף או אלפיים שנה, אבל הפעם זכינו לדרישת שלום שהוקפאה בזמן – בת 53 שנים".

"ככל הנראה, זהו מצבור נשק שהוטמן במכוון על ידי חיילי הלגיון הירדני במהלך מלחמת ששת הימים, אולי בזמן שצה"ל שחרר את העיר העתיקה. בור המים שחפרנו שימש את מבני המגורים של שכונת המוגרבים, שהיתה בנויה באזור רחבת הכותל של היום", הוסיף מוניקנדם-גבעון.

מחסנית שבורה עם קליעי מקלע ברן (קרדיט: יולי שוורץ, רשות העתיקות)מחסנית שבורה עם קליעי מקלע ברן (קרדיט: יולי שוורץ, רשות העתיקות)

פגיון של רובה לי אנפילד (קרדיט: יולי שוורץ, רשות העתיקות)פגיון של רובה לי אנפילד (קרדיט: יולי שוורץ, רשות העתיקות)

אסף פרץ מרשות העתיקות, שזיהה את התחמושת, ציין: "מדובר בתחמושת שיוצרה בבריטניה במפעל Greenwood and Batley LTD, שנמצא בלידס, יורקשייר. לפי הסימנים על כרכוב (החלק האחורי) הכדורים, התחמושת יוצרה בשנת 1956 והגיעה לידי הלגיון הירדני". הוא הוסיף, כי "חשיפת סליק התחמושת למקלעי ברן מתאימה לשני מקלעים אחרים שנמצאו לפני כעשר שנים  בבור מים אחר ברחבת הכותל המערבי, בחפירתה של ד"ר שלומית וקסלר-בדולח מרשות העתיקות".

מהקרן למורשת הכותל המערבי נמסר: "בצד החשיפות המפוארות של עמנו מתקופת בית שני, אנו שמחים על מציאת שרידים גם מהמלחמה של הדור האחרון להשבת לבו של העם היהודי להתרפק על אבני הכותל המערבי. הגילוי מזכה אותנו, בעלי הנס, להכיר בניסיו של בורא עולם במקום הזה".

בור המים בו הוסלקה התחמושת (קרדיט: הקרן למורשת הכותל המערבי)בור המים בו הוסלקה התחמושת (קרדיט: הקרן למורשת הכותל המערבי)
כזכור, לפני כחודש פרסמו רשות העתיקות והקרן למורשת הכותל המערבי כי בחפירה הארכיאולוגית נחשפה מערכת תת-קרקעית מסקרנת חצובה בסלע מימי בית שני, למרגלותיו של מבנה ציבור מרשים בן 1,400 שנה.

תגיות:רשות העתיקותירושליםמנהרות הכותלסליק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה